Emails: Mailchimp automation
Mailchimp Automation is beschikbaar bij alle versies van Mailchimp. Maar als je Mailchimp Free of Mailchimp Essentials gebruikt dan stelt die beschikbaarheid niet zoveel voor, want je kunt dan maar 1 e-mail versturen.



Mailchimp Automation
Zodra je Mailchimp Automation wilt gebruiken om strategisch te mailen, heb je Mailchimp Standard of Mailchimp Premium nodig. Maar als je echt voor Mailchimp kiest en gaat upgraden dan krijg je wel iets moois.

Mailchimp heeft bijvoorbeeld prachtige merge tags die speciaal gemaakt zijn om in funnels te gebruiken. En Mailchimp heeft triggers om van te smullen. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een trigger te vinden die precies past bij hoe jij je workflow wilt laten starten.

Automation is een bijzonder nuttige functie. Niet alleen omdat het je tijd bespaart. Veel belangrijker is dat je series kunt verzenden in een vaste volgorde en met een vast interval. Die heb je nodig omdat mensen die nog nooit van je gehoord hebben ongeveer 10 contacten met je nodig hebben voor ze kunnen beslissen om je klant te worden. Als je dat proces kunt versnellen neemt je omzet toe.

Omdat een Automation die eenmaal gemaakt is, is dit een geschikt project om uit te besteden. Want als het klaar is, dan is het klaar.

2 soorten Automation
Verder is het ook erg handig om te weten dat er 2 soorten Mailchimp Automation zijn. De Classic Automation en de Customer Journey. En dat maakt het natuurlijk niet simpeler.

Mailchimp heeft een mooie Customer Journey, maar die is alleen beschikbaar in Mailchimp Standard en Mailchimp Premium. Als je de betaalde legacy versie hebt, dan heb je in de Customer Journey evengoed maar 4 e-mails. Maar in de Classic Automation kun je er wel 100 maken. Maar nu is het maar de vraag of je lezers blij zijn met 100 e-mails. Mailchimp heeft een heel speciaal dingetje om onderscheid te maken tussen geïnteresseerden en oninteresseerden.
Time warp is interessant als je schrijft voor een internationaal audience in verschillende tijdzones. Want deze feature maakt het voor jou mogelijk om in een andere tijdzone op een normale tijd in de mailbox te arriveren. Ook als je schrijft voor een lokaal publiek kan het leuk zijn te weten hoe dit werkt. Hier vertel …
Time warp voor mensen met een internationaal audience Lees verder »
In de Mailchimp Customer Journeys heb ik een listig dingetje gevonden dat je vast niet vanzelf snapt en waardoor er niet gebeurt wat je verwacht. Dat listige dingetje hangt samen met de functie “Contact repeats journey”. Hier zitten een paar “weetjes” aan vast die je waarschijnlijk niet kent. Maar als ik het aan je vertel …
Contact repeats journey Lees verder »
Mailchimp Customer Journeys: vertakte Automations voor hoogst persoonlijke e-mails. Lees hier wat je ermee kunt en wat de verschillen zijn met Classic Automations. Customer Journeys zijn beschikbaar in Mailchimp Standard en Premium en er is een kleintje beschikbaar in de legacy versie. In de andere versies van Mailchimp kun je de Customer Journeys wel zien, …
Wat zijn Mailchimp Customer Journeys Lees verder »
Ik kreeg een leuke vraag over Automation die een verkeerd e-book gestuurd heeft. Maar Automation doet dat natuurlijk niet fout, want Automation doet wat jij zegt. Er is dus iets anders aan de hand. En wat hier mis gaat kan jou ook overkomen. Nog sterker, het is zelfs heel waarschijnlijk dat dit je overkomt. Daarom …
Automation stuurt het verkeerde e-book Lees verder »
Een funnel om iets te verkopen moet je zo maken dat mensen die gekocht hebben van je funnel uitgesloten worden. Om dit te kunnen doen is het nodig dat je verkoop informatie in Mailchimp kunt importeren. En dat kun je doen door je shop te verbinden met Mailchimp. Mailchimp weet dan precies wie er iets …
Funnel in Mailchimp Lees verder »
Een verjaardagscampagne is een e-mail op iemands verjaardag of een korte serie rond iemands verjaardag. Leuk om weer eens heel persoonlijk langs te komen. Maar ook handig als je niet zo vaak mailt. Want niet vaak mailen is een risico en een verjaardag is een goede reden voor een extra e-mail. En je kunt nog …
Verjaardagscampagne maken Lees verder »
Wist je dat je heel veel verkopen verliest doordat je klanten hun winkelwagentje verlaten? Verlaten winkelwagentjes zorgen voor ongeveer 69% verlies aan sales. Als je hier zelfs maar een klein percentage van terug zou kunnen winnen, dan gaat je omzet direct omhoog. Hier heb je dus veel bij te winnen. Dat kun je doen door …
Verlaten winkelwagentje bij Mailchimp Lees verder »
Dit is nou een leuk verhaal over hoe afschuwelijk logisch machines denken. En daardoor ontstonden verrassende problemen met de verzendtijd van Mailchimp Automation. We hadden dit niet verwacht, de ellende kwam gewoon uit de lucht vallen. Maar hier zitten belangrijke lessen in voor iedereen die met Automation werkt. Want dan hoef jij deze fouten niet …
Problemen verzendtijd Mailchimp Automation Lees verder »