Gebroken link in je nieuwsbrief

Gebroken link je nieuwsbrief als je nieuwsbrief al verzonden is. Hier kun je lezen hoe je dit kunt oplossen en wat het verschil is met een gebroken link op je website. Want door dit verschil is het niet mogelijk om een redirect te maken.

Een gebroken link in je nieuwsbrief: heb je dat wel eens gehad? Ik wel. Een gebroken in je nieuwsbrief is natuurlijk een fout en je kunt een gebroken link gewoonlijk voorkomen door vóór verzending de links te testen met de link checker.

Link checker

Je vindt de link checker bovenaan aan de rechterkant van de pagina.

  • Klik op “Preview and Test”
  • en daarna op “Open Link Checker”
  • en test je links

open link checker

Merge tags kun je op deze manier niet testen, maar over niet werkende merge tags gaan de klachten gewoonlijk niet.

Meestal ontdek je dat een link gebroken is doordat je een e-mail van een vriendelijke lezer krijgt die je dit onder je aandacht brengt. Dan gaat het meestal om de link naar je blogpost.

Gebroken link in je nieuwsbrief

De vraag is dan: als je een gebroken link in je nieuwsbrief hebt, wat kun je dan nog doen? Je hele mailinglijst heeft inmiddels een nieuwsbrief met een gebroken link erin gehad en dat kun je niet meer veranderen.

Je kunt het zo oplossen (zo snel mogelijk):

  • maak  een kopie van je nieuwsbrief
  • repareer de link
  • vertel in de titel van je nieuwsbrief dat je nu een exemplaar gestuurd hebt met werkende link
  • en verstuur je nieuwsbrief opnieuw

En hoop je er daarna het beste van. Meestal zul je vergeven worden, want dit gebeurt bijna iedereen wel eens.

Vergelijken

Je kunt achteraf zien in welke mate je publiek je vergeven heeft door de lijst met abonnees die op de gebroken link geklikt hebben te vergelijken met de lijst met abonnees die daarna óók op de werkende link geklikt hebben.

Primitieve oplossing

Deze oplossing is eigenlijk een primitieve oplossing. Mooier zou het zijn als je, net als bij een gebroken link op je website, een redirect zou kunnen maken.

Als je een redirect zou kunnen maken dan zou je een link in een reeds verzonden nieuwsbrief kunnen repareren.

Redirect

Omdat dit een veel mooiere oplossing zou zijn, heb ik me afgevraagd of dat misschien zou kunnen. Ik heb daar natuurlijk een keer mee geëxperimenteerd. Maar het blijkt niet te kunnen.

Waarom geen redirect

Het probleem is: MailChimp en de meeste andere platforms die statistieken bieden, plaatsen onder jouw link een andere link. Die extra link die onder jouw link staat, zorgt ervoor dat het aantal clicks geteld kan worden.

Het ziet er dus zo uit:

  • jij plaatst een link in je nieuwsbrief
  • onder jouw link plaatst MailChimp een andere link
  • die andere link verwijst naar je website

Als je een gebroken link in je nieuwsbrief zou willen repareren als je nieuwsbrief verzonden is, dan helpt het dus niet als je dit op je website zou doen, want de fout zit óók in de link die MailChimp onder jouw link heeft geplaatst.

En die laatst link kun je niet op je website repareren want die link staat niet op je eigen domein. Je kunt alleen een redirect maken van de ene pagina op je eigen domein naar de andere pagina op je eigen domein.

En dat is maar goed ook, want als het anders zou zijn dan zou je concurrent redirects kunnen maken van jouw pagina’s naar z’n eigen pagina’s.

De gebroken link kan daarom alleen op het domein van MailChimp gerepareerd worden en die mogelijkheid heb je niet.

Geavanceerde e-mail platforms

MailChimp heeft dit dus niet te bieden. Of andere platforms deze mogelijkheid ook niet te bieden hebben kan ik je niet zeggen. Om dit te kunnen vertellen zou ik dit op ieder platform moeten testen.

Het enige platform waarover zeker weet dat je er een gebroken link kunt repareren ná verzending is Hubspot. Hubspot heeft de luxueuze mogelijkheid om een gebroken link die in een verzonden nieuwsbrief staat achteraf te repareren.

Hulp met MailChimp

Zou je MailChimp graag goed willen leren gebruiken? Volg dan een persoonlijke korte cursus Mailchimp op maat waar je je huis niet eens voor uit hoeft.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Gebroken link in je nieuwsbrief was last modified: by

Bronnen

Gebroken link in je nieuwsbrief was last modified: by