Je bent hier: Home » Blog » Zoekmachine » Featured snippet of answer box
featured snippets of answer box

Featured snippet of answer box

Geschatte leestijd: 7 minuten

Featured snippet of answer box

Featured snippet of answer box: wat is het precies en hoe kom je daar? Het is een beknopt antwoord op een zoekopdracht. Featured snippets staan  in een kader met een link naar je website erbij.

De tekst van deze snippets haalt Google op uit een alinea van een blogpost of pagina. Vaak is dat de eerste alinea.

Wat is een featured snippet of answer box

Een featured snippet wordt ook answer box genoemd. Het is een klein uitgelicht stukje tekst van een website met een beknopt, concreet antwoord op een zoekopdracht. Dit antwoord is zo compleet dat het in principe niet meer nodig is een website te bezoeken.


Hier is een voorbeeld van een featured snippet.

Voorbeeld van een rich answer box

voorbeeld van featured snippets

Google stelt deze tekst niet zelf samen en hij sprokkelt ‘m niet bij elkaar door kleine stukjes uit verschillende pagina’s te halen. Hij haalt een stukje uit één webpagina.

Het is erg gunstig voor je als hij jouw webpagina daarvoor neemt, want dan sta je helemaal bovenaan. Als Google jouw pagina hiervoor neemt, dan mag je veel organisch zoekverkeer verwachten.


De vraag is nu: hoe kom je daar?

  • Je komt daar door je manier van schrijven.
  • Kom direct ter zake, geeft direct het antwoord op de vraag die in de zoekopdracht gesteld is.

Realiseer je dat die featured snippet niet willekeurig gekozen is. Het is een antwoord op een specifieke zoekopdracht. Zorg daarom dat jouw teksten antwoorden zijn op zoekopdrachten.

  • Bedenk vóór je gaat schrijven wat de zoekopdracht is waar jouw artikel een antwoord op geeft.

Hierboven zie je een featured snippet naar aanleiding van mijn zoekopdracht: “Wat is een konijn”.

Wikkikids heeft het winnende antwoord gegeven want als je dit antwoord gelezen hebt weet je wat een konijn is. En als je de pagina van Wikkikids aanklikt dan zie je precies dezelfde tekst in de eerste alinea staan.

Hoe heeft Wikkikids dat voor elkaar gekregen?

Nou, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Wikikids heeft alle essenties van een konijn benoemd in dit antwoord. Na het lezen van dit antwoord kun je een konijn herkennen.

  • Als je duinwandeling maakt en je komt een konijn tegen, dan herken je ‘m aan zijn zachte vacht en lange oren.
  • Als je in de boekwinkel bent en een plaatje van Nijntje ziet, dan weet nu gelijk dat dit ook een konijn is.
  • Je weet dat er heel veel soorten konijnen zijn.
  • En je hebt een plaatje van een konijn gezien.

Dit is een lijstje met kenmerken van een perfect antwoord. Perfect genoeg om als featured snippet boven de zoekresultaten getoond te worden.


Bedenk voor je gaat schrijven op welke zoekterm je gevonden wilt worden. En bedenk dan niet alleen de zoekterm, maar denk ook even na over de zoekopdracht.

Bij een zoekterm als “konijn” kunnen de zoekopdrachten uiteenlopen. Een zoekopdracht met de focus zoekterm “konijn” kan overal over gaan: wat is een konijn, wat eet een konijn, hoe fok een konijn, kun je een konijn eten enz.

Als je op al deze zoekopdrachten gevonden wilt worden dan is het zaak om al deze zaken in je eerste alinea te verwerken. En dan wordt die eerste alinea een boekwerk. Die featured snippet kun je dan wel vergeten.

Zorg daarom dat je helder hebt

  • Voor wie je het artikel schrijft
  • En naar aanleiding van welke zoekopdracht je het artikel schrijft

Een zoekterm mag uit meerdere woorden bestaan maar iedere zoekterm mag niet vaker dan éénmaal op je website voorkomen.

  • Begin je titel met die zoekterm, alsof je een etiket op een ordner plakt
  • Verwerk die zoekterm in de eerste alinea van je blogpost
  • Zorg dat je in de eerste alinea van je bericht het antwoord geeft op de zoekopdracht. Dit antwoord moet zo helder zijn dat mensen die deze eerste alinea gelezen hebben genoeg weten. Het moet niet noodzakelijk zijn nog meer te lezen.
Lees ook:  Wat is een ankertekst


En toen een verrassing

Ik heb heel goed naar dat konijn gekeken want ik wilde zelf natuurlijk ook een featured snippet maken. En dat is gelukt.

Ineens stond er een featured snippet van mij rond de vraag: “Wat kost Mailchimp?”

Voorbeeld featured snippet
Wat kost Mailchimp, 22 mei 2019

Hierboven kun je goed zien dat de featured snippet onder de advertenties komt en boven de organische zoekresultaten, op positie 0.

Het artikel dat bij de snippet hierboven hoort heb ik geschreven op 15 mei 2019 en de snippet vond ik een week later in de zoekresultaten, op 22 mei 2019.

Nog een verrassing

Deze featured snippet heb ik geschreven op 9 december 2018 en ik vond ‘m op 16 juli 2021.

Ook oude artikelen

Het artikel dat in een answer box komt hoeft beslist niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Dit artikel heb ik gepubliceerd op 11 augustus 2014 en ik vond het in een answer box op 11 september 2021.

En de tekst van deze answer box heeft Google uit de 2e alinea (!) van het artikel gehaald.

Juist voor SEO dummies

Je hebt hier gezien dat het me regelmatig lukt om een artikel in een answer box te krijgen. Als iets regelmatig lukt dan is het geen mazzel meer. Dan weet je hoe het moet of het is gewoon niet zo vreselijk moeilijk en dus ook voor anderen haalbaar.

Ik heb wel eens de indruk dat Google dit verzonnen heeft om het mogelijk te maken bovenaan te komen op basis van je vakkennis in plaats van op basis van je kennis over SEO. Als jij goed bent in je vak moet je dit echt eens gaan proberen, want hier ligt een gouden kans voor je.


Natuurlijk zijn er ook nadelen. Een opvallend nadeel is dat het complete antwoord op de zoekopdracht in de featured snippet staat. En als mensen het antwoord in de snippet voldoende vinden dan zijn ze klaar. Ze hoeven de website waar het antwoord vandaan gekomen is dan niet te bezoeken.

Misschien is dit besef een reden voor je om juist geen featured snippet te willen.

Als je dit echt niet wilt kun je er iets tegen doen. Maar realiseer je dan wel dat als Google een answer box wil, hij dit gewoon doet. Hij haalt de snippet dan gewoon van een andere website.

Featured snippets zijn de snelweg naar de top. En die snelweg is voor iedereen begaanbaar. Want er zijn nog een paar van dergelijke mogelijkheden om direct bovenaan in de zoekresultaten te komen. Over die andere kansen vertel ik hier.

Maar hoewel dit natuurlijk erg leuk is, moet je wel beseffen dat je op deze manier geen duurzame positie hoog in Google verwerft. Je staat er eventjes en dan ben je weer weg.

Eventjes bovenaan staan is zeer beslist niet verkeerd, maar je kunt jezelf ook een duurzame positie hoog in de zoekresultaten verwerven. Dat kun je doen door een uitstekende structuur in je website aan te brengen. Maar alleen als je ook de rest goed in orde hebt.

Als je hulp wilt bij het vindbaar maken van je website, dan heb ik een cursus SEO marketing voor je. En je kunt ook verder lezen in de handleiding SEO zelf doen.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Featured snippets: met dank aan Canva voor de uitgelichte afbeelding.

Gepubliceerd op: 5-5-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 11-9-2021