Featured snippets: hoe kom je daar?

Featured snippets zijn kleine uitgelichte antwoorden op zoekopdrachten. Deze snippets staan bóven de zoekresultaten.

Ze staan in een kader met een link naar je website erbij. De tekst van deze snippets haalt Google op uit de eerste alinea van een blogpost of pagina.

Een featured snippet wordt ook answer box genoemd. In dit artikel vind je een analyse van een tekst in een answer box, want deze featured snippets staan op positie nul in de zoekresultaten en daar willen we zelf natuurlijk ook graag staan.


Featured snippet of answer box

Voorbeeld

voorbeeld van featured snippets

Google stelt deze tekst niet zelf samen en hij sprokkelt ‘m niet bij elkaar door kleine stukjes uit verschillende pagina’s te halen. Hij neemt de eerste alinea van één webpagina.

Het is erg gunstig voor je als hij jouw webpagina daarvoor neemt, want dan sta je helemaal bovenaan. Als Google jouw pagina hiervoor neemt, dan mag je veel organisch zoekverkeer verwachten.


Featured snippets: hoe kom je daar

De vraag is nu: hoe kom je daar?

  • Je komt daar door je manier van schrijven.
  • Kom direct ter zake, geeft direct het antwoord op de vraag die in de zoekopdracht gesteld is.

Featured snippets: essentie in de eerste alinea

Realiseer je dat die featured snippet niet willekeurig gekozen is. Het is een antwoord op een specifieke zoekopdracht. Zorg daarom dat jouw teksten antwoorden zijn op zoekopdrachten.

  • Bedenk vóór je gaat schrijven wat de zoekopdracht is waar jouw artikel een antwoord op geeft.

Hierboven zie je een featured snippet naar aanleiding van mijn zoekopdracht: “Wat is een konijn”.

Wikkikids heeft het winnende antwoord gegeven want als je dit antwoord gelezen hebt weet je wat een konijn is. En als je de pagina van Wikkikids aanklikt dan zie je precies dezelfde tekst in de eerste alinea staan.


Hoe heeft Wikkikids dat voor elkaar gekregen?

Nou, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Wikikids heeft alle essenties van een konijn benoemd in dit antwoord. Na het lezen van dit antwoord kun je een konijn herkennen.

  • Als je duinwandeling maakt en je komt een konijn tegen, dan herken je ‘m aan zijn zachte vacht en lange oren.
  • Als je in de boekwinkel bent en een plaatje van Nijntje ziet, dan weet nu gelijk dat dit ook een konijn is.
  • Je weet dat er heel veel soorten konijnen zijn.
  • En je hebt een plaatje van een konijn gezien.

Dit is een lijstje met kenmerken van een perfect antwoord. Perfect genoeg om als featured snippet boven de zoekresultaten getoond te worden.


Featured snippets: plan van aanpak

Bedenk voor je gaat schrijven op welke zoekterm je gevonden wilt worden. En bedenk dan niet alleen de zoekterm, maar denk ook even na over de zoekopdracht.

Bij een zoekterm als “konijn” kunnen de zoekopdrachten uiteenlopen. Een zoekopdracht met de focus zoekterm “konijn” kan overal over gaan: wat is een konijn, wat eet een konijn, hoe fok een konijn, kun je een konijn eten enz.

Als je op al deze zoekopdrachten gevonden wilt worden dan is het zaak om al deze zaken in je eerste alinea te verwerken. En dan wordt die eerste alinea een boekwerk. Die featured snippet kun je dan wel vergeten.


Zorg daarom dat je helder hebt

  • Voor wie je het artikel schrijft
  • En naar aanleiding van welke zoekopdracht je het artikel schrijft

Een zoekterm mag uit meerdere woorden bestaan maar iedere zoekterm mag niet vaker dan éénmaal op je website voorkomen.

  • Begin je titel met die zoekterm, alsof je een etiket op een ordner plakt
  • Verwerk die zoekterm in de eerste alinea van je blogpost
  • Zorg dat je in de eerste alinea van je bericht het antwoord geeft op de zoekopdracht. Dit antwoord moet zo helder zijn dat mensen die deze eerste alinea gelezen hebben genoeg weten. Het moet niet noodzakelijk zijn nog meer te lezen.

En toen een verrassing

Ik heb heel goed naar dat konijn gekeken want ik wilde zelf natuurlijk ook een featured snippet maken. En dat is gelukt.

voorbeeld featured snippet

Ineens stond er een featured snippet van mij rond de vraag: “Wat is een Mailchimp expert?” Dat vind ik natuurlijk heel erg leuk, maar ik was ook een beetje verbaasd want deze uitleg lijkt nergens op mijn website in een eerste alinea te staan. Intrigerend.

De uitleg staat onderaan op mijn pagina Mailchimp expert en onder een spoiler.

wat is een mailchimp expert

De vraag is dan natuurlijk hoe dit kan, want Google haalt de tekst van een featured snippet uit de eerste alinea van een pagina of bericht.


Content block

Ik ben daarom eens gaan kijken hoe ik dat precies gedaan heb en dat zit zo.

Omdat ik deze uitleg op meerdere plaatsen op mijn website wilde zetten, heb ik de tekst geplaatst in een content block. Op deze manier wil ik duplicate content voorkomen. En een content block heeft een eigen URL.

De tekst van de featured snippet is dus beschikbaar onder een eigen URL en onder die eigen URL staat de tekst in de eerste alinea.


Wat zegt Google hier zelf over?

Google zegt zelf niet dat het antwoord uit de eerste alinea gehaald wordt. Maar toch laat de praktijk dit wel zien.


Nog een verrassing

En een poosje later gebeurde het weer.

Voorbeeld featured snippet

Hierboven kun je goed zien dat de featured snippet onder de advertenties komt boven de organische zoekresultaten, op positie 0.

Het artikel dat bij de snippet hierboven hoort heb ik geschreven op 15 mei 2019 en de snippet vond ik een week later in de zoekresultaten, op 22 mei 2019.

En de uitgelichte tekst komt niet uit de eerste alinea. Deze tekst staat veel lager in het artikel. Interessant: de zoekopdracht was “Wat kost Mailchimp” en ik noem in het artikel verschillende prijzen voor de verschillende versies van Mailchimp. Maar Google haalt de prijs van Mailchimp Standard naar voren. Niet de prijs van Mailchimp Essentials of Premium, maar de prijs van Standard. Denk daar eens over na.


Nadelen featured snippet

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Een opvallend nadeel is dat het complete antwoord op de zoekopdracht in de featured snippet staat. En als mensen het antwoord in de snippet voldoende vinden dan zijn ze klaar. Ze hoeven de website waar het antwoord vandaan gekomen is dan niet te bezoeken.

Misschien is dit besef een reden voor je om juist geen featured snippet te willen. Als je dit echt niet wilt kun je er iets tegen doen. Maar realiseer je dan wel dat als Google een answer box wil, hij dit gewoon doet. Hij haalt de snippet dan gewoon van een andere website.


Werk het antwoord uit

Als je je antwoord in de eerste alinea geplaatst hebt dan laat je het daar natuurlijk niet bij. Daarna ga je het antwoord in de rest van je artikel uitdiepen en verder uitwerken.

Je eindigt met een call-to-action:

  • Wat wil je dat mensen doen als volgende stap?

Vrij simpel: ik wil dat je bij me komt voor SEO hulp. Daarom is dat de volgende stap waartoe ik je wil uitnodigen. En als je dat nu nog niet wilt, lees dan verder in de handleiding SEO leren voor beginners.

Lees direct verder: Tagline van je website, de belangrijkste tekst

Stijgen in Google

5 geheimen

Stijgen in Google door te begrijpen hoe Google je artikelen ziet.

Om vervolgens aan de eisen van Google te gaan voldoen.

Gewoon even leren hoe het moet.


Featured snippets: hoe kom je daar? was last modified: by

Featured snippets: met dank aan Canva voor de uitgelichte afbeelding.

Featured snippets: hoe kom je daar? was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *