Gastbloggen? Liever niet!

Gastbloggen is het plaatsen van een blogpost op de website van iemand anders. De bedoeling van van gastbloggen is dat je content beter te vinden is en dat je een link vanaf je gastblog naar je website mag plaatsen. Hierdoor zou je eigen website beter gaan presteren.

Gastbloggen lijkt een goed idee, vooral als je eigen website minder goed gevonden wordt. Maar hoewel dit een goed idee lijkt, hoeft dit niet zo te zijn. In dit artikel wil ik hier op ingaan.

Bedoeling van gastbloggen

De bedoeling van gastbloggen is dat je het gastblog op een goed presterende website plaatst en dat je bij je gastblog een link naar je eigen website mag plaatsen.

Het gevolg zou moeten zijn dat er meer bezoekers op je eigen website komen en dat je website, als gevolg van de inkomende link van een gerelateerde website, hoger in de zoekresultaten zou komen.

We hebben het nu over websites met gerelateerde onderwerpen. Want een link naar je website heeft alleen waarde als die link afkomstig is vanaf een gerelateerde website.

Google steekt een spaak in het wiel

Als je wilt gastbloggen met als doel inkomende links te verwerven, dan steekt Google echter een spaak in het wiel. Zoals je op onderstaande video kunt zien, waarschuwt Google dat dit niet extreem mag worden. Samengevat komt deze video erop neer dat je de link naar je website het attribuut “nofollow” mee moeten geven om geen risico te nemen.

Een link die het attribuut “nofollow” meekrijgt geeft geen linkwaarde door naar de andere website. Dat betekent dat een dergelijke link je niet kan helpen om je eigen website hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Gastbloggen voor mensen

Gastbloggen om links naar je website te krijgen is dus geen goed idee als het je bedoeling is dat je website hierdoor gaat stijgen in de zoekresultaten. Maar het is beter om voor mensen te schrijven dan voor zoekmachines. Want mensen kunnen je klant worden, zoekmachines niet.

Dat gastbloggen geen geschikte manier is om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen betekent niet automatisch dat je niet zou moeten gastbloggen. Inkomende links van andere websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website kunnen door mensen gevolgd worden. Dergelijke links kunnen hierdoor voor meer verkeer zorgen.

Krijg je echt meer verkeer?

Maar ook dan moet je je afvragen of gastbloggen de tijd en de moeite die je erin steekt waard is.

Het punt is: als je zelf voor je eigen website schrijft, dan wennen mensen aan de manier waarop je je uitdrukt. Of anders gezegd: mensen die je schrijfstijl niet fijn vinden, verdwijnen vanzelf. En mensen die jouw blog een te gek blog vinden, schrijven zich misschien wel in voor je nieuwsbrief.

Maar als je voor een andere website gaat schrijven, dan schrijf je voor een ander publiek. Iedere website heeft z’n eigen publiek en wat op jouw website uitstekend werkt, hoef niet per se ook te werken op het blog van een andere website.

Gastbloggen als SEO strategie

Als je je bezighoudt met SEO dan optimaliseer je je website voor mensen die zoekmachines gebruiken. Zoals je hierboven hebt gezien is gastbloggen dan geen zinvolle strategie.

Als je de zoekmachines even aan de wilgen hangt en kijkt naar de mogelijkheid om jezelf en je vaardigheden te laten zien, dan kan het plaatsten van een gastblog op een gerelateerde website heel misschien behulpzaam zijn om meer mensen naar je website te leiden.

Ik zeg nadrukkelijk misschien, want een belangrijke voorwaarde is dat je je vooraf eerst verdiept in de lezers van die andere website. Je moet weten wie ze zijn, wat ze willen en in welke mate ze verschillen van de bezoekers van je eigen website.

Unieke content

Nog iets om rekening mee te houden: de content die je op het gastblog plaatst.

Denk eraan dat je ook op de website van een ander unieke teksten moet schrijven. En dat is veel werk. Daarom denk ik dat je meer bereikt als je die unieke teksten op je eigen website plaatst.

En hier komt een donkere schaduwkant van gastbloggen om de hoek kijken. Doordat het zoveel werk is om unieke content te schrijven, gebeurt het maar al te vaak dat mensen die niet gehinderd worden door kennis over SEO, hier een tijdbesparend plan voor hebben:

  • ze plaatsen een blogpost eerst op hun eigen website
  • en daarna plaatsen ze dezelfde blogpost ergens anders als gastblog

De tweede publicatie voegt niets toe aan het web. En in het ergste geval doen de andere auteurs van het gastblog hetzelfde. Hierdoor kan het gebeuren dat er een blog ontstaat met uitsluitend duplicate content en geen enkele toegevoegde waarde. En ook hier let Google op.

Links vanaf een dergelijk blog kunnen schadelijk zijn voor je ranking. Wees dus maar blij dat Google van je vraagt om de links die vanaf het gastblog naar je eigen blog gaan het attribuut “nofollow” mee te geven.

Succes

Een volgend aandachtspunt is: wat gebeurt er als je gastblog succesvol wordt? Stel je voor dat je op positie 1 van Google komt met je gastblog. Als zoiets zou gebeuren, dan betekent dit dat het blog waar je je artikel op hebt geplaatst hoog in Google komt. Terwijl dit voor je eigen blog nauwelijks voordeel heeft. Op je gastblog staat een link naar je eigen website. En daar moet je het dan mee doen.

Maar als je hetzelfde artikel op je eigen blog zou hebben geplaatst, dan zou jouw blog zulke hoge ogen gooien. Dat is toch veel leuker?

Doen!

Gastbloggen doe je omdat je wilt meeliften op het succes van een andere website en dat wil je omdat je eigen website niet goed presteert.  Maar het kan allemaal ook veel simpeler:

  • publiceer regelmatig unieke en waardevolle content op je eigen blog.
  • bouw aan een fanclub op de social media
  • zorg dat je een mailinglijst opbouwt
  • stuur je blog via je nieuwsbrief rond naar belangstellenden die hier vrijwillig en goed geïnformeerd om gevraagd hebben
  • geef jezelf de tijd om iets goeds op te bouwen

Dan heb je een succesformule te pakken waardoor je inspanningen steeds meer vruchten af zullen gaan werpen. Dat levert je op langere termijn veel meer op dan publiceren op de blogs van anderen. Als je hier ondersteuning bij wil, lees dan verder op de pagina over de training SEO met resultaat.

En hier kun je een SEO handleiding voor beginners vinden.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Gastbloggen? Liever niet! was last modified: by
Gastbloggen? Liever niet! was last modified: by