Facebook ads met MailChimp

Facebook ads met MailChimp: je Facebook advertentie op MailChimp maken in een speciaal format waardoor het super gemakkelijk is. In dit artikel vertel ik hoe. Met video.

Facebook ads met MailChimp

Facebook ads met MailChimp: beschikbaar in alle MailChimp accounts vanaf 2 februari 2017. MailChimp werkt samen met Facebook om het je gemakkelijk te maken een Facebook advertentie te plaatsen.

Dat is een erg mooie aanvulling op Mailchimp want je kunt nu adverteren op Facebook zonder je mailinglijst naar Facebook te uploaden. Door Facebook ads via MailChimp kun je op een heel gemakkelijke manier je advertentiecampagne naadloos laten aansluiten op je nieuwsbrief.

Het gaat hier om advertenties die op Facebook worden geplaatst

  • in de zijbalk van je doelgroep
  • óf die geplaatst worden als gesponsorde content op de tijdlijn van je doelgroep

Facebook ads met MailChimp

Waarom via MailChimp?

Misschien vraag je je af waarom je via MailChimp op Facebook zou gaan adverteren. De volgende redenen maken dit aantrekkelijk:

  • In je MailChimp account heb je informatie over je abonnees. Bijvoorbeeld of het actieve abonnees zijn of niet. Die informatie kun je gebruiken bij het bepalen van je doelgroep.
  • Als je een webshop hebt die verbonden is met MailChimp, dan kun je in je MailChimp statistieken zien hoeveel iems je hebt verkocht en hoeveel nieuwe klanten je hebt aangeworven.
  • Als je via MailChimp op Facebook wilt adverteren betaal je geen extra kosten aan MailChimp.

Facebook ads met MailChimp

Als je dit gaat doen zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn om te weten en er zijn zaken die je vooraf in orde moet maken.

Admin rechten

Belangrijk is dat degene die de advertentie gaat maken Admin rechten heeft op de Facebookpagina die de advertentie gaat plaatsen. Dit moet je eerst even controleren.

Dit kun je controleren door op je Facebook fanpage rechtsboven naar Instellingen te gaan en daarna in de linker zijbalk naar Paginarollen. Je ziet dan profielfoto’s van iedereen die iets mag doen op jouw fanpage en je ziet daar ook de rol bij staan. Degene die de advertentie gaat maken moet de rol van Beheerder hebben.

Als die persoon een andere rol van je gekregen heeft kun je dit wijzigen door op Bewerken te klikken. Je ziet dan een dropdown met daarin de verschillende rollen. Wijzig de rol in Beheerder en klik op Opslaan.

Voordat de rol gewijzigd wordt moet je eerst je Facebook wachtwoord invoeren.

Betalingen

Als je je Facebook ad met MailChimp maakt dan krijg je een uniek betalingssysteem. Je stel vooraf je budget in, maar alleen het totale aantal clicks op je advertentie ga je daadwerkelijk betalen. Als je budget over hebt kun je dat voor een volgende campagne gebruiken.

Controleren

Zorg dat je advertentie perfect in orde is voordat je ‘m start, want als je ‘m gestart hebt kun je niets meer veranderen aan je advertentie of aan je budget.

Facebook eisen voor advertenties

De eisen die Facebook stelt aan advertenties gelden ook voor advertentiecampagnes die je met MailChimp maakt. Als je advertentie niet aan de eisen van Facebook voldoet kan Facebook je advertentie afwijzen.

Facebook laat aan MailChimp weten of je advertentie is goedgekeurd of afgekeurd en MailChimp laat dit aan jou weten d.m.v. een notificatie.

Ad blockers

Ad blockers in je browser uitzetten want anders werk de Ad Builder niet goed.

Facebook ads met MailChimp maken

Op MailChimp maak je een campagne aan zoals je dat gewoonlijk doet als je een nieuwsbrief gaat maken. Klik op Create a Campaign.

Vroeger kreeg je een dropdown te zien waarin je een campagne kon kiezen, nu zie je een popup.

instagram ads create a campaign

Kies hier voor Create an Ad. Daarna zie je weer een popop.

facebook ads naam geven

Vul in deze popup een naam in, dit is niet de naam die je volgers te zien krijgen, dus vul gewoon iets in en maak je er niet druk om.

Gebruikersvoorwaarden

Je krijgt weer een popop te zien. In deze popup moet je akkoord gaan met de gebruikersvoorwaarden van MailChimp én met de gebruikersvoorwaarden van Facebook.

terms

Hier moet je akkoord gaan met de voorwaarden van MailChimp én met de voorwaarden van Facebook.

Klik daarna op Edit name en geef ‘m een definitieve naam. Klik op Rename om de definitieve naam te bevestigen. Dit is een naam voor intern gebruik. (Ik verwacht dat deze stap zal verdwijnen, dus als je ‘m niet tegenkomt dan heb ik hierin gelijk gekregen).

Daarna ga je je advertentie met Facebook verbinden door op Connect te klikken. Nogmaals, je kunt deze verbinden alleen maken als je Admin-rechten hebt op de Facebookpagina.

Log in op Facebook en kies de pagina waar je voor wilt adverteren. Denk eraan dat je op Save moet klikken, je komt daarna vanzelf terug in de Ad Builder.

Facebook pagina kiezen

Kies nu voor welke Facebookpagina je de advertentie wilt maken.

facebook fanpage kiezen

Doelgroep kiezen

Nu ga je je doelgroep kiezen. Je kunt kiezen uit:

Contacten op je mailinglijst. Hiervoor moeten er minimaal 100 adressen op je mailinglijst staan.

Mensen die op de contacten op je mailinglijst lijken. Hiervoor moeten er minimaal 500 adressen op je mailinglijst staan.

Of mensen met door jou gedefinieerde interesses. Hierbij is het niet van belang hoeveel adressen je op je mailinglijst hebt staan.

doelgroep

Als je hiermee klaar bent, klik dan op Save.
Het kan even duren voordat MailChimp klaar is met het samenstellen van je doelgroep.

Belangrijk: maak je doelgroep niet te klein, want dan wijst Facebook je advertentie af.

Budget en looptijd

Dan stel je je budget en de looptijd in waarbij je er rekening mee moet houden dat de looptijd minimaal 1 dag moet zijn.

budget

Schema

Gebruik de dropdowns om het schema in te stellen.

schema

Bij het schema stel je de start en het einde van je advertentie in. De looptijd is minimaal een dag.

Je kunt een Facebook advertentie die je via MailChimp plaatst pauzeren en annuleren. Het geld dat je niet gebruikt hebt blijft dan beschikbaar voor andere advertenties. Reken voor de creditering op ongeveer 72 uur.

Advertentie maken

En dan maak je je advertentie. Op MailChimp krijg je hiervoor een speciaal format aangeboden waardoor het heel gemakkelijk is een advertentie te maken en waardoor het nauwelijks mogelijk is dat je iets belangrijks vergeet:

  • vakje voor je boodschap
  • afbeelding
  • link naar je landingspagina
  • titel
  • call-to-action
  • begeleidend schrijven

Eventueel kun je een Card toevoegen. Hiermee creëer je de mogelijkheid om een carrousel te maken met maximaal 5 verschillende afbeeldingen.

Beginnen met je advertentie

lege advertentie

Begeleidend schrijven

Bovenaan, bij “message” vul je een begeleiden schrijven in. Een klein stukje tekst bij bij je advertentie geplaatst wordt.

afbeelding en url

Afbeelding

Als je een advertentie maakt met 1 afbeelding, dan is het ideale formaat 1200 x 628 px.

Gebruik voor een caroussel vierkante afbeeldingen met het formaat 1080 x 1080 px.

Het is het beste weinig tekst op de afbeelding te plaatsen. Facebook wijst advertenties met veel tekst af. Advertenties met een beetje te veel tekst toont hij minder vaak. Je kunt hier testen of je te veel tekst op je afbeelding hebt staan.

Link naar je website

Zorg dat je vooraf een geschikte pagina maakt waar je mensen naartoe stuurt. Stuur ze niet naar je homepage of zoiets, want dan heb je veel minder resultaat van je advertentie.

Het is beste is als je speciaal voor deze advertentie een pagina maakt, zodat hij naadloos aansluit op je advertentie.

Titel, beschrijving en button

titel en beschrijving

Titel

Gebruik voor je titel niet een heleboel hoofdletters en een rij uitroeptekens, want dan wijst Facebook je advertentie af.

Beschrijving

Zorg dat je advertentie gemakkelijk te begrijpen is. Vraag eventueel aan een ander of je tekst duidelijk is.

Betalen

Voordat je je advertentie kun plaatsen moet je eerst betaalinformatie aan MailChimp toevoegen.

  • Ga op MailChimp rechts boven naar je gebruikersnaam en open het menu bij je gebruikersnaam
  • Kies voor Account
  • Open het menu bij Billing
  • Kies voor Billing Information en voeg een creditcard of een PayPal account toe

Bevestigen

Als je dat allemaal hebt gedaan kun je je advertentie bevestigen. Als je je advertentie verstuurd hebt kun je ‘m niet meer wijzigen.

Facebook gaat je advertentie nu beoordelen. Hoe lang dit duurt hangt ervan af hoe druk Facebook het heeft. Reken op een dag, maar vaak hoor je het ook veel sneller.

Facebook gaat onder meer op de volgende punten letten:

  • Is de doelgroep groot genoeg
  • Wat staat er op de afbeeldingen van de advertentie
  • Welke tekst staat er bij de advertentie
  • Op welke doelgroep is de advertentie gericht
  • Wat staat er op de landingspagina

Als Facebook je advertentie afkeurt dan hoor je dat via MailChimp. Er wordt dan niets berekend en je kunt je advertentie aanpassen.

Als je advertentie goedgekeurd is dan zie je de resultaten na uiterlijk 24 uur in je rapporten op MailChimp.

Facebook ads met MailChimp

MailChimp heeft een panel aan het werk gezet om Facebook ads met MailChimp te maken en volgens het panel is het super gemakkelijk. Ik ben heel benieuwd hoe jij dit ervaart.

Dat een Amerikaans panel het gemakkelijk vindt om Facebook ads met MailChimp te maken betekent natuurlijk niet automatisch dat een Nederlandse ondernemer dit ook gemakkelijk vindt.

Zo maak je Facebook ads met MailChimp.  Als je er niet uitkomt, vraag dan gerust om hulp.

Update 2-6-17: je kunt met MailChimp ook Instagram ads maken.

 

Alternatieven
Facebook ads met MailChimp was last modified: by
Bronnen
Facebook ads met MailChimp was last modified: by

Auteur: Judith de Vries

Ik kan je helpen met online marketing en met de vindbaarheid van je website: SEO, MailChimp en socialmediamarketing. Erkend door MailChimp, Yoast en Hubspot gecertificeerd.