Emails: Mailchimp drag & drop
Een Mailchimp drag & drop nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je opbouwt uit blokken. Die blokken pak je op het moment dat je ze nodig hebt: blokken voor tekst, of blokken voor afbeeldingen, misschien een blok voor een video etc.



Mailchimp drag & drop
Je kunt de kleuren, kopjes en lettertypes vast zetten. Zodra je dan een kopje aanklikt verschijnt het in het juiste lettertype in je juiste kleur.

Blokken die je deze keer niet nodig hebt laat je gewoon met rust, die zet je niet in je nieuwsbrief.

Het drag & drop systeem werkt eenvoudig, maar kunt er wel fouten mee maken die bijvoorbeeld veroorzaken dat je nieuwsbrief niet meer responsive is.

Dit is een serie artikelen en in deze artikelen bespreek ik “hoe het moet” en wat er mis kan gaan, zodat jij deze fouten niet hoeft te maken.

De Mailchimp drag & drop editor is een manier om een nieuwsbrief te maken en ik vind het een makkelijke manier. Maar er is ook een inline editor en als je die eens wilt proberen, dan heb ik een gratis cursus Mailchimp inline editor voor je. Misschien vind jij deze editor veel makkelijker werken. Probeer het gewoon eens.

En als je een heel bijzonder design wilt, dan kun je dat gewoon laten maken door een designer. Want je kunt in Mailchimp ook nieuwsbrieven importeren die je zelf hebt laten coderen. En dan heb iets unieks.

Mailchimp drag & drop
Maar als jij een Mailchimp beginner bent, dan zul je heel waarschijnlijk genoeg hebben aan het drag & drop systeem. En het grote voordeel t.o.v. van een template laten maken is dan dat jij dit allemaal zelf kunt.
Gratis cursus Mailchimp nieuwsbrief drag & drop maken, geen e-mailadres nodig. Met de Mailchimp drag & drop editor bouw je een nieuwsbrief op uit blokken. Dit doe je terwijl je ‘m maakt en dit werkt makkelijk, op voorwaarde dat je er een klein beetje over weet. Want anders doe je dingen die logisch lijken maar …
Mailchimp nieuwsbrief drag & drop Lees verder »
De mobiele versie van je Mailchimp nieuwsbrief kun je een eigen opmaak meegeven. Dat hoeft niet want alles is goed ingesteld. Maar als je het anders wilt dan kan dat. Je kunt Mailchimp mobiel precies zo opmaken als je maar wilt. Denk daar ook even over na, want je mag verwachten dat een flink percentage …
Mailchimp mobiel Lees verder »
Mailchimp nieuwsbrief verzenden: als je nieuwsbrief helemaal klaar is en door en door getest, dan controleer je nogmaals alles op de pagina Confirm en als ook dan alles goed is, dan kun je ‘m verzenden. Het is goed als je een routine ontwikkelt voor je op de verzendknop klikt. Want niets is vervelender dan direct …
Mailchimp nieuwsbrief verzenden Lees verder »
Een divider in Mailchimp zorgt voor overzicht: je lezer kan gemakkelijk zien wanneer je met een nieuw onderwerp begint. En dat is belangrijker dan je denkt. Met behulp van dividers kun je je nieuwsbrief overzichtelijk maken en indelen in secties. Dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je nieuwsbrief. Want jij schrijft dat allemaal, maar …
Divider in Mailchimp Lees verder »
Eigen HTML in je nieuwsbrief kan in Mailchimp Standard, Premium en de legacy versie. Maar als je een van deze versies hebt kun je wel echt iets leuks maken. Je kunt een hele nieuwsbrief (laten) coderen. Maar je kunt ook een responsive design van Mailchimp gebruiken en daar een code blok in zetten. En dan …
Eigen HTML in je nieuwsbrief Lees verder »
Een button is een goed zichtbare call-to-action. Die mag dus niet missen in je nieuwsbrief. En Mailchimp levert je een kant-en-klare button aan. Deze button kun je ook bewerken. Je kunt de kleur van de button aanpassen en je kunt de uitlijning aanpassen. Die button heeft dus genoeg mogelijkheden om er iets verleidelijks van te …
Button in Mailchimp Lees verder »
Hier lees je hoe je een tekstblok in de drag & drop editor van Mailchimp bewerkt en welke mogelijkheden je hierbij hebt. Bij het bewerken van een tekstblok zijn er ook een aantal serieuze aandachtspunten, zoals het gebruiken van het plakvenster. Als je dat niet doet dan vervuilt de HTML en dat kan er de …
Tekstblok bewerken Lees verder »
Als je je nieuwsbrief gaat testen kun je meer doen dan alleen een test e-mail sturen. Lees hier wat je allemaal kunt doen om goed te testen. En besef ook dat je een Mailchimp nieuwsbrief niet goed kunt testen door ‘m te versturen vanaf een testlijst. Maar wat hier niet bijhoort is het maken van …
Nieuwsbrief testen bij Mailchimp Lees verder »
Een nieuwsbrief kun je opslaan als template en dat heeft meer voordelen dan een nieuwsbrief kopiëren om de layout opnieuw te kunnen gebruiken. Vooral omdat het opslaan als template ervoor zorgt dat de nieuwsbrief als het ware “opgeschoond” wordt. Je social card wordt er bijvoorbeeld afgehaald, waardoor je een mooie nieuwe social card kunt toevoegen. …
Nieuwsbrief opslaan als template Lees verder »
Mailchimp social cards maken is interessant als je nieuwsbrief vaak gedeeld wordt op de social media. Besef ook dat je lezers je nieuwsbrief kunnen delen op de social media en ook dan is het belangrijk dat je de nieuwsbrief een afbeelding meegeeft zodat hij gezien wordt. Social cards bestaan uit een mooie afbeelding, een titel …
Mailchimp social cards maken Lees verder »