Je bent hier: Home » Blog » Zoekmachine marketing » Focus zoekterm
Focus zoekterm

Focus zoekterm

Geschatte leestijd: 5 minuten

Focus zoekterm

Als we het over keywords hebben dan hebben we het over de focus zoekterm. Die focus zoekterm moet natuurlijk voorkomen in je tekst, maar je tekst moet niet alleen bestaan uit je focus zoekterm met iets er omheen.


Focus zoekterm bepalen

Als je een artikel gaat schrijven, dan is het handig om vóór je begint éérst je focus zoekterm te bepalen: verzin eerst waar je artikel over moet gaan en ga je artikel daarna schrijven.

Houd hierbij 2 zaken in je achterhoofd:

  • zorg dat je artikel duidelijk over één onderwerp gaat
  • en zorg dat je focus zoekterm niet overdreven vaak in je artikel voorkomt

Geschiedenis van de focus zoekterm

Hier gaat een afschuwelijke geschiedenis aan vooraf. In het verleden had je als ondernemer die gevonden wilde worden geen andere keuze dan je pagina’s vol te stampen met keywords. En dan werd je mogelijk wel gevonden, maar dan was je pagina niet meer leesbaar en daar wordt ook niemand blij van.

Google kon daar in principe ook weinig aan de doen in de zin dat de techniek nog niet zover was. Maar Google leert en groeit en nu is techniek al een hele poos wel zover dat Google relevante antwoorden op zoekopdrachten kan vinden zonder dat die  pagina’s vol gestampt staan met zoektermen. Daarom moeten wij dit niet meer doen.

De focus zoekterm moet wel op je pagina voorkomen natuurlijk, maar veel minder vaak dan je zou denken. En meestal is dat heel fijn want een tekst is veel leuker als hetzelfde woord niet al te vaak voorkomt. Wees daarom gul met synoniemen.

Avondtraining SEO met resultaat

Pilot, spotgoedkoop, online, 1 uur per maand, start 18 november 19-20 uur, kleine groep

SEO met resultaat


Focus zoekterm onderzoek

De vraag is dan: moet je evengoed nog zoekwoordenonderzoek doen? En hoe ziet dat er dan uit?

Dat hangt ervan af. Ook binnen hetzelfde taalgebied gebruiken mensen verschillende woorden. Denk bijvoorbeeld aan een zoekterm als “consult”:

  • consult
  • consultatie
  • advies
  • afspraak

Als jij graag klanten wilt krijgen die jou kunnen vinden via de zoekresultaten, dan moet je eerst weten waar je klant naar op zoek gaat. Misschien wil jouw klant een consult of een consultatie. Maar misschien heb je ook klanten die gewoon een afspraak of een advies willen.

Je moet dus allereerst weten welke woorden je klant gebruikt. Want jouw klant kan andere woorden gebruiken dan de klanten van anderen. De woorden en zinsdelen die je klant gebruikt moet je in ieder geval op je pagina gebruiken.


Waar het fout kan gaan

Als een dienstverlener me inhuurt om teksten te optimaliseren dan zie ik dat het hier heel vaak fout gaat. Ik zie dan teksten op de website staan waar heel veel termen in voorkomen waar ik als eenvoudige consument niets van begrijp: jargon.

Geen jargon

En als ik dan vraag waarom er zulke ingewikkelde zaken op de site staan, dan blijken dat natuurlijk gewoon vaktermen te zijn. Vaktermen kun je vertalen naar taal die door gewone mensen begrepen kan worden, maar vaak gebeurt dat niet. En als ik voorstel om dat te gaan doen dan hoor ik heel veel onzekerheid: “Wat zullen mijn vakbroeders en -zusters ervan denken als ik de zaken zo eenvoudig benoem”.

Je concullega’s

Ik kan je geruststellen: het doet er niet toe wat je vakbroeders- en zusters ervan vinden want dat zijn je klanten niet. Waar het om gaat is dat je klanten je website moeten vinden en moeten begrijpen wat je geschreven hebt.

  • Want als ze je website niet kunnen vinden omdat jij andere termen gebruikt dan zij dan ben je voor eeuwig veroordeeld tot het plaatsen van Facebook advertenties.
  • En als je klanten de teksten op je website niet begrijpen, dan kijken ze misschien tegen je op, maar ze worden geen klant.
Lees ook:  Zoekveld op je website zetten

Daarom begin je met goed te luisteren naar je klanten en je kiest een focus zoekterm die je klanten gebruiken om datgene te benoemen waar jij het over wilt hebben.

Houd het simpel

De taal op je website houd je eenvoudig. Neem als vuistregel dat je tekst begrepen moet kunnen worden door een 12-jarige. Jawel en spreek me niet tegen: dit geldt ook als jouw publiek hoogopgeleid is.

Synoniemen

Even terug naar de focus zoekterm, die mag dus niet te vaak voorkomen want daar houden mensen niet van. Je tekst wordt er heel vervelend door. Maar om iets te bespreken heb je ‘m soms toch vaker nodig dan je lief is.

In dat geval gebruik je synoniemen. Als je zelf geen synoniemen kunt verzinnen kun je hier een tool vinden die je hierbij kan helpen.

Creativiteit

Soms helpt dat niet genoeg: er zijn geen synoniemen of er zijn niet genoeg synoniemen. In dat geval moet je creatief zijn en uitwijken naar andere oplossingen.

Denk bij die andere oplossingen aan

  • gebruik van enkelvoud en meervoud
  • verander de volgorde van de woorden

En gelukkig schrijf je in het Nederlands. Het Nederlands kent veel samengestelde woorden. Dat zijn woorden die zijn opgebouwd uit twee of meer woorden en die aan elkaar geschreven moeten worden.

In het artikel over samengestelde woorden laat ik je zien dat Google samengestelde woorden (nog) niet goed kan hanteren. Maar deze samengestelde woorden correct schrijven is natuurlijk wel een heerlijke oplossing als je te weinig synoniemen tot je beschikking hebt en je een focus zoekterm hebt die hierdoor te vaak op je pagina voorkomt.


Google snapt meer dan je denkt

Tegenwoordig kan Google ook samenhang zien en dat kan interessant uitpakken.

Hiermee bedoel ik dat ik in mijn statistieken soms zie dat mijn webpagina is aangeboden op een zoekterm die niet op de website staat. Dit valt mij al een poosje op, want dat is heel vreemd.

Maar dit werkt als volgt: als ik het consequent heb over een “mailinglijst” terwijl een ander die over hetzelfde onderwerp schrijft het consequent heeft over een “e-maillijst” dan ziet Google dat dit hetzelfde is. En als hij dat zinvol vindt stuurt hij dan net zo makkelijk mensen naar mijn website die de zoekterm “e-maillijst” hebben gebruikt.

Het kan dus gebeuren dat Google mensen naar je website stuurt die een zoekterm hebben gebruikt niet op je website voorkomt, maar die wel een synoniem is van een zoekterm die regelmatig op je website voorkomt.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met marketing. En ik heb ook een handleiding voor je waarin je kunt lezen hoe je SEO zelf kunt doen. En als je dat wilt kun je ook meedoen met mijn SEO cursus.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 21-6-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 24-10-2021