facebook ads

Bijgewerkt op 17 september 2023

Facebook en Instagram advertenties met Mailchimp

Mailchimp werkt samen met Facebook om het je gemakkelijk te maken een Facebook advertentie te plaatsen.

Een Facebook advertentie met Mailchimp maken was beschikbaar in alle Mailchimp accounts vanaf 2 februari 2017. In mei 2019 is dat veranderd: de mogelijkheid om via Mailchimp te adverteren is vanaf mei 2019 beschikbaar in Mailchimp Standard en Mailchimp Premium.

Waarom een Facebook advertentie via Mailchimp?

Misschien vraag je je af waarom je Facebook ads met Mailchimp zou gaan plaatsen. De volgende redenen maken dit aantrekkelijk:

In je Mailchimp account heb je informatie over je abonnees. Bijvoorbeeld of het actieve abonnees zijn of niet. Die informatie kun je gebruiken bij het bepalen van je doelgroep.

Als je een webshop hebt die verbonden is met Mailchimp, dan kun je in je Mailchimp statistieken zien hoeveel items je hebt verkocht en hoeveel nieuwe klanten je hebt aangeworven. Als je via Mailchimp op Facebook wilt adverteren betaal je geen extra kosten aan Mailchimp.

Advertenties kun je plaatsen met alle versies van Mailchimp, voor retargetting advertenties heb je Mailchimp Standard of Premium nodig. Lees het eventueel hier zelf even na op de site van Mailchimp.

Maar voor je begint: je kunt ook werken met de adressen die je al hebt. Bijvoorbeeld door een winactie in je nieuwsbrief te organiseren.

Aansluiten bij je nieuwsbrief

Dat is een erg mooie aanvulling op Mailchimp want je kunt nu adverteren op Facebook zonder je mailinglijst naar Facebook te uploaden. Door Facebook ads via Mailchimp kun je op een heel gemakkelijke manier je advertentiecampagne naadloos laten aansluiten op je nieuwsbrief.

Het gaat hier om advertenties die op Facebook worden geplaatst

  • In de zijbalk van je doelgroep.
  • Of die geplaatst worden als gesponsorde content op de tijdlijn van je doelgroep.

Facebook en Instagram advertenties met Mailchimp

Als je dit gaat doen zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn om te weten en er zijn zaken die je vooraf in orde moet maken.

Admin rechten

Je hebt natuurlijk een Facebook account nodig en je moet Facebook integreren met Mailchimp. Belangrijk is dat degene die de advertentie gaat maken Admin rechten heeft op de Facebookpagina die de advertentie gaat plaatsen. Dit moet je eerst even controleren.

Dit kun je controleren door op je Facebook fanpage rechtsboven naar Instellingen te gaan en daarna in de linker zijbalk naar Paginarollen. Je ziet dan profielfoto’s van iedereen die iets mag doen op jouw fanpage en je ziet daar ook de rol bij staan. Degene die de advertentie gaat maken moet de rol van Beheerder hebben.

Als die persoon een andere rol van je gekregen heeft kun je dit wijzigen door op Bewerken te klikken. Je ziet dan een dropdown met daarin de verschillende rollen. Wijzig de rol in Beheerder en klik op Opslaan.

Voordat de rol gewijzigd wordt moet je eerst je Facebook wachtwoord invoeren.

Betalingen

Als je je Facebook ad met Mailchimp maakt dan krijg je een uniek betalingssysteem. Je stel vooraf je budget in, maar alleen het totale aantal clicks op je advertentie ga je daadwerkelijk betalen. Als je budget over hebt kun je dat voor een volgende campagne gebruiken.

Controleren

Zorg dat je advertentie perfect in orde is voordat je ‘m start, want als je ‘m gestart hebt kun je niets meer veranderen aan je advertentie of aan je budget.

Facebook eisen voor advertenties

De eisen die Facebook stelt aan advertenties gelden ook voor advertentiecampagnes die je met Mailchimp maakt. Als je advertentie niet aan de eisen van Facebook voldoet kan Facebook je advertentie afwijzen.

Facebook laat aan Mailchimp weten of je advertentie is goedgekeurd of afgekeurd en Mailchimp laat dit aan jou weten d.m.v. een notificatie.

Ad blockers in je browser uitzetten want anders werk de Ad Builder niet goed.

Praktisch: Facebook advertentie maken met Mailchimp

Create Campaign

Op Mailchimp maak je een campagne aan zoals je dat gewoonlijk doet als je een nieuwsbrief gaat maken. Klik op Create a Campaign of op het potloodje in de zijbalk.

facebook ads: create campaign

Facebook advertenties

Kies nu voor Facebook advertenties.

facebook advertenties

Naam geven

En dan geef je ‘m een naam voor intern gebruikt. Niemand ziet deze naam dus het maakt niet uit hoe je ‘m noemt. Als jij maar weet dat de inhoud deze specifieke advertentie is.

naam voor intern gebruik

Gebruiks voorwaarden

Je krijgt weer een pop-up te zien. In deze pop-up moet je akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden van Mailchimp én met de gebruiksvoorwaarden van Facebook.

akkoord voorwaarden

Dit krijg je alleen te zien bij je eerste advertentie. Dus als dit er bij jou anders uitziet, dan komt dat doordat ik geen nieuw screenshot kan maken omdat ik het niet meer te zien krijg.

Naam geven

Net als bij je nieuwsbrief zie je nu bovenaan de naam van je advertentie staan, met daaronder een klein linkje: Edit name. Hiermee kun je een eventuele onhandig gekozen naam veranderen.

Facebook verbinden met Mailchimp

Daarna ga je je advertentie met Facebook verbinden door op Connect te klikken. Nogmaals, je kunt deze verbinden alleen maken als je Admin-rechten hebt op de Facebookpagina.

Log in op Facebook en kies de pagina waar je voor wilt adverteren. Denk eraan dat je op Save moet klikken, je komt daarna vanzelf terug in de Ad Builder.

Ook dit zie je maar eenmaal, daarna is die verbinding er al.

Facebook of Instagram kiezen

Kies nu voor welke Facebookpagina je de advertentie wilt maken. Of kies voor Instagram .

Facebook pagina kiezen

Doelgroep kiezen

Nu ga je je doelgroep kiezen.

  • Nieuwe mensen die lijken op je huidige contacten.
  • Contacten: dat zijn mensen over wie je zeker weet dat ze in je merk geïnteresseerd zijn. Dit kan alleen als je minimaal 100 adressen hebt.
  • Custom audience: dat is een audience dat je zelf gaat samen stellen.
  • Website bezoekers: dat zijn de bezoekers van je website.

Als je hiermee klaar bent, klik dan op Save.
Het kan even duren voordat Mailchimp klaar is met het samenstellen van je doelgroep.

Belangrijk: maak je doelgroep niet te klein, want dan wijst Facebook je advertentie af.

Budget – looptijd – schema

Dan stel je je budget en de looptijd in waarbij je er rekening mee moet houden dat de looptijd minimaal 1 dag moet zijn.

Schema

Gebruik de drop-downs om het schema in te stellen. Bij het schema stel je de start en het einde van je advertentie in. De looptijd is minimaal een dag.

Je kunt een Facebook advertentie die je via Mailchimp plaatst pauzeren en annuleren. Het geld dat je niet gebruikt hebt blijft dan beschikbaar voor andere advertenties. Reken voor de creditering op ongeveer 72 uur.

Advertentie maken

En dan maak je je advertentie. Op Mailchimp krijg je hiervoor een speciaal format aangeboden waardoor het heel gemakkelijk is een advertentie te maken en waardoor het nauwelijks mogelijk is dat je iets belangrijks vergeet:

  • vakje voor je boodschap
  • afbeelding
  • link naar je landingspagina
  • titel
  • call-to-action
  • begeleidend schrijven

Eventueel kun je een Card toevoegen. Hiermee creëer je de mogelijkheid om een carrousel te maken met maximaal 5 verschillende afbeeldingen.

Beginnen met je advertentie

lege advertentie

Begeleidend schrijven

Bovenaan, bij “message” vul je een begeleiden schrijven in. Een klein stukje tekst bij bij je advertentie geplaatst wordt.

afbeelding en url invullen

Afbeelding

  • Als je een advertentie maakt met 1 afbeelding, dan is het ideale formaat 1200 x 628 px.
  • Gebruik voor een carrousel vierkante afbeeldingen met het formaat 1080 x 1080 px.

Het is het beste weinig tekst op de afbeelding te plaatsen. Facebook wijst advertenties met veel tekst af. Advertenties met een beetje te veel tekst toont hij minder vaak. 

Zorg dat je vooraf een geschikte pagina maakt waar je mensen naartoe stuurt. Stuur ze niet naar je homepage of zoiets, want dan heb je veel minder resultaat van je advertentie.

Het is beste is als je speciaal voor deze advertentie een pagina maakt, zodat hij naadloos aansluit op je advertentie.

Titel, beschrijving en button

Gebruik voor je titel niet een heleboel hoofdletters en een rij uitroeptekens, want dan wijst Facebook je advertentie af.

Zorg dat je advertentie gemakkelijk te begrijpen is. Vraag eventueel aan een ander of je tekst duidelijk is.

titel en beschrijving invullen

Advertentie betalen

Voordat je je advertentie kun plaatsen moet je eerst betaalinformatie aan Mailchimp toevoegen.

  • Ga op Mailchimp links onder naar je gebruikersnaam en open het menu bij je gebruikersnaam
  • Kies voor Account
  • Open het menu bij Billing
  • Kies voor Billing Information en voeg een creditcard of een PayPal account toe, of kies voor Other, dan kun je iDEAL instellen.

Als je dat allemaal hebt gedaan kun je je advertentie bevestigen. Als je je advertentie verstuurd hebt kun je ‘m niet meer wijzigen.

Beoordeling

Facebook gaat je advertentie nu beoordelen. Hoe lang dit duurt hangt ervan af hoe druk Facebook het heeft. Reken op een dag, maar vaak hoor je het ook veel sneller.

Facebook gaat onder meer op de volgende punten letten:

  • Is de doelgroep groot genoeg
  • Wat staat er op de afbeeldingen van de advertentie
  • Welke tekst staat er bij de advertentie
  • Op welke doelgroep is de advertentie gericht
  • Wat staat er op de landingspagina

Als Facebook je advertentie afkeurt dan hoor je dat via Mailchimp. Er wordt dan niets berekend en je kunt je advertentie aanpassen.

Als je advertentie goedgekeurd is dan zie je de resultaten na uiterlijk 24 uur in je rapporten op Mailchimp.

Facebook advertentie panel

Mailchimp heeft een panel aan het werk gezet om Facebook ads met Mailchimp te maken en volgens het panel is het super gemakkelijk. Ik ben heel benieuwd hoe jij dit ervaart.

Dat een Amerikaans panel het gemakkelijk vindt om Facebook ads met Mailchimp te maken betekent natuurlijk niet automatisch dat een Nederlandse ondernemer dit ook gemakkelijk vindt.

En wist je dat je ook een ansichtkaart kunt sturen met Mailchimp? Mailchimp heeft tegenwoordig allerlei mogelijkheden die niets meer met e-mailmarketing te maken hebben.


Ik ben een gecertificeerde Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen met Mailchimp.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven