Extreem lange nieuwsbrieven

extreem lange nieuwsbrieven

Extreem lange nieuwsbrieven zijn geen goed idee. Want denk eens aan de ontvangers van die nieuwsbrieven: zij moeten die nieuwsbrieven lezen. En soms is een nieuwsbrief gewoon té lang. Hij is de lang om van mensen te vragen dat allemaal te gaan lezen.

Of nog extremer: hij is zo lang dat de servers ‘m niet meer af willen leveren. En dan heb je een serieus probleem, want dan heb je wel een lange nieuwsbrief, maar je bereikt er niemand meer mee.


Wanneer is een nieuwsbrief lang?

Als je niet weet of je nieuwsbrief echt lang is, stuur ‘m dan eens naar een Gmail adres en ga ‘m daar bekijken. Als hij echt lang is, dan past hij niet helemaal in Gmail. Gmail plaatst dan onderaan een link naar een andere pagina waar je ‘m verder kunt lezen.

  • Als je die link ziet staan, dan is je nieuwsbrief lang.
  • Maar als je gewoon de voettekst van je nieuwsbrief in de Gmail mailbox ziet staan, dan is het OK.


E-mails afbreken

Maar als het echt niet anders kan, dan kan het niet anders. Mailchimp heeft hier een oplossing voor. En dat is nog een mooie oplossing ook: je breekt de e-mail af.

  • Je maakt je nieuwsbrief zo lang als dat hij werkelijk is.
  • Maar maar iedere alinea breekt je af met “lees meer”.
  • En je stuurt je lezers naar de archiefpagina van je nieuwsbrief om verder te lezen.


Voordelen van nieuwsbrieven afbreken

De voordelen van het afbreken van te lange e-mails zijn:

  • Je stuurt kleine stukjes van artikelen naar de mailbox zodat je lezers snel kunnen zien of ze een artikel interessant vinden. En als ze iets interessant vinden, dan kunnen ze een link aanklikken en verder lezen op de archiefpagina.
  • Hierdoor is de nieuwsbrief die je naar de mailbox stuurt veel korter en lichter, waardoor de kans dat hij ook echt in de mailbox aankomt kleiner is.


Mooie oplossing met nadelen

Dit is een mooie oplossing voor extreem lange nieuwsbrieven, maar er zijn ook nadelen.


Deskundige vakvrouw

Judith ervaar ik als een deskundige vakvrouw wat betreft MailChimp. Zij denkt met je mee en heeft oog voor belangrijke details.

Als iets niet direct lukt zoekt ze naar alternatieven wat uiteindelijk leidt tot een professionele opmaak van de nieuwsbrieven en bijvoorbeeld de aanmeldformulieren. Bovendien is het heel plezierig samenwerken met haar.

Frank Schuurman, Op zoek naar mijn toekomstige beroep
Frank Schuurman
Extreem lange nieuwsbrieven was last modified: by


Nadeel: je kunt de links in je e-mail niet onderstrepen

Onderstreepte links zijn een goed idee want dan is je nieuwsbrief ook leesbaar voor kleurenblinden. En er meer mensen kleurenblind dan je denkt. Zo’n 8% van de mannen is kleurenblind. Als zij de aanklikbare links in je nieuwsbrief niet kunnen herkennen, dan kan je dat omzet schelen.

Maar als je een nieuwsbrief afbreekt en wilt dat mensen naadloos verder kunnen lezen op de archiefpagina, dan moeten ze middenin je nieuwsbrief landen op de archiefpagina. En daarvoor heb je een anker nodig.

Die anker link ziet er precies hetzelfde uit als een gewone link, maar hij is niet aanklikbaar. Je kunt ‘m wel de kleur van je gewone tekst geven. Maar als je de links in je nieuwsbrief onderstreept hebt, dan kun je die onderstreping er niet uithalen als het om een anker link gaat.


Ander nadeel: statistieken

Een ander nadeel gaat over je statistieken. De click op de link naar de archiefpagina (“lees meer”) registreert Mailchimp niet. Dus je weet niet of mensen ook echt verder gelezen hebben. Je weet eigenlijk helemaal niks.


Betere oplossing voor extreem lange nieuwsbrieven

Een betere oplossing zou zijn: maak kortere e-mails en mail vaker. Of plaats de lange tekst op een blog en stuur een kort stukje in je nieuwsbrief met een “lees meer” link naar je blog. Want die click registreert Mailchimp wel.

Maar als je geen blog hebt en als je echt niet anders kunt dan extreem lange nieuwsbrieven maken, dan is het beter dat je korte stukjes naar de mailbox stuurt en de complete tekst op de archiefpagina zet.

Ik ga niet uitleggen hoe je dit doet, want die les heb ik inmiddels geleerd ;) Het is echt moeilijk en als ik jou leer hoe het moet en jij maakt een fout, dan kom je bij me terug. En dan mag ik op zoek gaan naar de fout in jouw codering. En een fout opsporen in codering is nog veel moeilijker. Daar vertel ik je niet hoe het moet.

Als je dit wilt kan kun je je nieuwsbrieven door mij laten maken.


Mailchimp expert

Mailchimp laten doen

Mailchimp laten doen betekent het laten maken van je nieuwsbrieven.

Maar ook als je net start en alles goed wilt laten instellen. Of als je een RSS nieuwsbrief wilt of bijzondere extra’s.

Mailchimp experts directory

Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp nieuwsbrieven » Extreem lange nieuwsbrieven


Extreem lange nieuwsbrieven was last modified: by