google algoritm changes

Florida 2.0 update maart 2019

Florida 2.0: Google March 2019 Core Update

Het algoritme wijzigt rond 500 keer per jaar. Dat is veel te vaak om zinvol op wijzigingen in te kunnen gaan. Google wil ook liever niet dat wij ons bezighouden met wijzigingen in het algoritme. Hij wil dat wij focussen op de kwaliteit van de content die we schrijven.

Daarom heeft Google al een poosje geleden besloten om iedere wijziging “Fred” te noemen. En als iedere wijziging Fred heet dan kunnen we kunnen we niet meer zinvol schrijven of praten over die updates.


Florida 2.0

Google heeft op dit “Fred” beleid nu een uitzondering gemaakt. Hij heeft een wijziging in het algoritme een naam gegeven. En dan is er echt wel iets aan de hand. De naam die Google deze wijziging heeft gegeven is: Google March 2019 Core Update. Maar zo noemt alleen Google deze wijziging. Verder noemt iedereen ‘m Florida 2.0.



Wat is er aan de hand

Net als altijd is het algoritme geheim, dus hoe en wat er precies aan de hand is weten we niet. Maar dat er iets aan de hand is dat zal je direct duidelijk worden als je naar je statistieken kijkt. Want ook Nederlandse websites worden beïnvloed door deze wijziging. En dat kan betekenen dat je website gedaald is.

Daar hoeven we niet dramatisch over te doen, want dit hoort erbij en als je naar deze statistiek kijkt dan zie je dat het effect van Florida 2.0 veel minder dramatisch is dan van de wijziging waar we vorig jaar mee te maken hadden.

google algoritm changes
Bron: Cognitive SEO

Richting van Google

Toch is er wel iets dat je kunt doen als jouw website hier last van heeft: controleer de algehele kwaliteit van je website. Loop alles na, let op:

  • feitelijke onjuistheden in je teksten
  • controleer of alle links werken
  • zorg dat je artikelen op een logische manier staan ingedeeld in categorieën en tags
  • en hoe de de interne link structuur van je website is opgebouwd.
  • Kortom: controleer alles waar je zelf iets aan kunt doen.

Waarom is dit zinvol

Nou, dat is vrij simpel: we weten niet wat Google precies doet als hij het algoritme wijzigt, maar we weten wel waarom hij het doet. Hij doet dit om zijn eigen doelen te bereiken. Hij heeft een missie: hij wil alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.

De praktische uitvoering hiervan is: hij wil de beste zoekmachine zijn die de beste antwoorden op zoekopdrachten geeft.

Zorg daarom dat je website de beste website in jouw niche is en dan los je alle problemen met het algoritme op voordat ze zich aandienen.

Er is niets op zich niets bijzonders aan wijzigingen in het algoritme.

Daar moet je ook niet op sturen want dan loop je altijd achter de feiten aan.

Streef er liever naar je lezers goed te bedienen, want daar bereik je op langere termijn veel meer mee.

tip
Florida 2.0 update maart 2019 was last modified: by

Lees ook: SEO starten

Florida 2.0 update maart 2019 was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.