Gastbloggen

Gastbloggen? Liever niet!

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Gastbloggen is het plaatsen van een blogpost op de website van iemand anders. De bedoeling van van gastbloggen is dat je content beter te vinden is en dat je een link vanaf je gastblog naar je website mag plaatsen. Hierdoor zou je eigen website beter gaan presteren.

Gastbloggen lijkt een goed idee, vooral als je eigen website minder goed gevonden wordt. Maar hoewel dit een goed idee lijkt, hoeft dit niet zo te zijn.


Bedoeling van gastbloggen

De bedoeling van gastbloggen is dat je het gastblog op een goed presterende website plaatst en dat je bij je gastblog een link naar je eigen website mag plaatsen.

Het gevolg zou moeten zijn dat er meer bezoekers op je eigen website komen en dat je website, als gevolg van de inkomende link van een gerelateerde website, hoger in de zoekresultaten zou komen.

We hebben het nu over websites met gerelateerde onderwerpen. Want een link naar je website heeft alleen waarde als die link afkomstig is vanaf een gerelateerde website.


Google steekt een spaak in het wiel

Als je wilt gastbloggen met als doel inkomende links te verwerven, dan steekt Google echter een spaak in het wiel. Zoals je op onderstaande video kunt zien, waarschuwt Google dat dit niet extreem mag worden. Samengevat komt deze video erop neer dat je de link naar je website het attribuut “nofollow” mee moeten geven om geen risico te nemen.

Update: “nofollow” is veranderd in “sponsored” of “ugc”, maar de video is hier minder geldig door.

Een link die het attribuut “nofollow” meekrijgt geeft geen linkwaarde door naar de andere website. Dat betekent dat een dergelijke link je niet kan helpen om je eigen website hoger in de zoekresultaten te krijgen.


Gastbloggen voor mensen

Gastbloggen om links naar je website te krijgen is dus geen goed idee als het je bedoeling is dat je website hierdoor gaat stijgen in de zoekresultaten. Maar het is beter om voor mensen te schrijven dan voor zoekmachines. Want mensen kunnen je klant worden, zoekmachines niet.

Dat gastbloggen geen geschikte manier is om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen betekent niet automatisch dat je niet zou moeten gastbloggen. Inkomende links van andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website kunnen door mensen gevolgd worden. Dergelijke links kunnen hierdoor voor meer verkeer zorgen.


Krijg je echt meer verkeer?

Maar ook dan moet je je afvragen of gastbloggen de tijd en de moeite die je erin steekt waard is.

Het punt is: als je zelf voor je eigen website schrijft, dan wennen mensen aan de manier waarop je je uitdrukt. Of anders gezegd: mensen die je schrijfstijl niet fijn vinden, verdwijnen vanzelf. En mensen die jouw blog een te gek blog vinden, schrijven zich misschien wel in voor je nieuwsbrief.

Maar als je voor een andere website gaat schrijven, dan schrijf je voor een ander publiek. Iedere website heeft z’n eigen publiek en wat op jouw website uitstekend werkt, hoef niet per se ook te werken op het blog van een andere website.

Besef dat Google je gewoon weet te vinden

Realiseer je dat Google je gewoon weet te vinden. Als je daarover twijfelt, ga dan eens naar Google en tik in het zoekveld in:

site:jouwwebsite.nl

Dan zul je rijen pagina’s en blogposts van jezelf zien staan. Het probleem is dus niet dat hij je niet kan vinden. Als je evengoed geen bezoekers krijgt, dan komt dat doordat je content niet genoeg kwaliteit heeft of doordat je site niet goed geoptimaliseerd is.

Als je content niet voldoende kwaliteit heeft, dan verbetert dat natuurlijk niet door soortgelijke content op een andere website te zetten.

En als je je site goed optimaliseert, dan heb je geen behoefte meer aan gastbloggen, want dan kun je bezoekers aantrekken naar je eigen website.


Gastbloggen als SEO strategie

Als je je bezighoudt met SEO dan optimaliseer je je website voor mensen die zoekmachines gebruiken. Zoals je hierboven hebt gezien is gastbloggen dan geen zinvolle strategie.

Als je de zoekmachines even aan de wilgen hangt en kijkt naar de mogelijkheid om jezelf en je vaardigheden te laten zien, dan kan het plaatsten van een gastblog op een gerelateerde website heel misschien behulpzaam zijn om meer mensen naar je website te leiden.

Ik zeg nadrukkelijk misschien, want een belangrijke voorwaarde is dat je je vooraf eerst verdiept in de lezers van die andere website. Je moet weten wie ze zijn, wat ze willen en in welke mate ze verschillen van de bezoekers van je eigen website.


Unieke content

Nog iets om rekening mee te houden: de content die je op het gastblog plaatst.

Denk eraan dat je ook op de website van een ander unieke teksten moet schrijven. En dat is veel werk. Daarom denk ik dat je meer bereikt als je die unieke teksten op je eigen website plaatst.

En hier komt een donkere schaduwkant van gastbloggen om de hoek kijken. Doordat het zoveel werk is om unieke content te schrijven, gebeurt het maar al te vaak dat mensen die niet gehinderd worden door kennis over SEO, hier een tijdbesparend plan voor hebben:

  • ze plaatsen een blogpost eerst op hun eigen website
  • en daarna plaatsen ze dezelfde blogpost ergens anders als gastblog

De tweede publicatie voegt niets toe aan het web. En in het ergste geval doen de andere auteurs van het gastblog hetzelfde. Hierdoor kan het gebeuren dat er een blog ontstaat met uitsluitend duplicate content en geen enkele toegevoegde waarde. En ook hier let Google op.

Links vanaf een dergelijk blog kunnen schadelijk zijn voor je ranking. Wees dus maar blij dat Google van je vraagt om de links die vanaf het gastblog naar je eigen blog gaan het attribuut “sponsored” of “ugc” mee te geven.

Ze willen je blog herpubliceren

Misschien krijg je een uitnodiging van een ander groot en toonaangevend blog. Ze vinden de teksten op jouw blog zo relevant voor hun doelgroep dat ze complete blogposts willen herpubliceren.

Als het blog werkelijk toonaangevend is in jouw branche, dan wil je hier misschien op ingaan. Maar stel dan wel je eisen.

Je kunt dit doen, maar het andere blog dat jouw blog overneemt moet dan aangeven dat jouw blog het origineel is. Dat kan door met een speciale link te verwijzen naar jouw blog als het origineel.

Die speciale link maakt het andere blog in de velden van Yoast die onderaan ieder artikel te vinden zijn in het tabblad “Geavanceerd”. Daar staat een vakje waar een canonieke URL ingevuld kan worden. Het andere blog moet hier een link naar jouw blogpost plaatsen.

canonieke URL
Dit is voor WordPress, andere websites hebben andere oplossingen die hetzelfde effect hebben

(Als je het tabblad “Geavanceerd” niet ziet staan onder je blogposts, dan heb je hier te lage rechten voor. Maar jij hoeft er ook niets mee te doen. Het andere blog moet de canonieke link plaatsen).

Krachtig middel

Niet ieder blog zal een canonieke link willen plaatsen bij je tekst, want dit is een enorm krachtig middel. Deze verwijzing heeft bijvoorbeeld als gevolg dat als iemand het andere blog deelt op de social media, de lezers naar jouw blog gestuurd worden.

Ook in de zoekresultaten zal jouw blog verschijnen en niet het blog van de ander.

Jouw blog dat op een ander blog opnieuw gepubliceerd is zal op het andere blog alleen beschikbaar zijn voor mensen die op dat blog aan het lezen zijn en nergens anders. Het andere blog komt er niet hoger door in de zoekresultaten. En als het andere blog gedeeld wordt op de social media levert dit het andere blog niets op want de bezoekers gaan naar jouw website.

Toestemming geven

Alleen onder deze voorwaarde kun je toestemming geven dat jouw teksten ook gepubliceerd worden op het blog van een ander. Neem geen genoegen met minder, want dan geef je je teksten weg. Denk eraan dat als bloggen je marketingstrategie is, dat je eigen content dan je schat is.

Controleren

Als het andere blog bereid is om een canonieke link naar jouw blog te plaatsen, dan kun je overwegen om toestemming te geven. Dan heb je ook iets te pakken waar je voordeel van kunt hebben.

Maar dan: dit is zo’n krachtig middel dat het andere blog veel minder aan je teksten heeft dan zonder die link. Controleer daarom of ze die link ook echt geplaatst hebben. En zet in je agenda dat je het na een poosje weer controleert. Je kunt dit simpel controleren door het blog van de ander te delen op je Facebook pagina. Als Facebook jouw blog dan ophaalt dan hebben ze de link geplaatst. Maar haalt Facebook hun blog op, dan staat de canonieke link er niet.

Is de ander echt toonaangevend?

Je kunt controleren hoe goed ze het online doen door de Moz toolbar te installeren. De Moz toolbar vertelt o.a. je op een schaal van 1 tot 100 wat de domein autoriteit van een website is. En dat vertelt iets over de kans dat een website zal gaan ranken.

Voor je ergens “ja” tegen zegt kan het ook nog zinvol zijn om eens te controleren of het andere blog echt toonaangevend is of dat je gewoon die indruk had. Controleer dit. Besef dat een organisatie offline toonaangevend kan zijn, terwijl ze er online niet veel van bakken.

Controleer dit voor je je content weggeeft!


Succes

Een volgend aandachtspunt is: wat gebeurt er als je een uniek gastblog weggeeft dat succesvol wordt? Stel je voor dat je op positie 1 van Google komt met je gastblog. Als zoiets zou gebeuren, dan betekent dit dat het blog waar je je artikel op hebt geplaatst hoog in Google komt. Terwijl dit voor je eigen blog nauwelijks voordeel heeft. Op je gastblog staat een link naar je eigen website. En daar moet je het dan mee doen.

Maar als je hetzelfde artikel op je eigen blog zou hebben geplaatst, dan zou jouw blog zulke hoge ogen gooien. Dat is toch veel leuker?

Onderschat dit niet. In een nieuwsbrief heb je het fantastisch gedaan als de click rate 10% is. Het is dus niet realistisch om te verwachten dat meer dan 10% van de bezoekers van het gastblog door zullen klikken naar jouw website.


Doen!

Gastbloggen doe je omdat je wilt meeliften op het succes van een andere website en dat wil je omdat je eigen website niet goed presteert.  Maar het kan allemaal ook veel simpeler:

  • publiceer regelmatig unieke en waardevolle content op je eigen blog.
  • bouw aan een fanclub op de social media
  • zorg dat je een mailinglijst opbouwt
  • stuur je blog via je nieuwsbrief rond naar belangstellenden die hier vrijwillig en goed geïnformeerd om gevraagd hebben
  • geef jezelf de tijd om iets goeds op te bouwen

Dan heb je een succesformule te pakken waardoor je inspanningen steeds meer vruchten af zullen gaan werpen. Dat levert je op langere termijn veel meer op dan publiceren op de blogs van anderen. Als je hier ondersteuning bij wil, lees dan verder op de pagina over de individuele SEO training.

En hier kun je een SEO handleiding voor beginners vinden.

Toch gastbloggen

Wil je toch gaan gastbloggen? Lees dan dit artikel van Charlotte’s Law over de afspraken die je hier over zou moeten maken. En zorg dat er een goed profiel bij je gastblog komt te staan, met foto. Zorg dat de lezers van het gastblog weten wie je bent.

Offline tijdschrift of magazine

Dan kan het ook nog gebeuren dat iemand jouw blogpost wil afdrukken in een offline magazine of tijdschrift. Dat is mooi. Gewoon “ja” zeggen, mits met een tekstje dat jij het geschreven hebt en dat het eerder gepubliceerd is op jouw blog. Met link naar je blog uiteraard.

Veel aanbiedingen voor gastblogs

Nog een aardigheidje: naarmate je bekender wordt, zal het steeds vaker gebeuren dat mensen je uitnodigen om te gastbloggen. Uitnodigingen om te gastbloggen mag je dus als een signaal van bekendheid en vindbaarheid opvatten.

Je zult ook e-mails krijgen van mensen die met je willen linkruilen. Ook dat is een signaal dat je gevonden bent en tamelijk hoog in de zoekresultaten staat, want anders ben je niet interessant om links mee te ruilen.

Conversie

Realiseer je dat als je veel aanbiedingen krijgt om je blogs te herpubliceren of om links te ruilen terwijl je anderzijds nauwelijks klanten hebt, bekendheid niet je werkelijke probleem is. Je wordt dan wel gevonden, maar je website converteert niet goed.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op



Gastbloggen? Liever niet! was last modified: by
Gastbloggen? Liever niet! was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *