Bijgewerkt op 17 september 2023
Folders gebruiken in Mailchimp
Vooral als je dezelfde afbeeldingen vaker moet gebruiken. Bijvoorbeeld als je huisjes verhuurt en je regelmatig iets rondstuurt over dezelfde huisjes. Maar ook als je de archiefpagina van Mailchimp wilt inrichten.
Succesvolle nieuwsbrieven herhalen
En je zou succesvolle nieuwsbrieven kunnen herhalen. Ieder jaar stuur je in dezelfde periode van het jaar gelijksoortige teksten. Het kost je vreselijk veel tijd als je deze teksten ieder jaar opnieuw helemaal opnieuw moet schrijven. En dus berg je ze op in folders, zodat je ze kunt herhalen.
Hiermee bedoel ik niet dat je ieder jaar exact dezelfde nieuwsbrief zou moeten versturen, maar je marketing is een zaak van een lange adem. Stel dat je een prachtige nieuwsbrief hebt verstuurd in de aanloop tot het nieuwe schooljaar.
Die nieuwsbrief bewaar je en volgend jaar, of het jaar daarop, of het jaar daarop, dan kijk je ‘m even na om er zeker van te zijn dat er niets in staat waar aan te zien is dat je ‘m eerder hebt verstuurd. Je past ‘m een klein beetje aan en dan verstuur je ‘m opnieuw.
Dat kun je doen omdat:
- De samenstelling van je lijst voortdurend verandert: voor een groot deel van je abonnees is deze nieuwsbrief compleet nieuw!
- Mensen zich de inhoud van een nieuwsbrief van 4 jaar geleden niet meer herinneren
Je gaat je nieuwsbrieven dus opnieuw gebruiken, zodat je op basis van je ervaring de kwaliteit kunt verbeteren en je e-mailmarketing je steeds minder tijd gaat kosten, zodat je vaker een nieuwsbrief kunt versturen.
Mailchimp folders zijn mappen
De folders die je kunt gebruiken zijn mappen en geen labels. Dit betekent dat je een nieuwsbrief in één folder kunt indelen.
- Je maakt bijvoorbeeld een folder waarin je alle nieuwsbrieven bewaart die over een specifiek onderwerp gaan.
- Of je maakt een folder waarin je alle nieuwsbrieven bewaart die je rond de feestdagen verstuurd hebt
- Je kunt ook een folder maken waarin je alle nieuwsbrieven bewaart die je voorafgaande aan Moederdag verstuurd hebt.
- En je hebt ook een folder nodig als je een archief van nieuwsbrieven op je website wilt plaatsen.
Hoe je Mailchimp folders gebruikt
Benodigde tijd: 2 minuten
Hoe je een folder maakt in Mailchimp
- Klik op Campaign in het bovenste menu
Kijk nu in de linker zijbalk.
- Create a folder
Scrol naar beneden tot je ziet staan: Create a folder.
- Klik op het plusje
Klik dan op het plusje en geef de folder een naam.
- Nieuwsbrieven aanvinken
Ga nu met je muis over een verzonden nieuwsbrief, dan verschijnt er een vakje links van je nieuwsbrief en in dat vakje zet je een vinkje.
- Nieuwsbrieven in de folder zetten
Als je dat vinkje hebt gezet, ga je weer naar boven en je opent het menu bij “Move to”. Dat vind je aan de rechterkant. Klik hier de folder aan waar je de nieuwsbrief in wilt zetten.
Media in folders opbergen
Ook voor je media kun je folders gebruiken. Dat is in het bijzonder heel erg handig als je hetzelfde beeldmateriaal vaker moet gebruiken. Bijvoorbeeld: je verhuurt vakantiehuizen en je hebt voor ieder huis meerdere afbeeldingen.
Je kunt die afbeeldingen dan per huis sorteren zodat je het beeldmateriaal altijd gemakkelijk terug kunt vinden wanneer je het in een nieuwsbrief wilt zetten.
Folders voor beeldmateriaal maak je in de content studio. En daar staat in de linker zijbalk ook een speciale folder voor je logo. Als je de logo in die folder plaatst, dan vervangt Mailchimp het default logo in templates en op landingspagina’s automatisch door je eigen logo.
Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik help je graag met Mailchimp. Je kunt Mailchimp ook aan me uitbesteden.