Bijgewerkt op 28 november 2023
Een gebroken link in je nieuwsbrief: heb je dat wel eens gehad? Ik wel. Dit is natuurlijk een fout en je kunt dit voorkomen door vóór verzending de links te testen met de link checker.
Gebruik de link checker
Allereerst: in de drag & drop editor kun je de link checker gebruiken om een gebroken link in je nieuwsbrief te voorkomen. Je vindt de link checker bovenaan aan de rechterkant van de pagina.
- Klik op “Preview and Test”
- en daarna op “Open Link Checker”
- en test je links

Merge tags kun je op deze manier niet testen, maar over niet werkende merge tags gaan de klachten gewoonlijk niet. Meestal ontdek je dat een link gebroken is doordat je een e-mail van een vriendelijke lezer krijgt die dit onder je aandacht brengt. Dan gaat het meestal om de link naar je blogpost.
Als jij je merge tags wel graag wilt testen, bijvoorbeeld omdat je zelfgemaakte merge tags in je nieuwsbrief hebt staan, lees dan ook het artikel over het testen van je nieuwsbrief.
Schade van een gebroken link beperken
De vraag is dan: als je dit in je nieuwsbrief hebt, wat kun je dan nog doen? Je hele mailinglijst heeft inmiddels een nieuwsbrief met een niet werkende link erin gehad en dat kun je niet meer veranderen.
Je kunt het zo oplossen (zo snel mogelijk):
- maak een kopie van je nieuwsbrief
- repareer de link
- vertel in de titel van je nieuwsbrief dat je nu een exemplaar gestuurd hebt met werkende link
- en verstuur je nieuwsbrief opnieuw
En hoop je er daarna het beste van. Meestal zul je vergeven worden, want dit gebeurt bijna iedereen weleens. Je kunt achteraf zien in welke mate je publiek je vergeven heeft door de lijst met abonnees die op de gebroken link geklikt hebben te vergelijken met de lijst met abonnees die daarna óók op de werkende link geklikt hebben.
Als je je nieuwsbrieven ook op de archiefpagina hebt staan, haal de nieuwsbrief met de gebroken link dan uit de folder en zet de gerepareerde nieuwsbrief er in.
Primitieve oplossing voor een gebroken link
Deze oplossing is eigenlijk een primitieve oplossing. Mooier zou het zijn als je, net als bij een gebroken link op je website, een redirect zou kunnen maken. Als je een redirect zou kunnen maken dan zou je een link in een reeds verzonden nieuwsbrief kunnen repareren.
Omdat een redirect maken een veel mooiere oplossing zou zijn, heb ik me afgevraagd of dat misschien zou kunnen. Ik heb daar natuurlijk een keer mee geëxperimenteerd. Maar het blijkt niet te kunnen.
Waarom geen redirect
Het probleem is: Mailchimp en de meeste andere platforms die statistieken bieden, plaatsen onder jouw link een andere link. Die extra link die onder jouw link staat, zorgt ervoor dat het aantal clicks geteld kan worden.
Het ziet er dus zo uit:
- jij plaatst een link in je nieuwsbrief
- onder jouw link plaatst Mailchimp een andere link
- die andere link verwijst naar je website
Als je een gebroken link in je nieuwsbrief zou willen repareren als je nieuwsbrief verzonden is, dan helpt het dus niet als je dit op je website zou doen, want de fout zit óók in de link die Mailchimp onder jouw link heeft geplaatst.
En die laatste link kun je niet op je website repareren want die link staat niet op je eigen domein. Je kunt alleen een redirect maken van de ene pagina op je eigen domein naar de andere pagina op je eigen domein. De gebroken link kan daarom alleen op het domein van Mailchimp gerepareerd worden en die mogelijkheid heb je niet.
En dat is maar goed ook, want als het anders zou zijn dan zou je concurrent redirects kunnen maken van jouw pagina’s naar z’n eigen pagina’s.
Geavanceerdere e-mail platforms
Mailchimp heeft dit dus niet te bieden. De enige platforms waarover ik zeker weet dat je een gebroken link kunt repareren ná verzending zijn Hubspot en MailerLite (aff.). Deze platforms hebben de luxueuze mogelijkheid om een gebroken link die in een verzonden nieuwsbrief staat achteraf te repareren.