Geheim van zakelijk bloggen

In dit artikel wil ik het hebben over het geheim van zakelijk bloggen: waarom je met een zakelijk blog veel meer kansen hebt om klanten te krijgen dan wanneer je alleen je diensten op je website plaatst.

Eerste geheim van zakelijk bloggen:

hoe trek je de juiste bezoekers aan

Voor je gaat bloggen is het nodig dat je onderzoek doet, want het web is groot en je woorden kunnen allerlei mensen aantrekken, terwijl lang niet iedere bezoeker interessant voor je is.

Voor je gaat bloggen moet je daarom onderzoek doen naar de mensen die je met je blog wilt aantrekken. Wat zijn dat eigenlijk voor mensen?

Profiel
  • Zijn het voornamelijk mannen of zijn het voornamelijk vrouwen?
  • Hoe oud zijn ze ongeveer?
  • Hoe wonen ze?
  • Hebben ze een gezin of juist niet?
  • Waarom zoeken ze naar de informatie waar jij over wilt gaan schrijven?
  • Verzin er zelf nog eens een paar kenmerken bij die specifiek voor jouw branche relevant zijn
  • En verzin er een paar bij die volgens jou niet relevant zijn

Wie je bezoekers precies zijn is een belangrijk vraag, want de bezoekers van je blog worden naar jouw blog gebracht door de woorden die jij op je blog schrijft en een man van 80 gebruikt andere woorden dan een meisje van 16.

Voor wie schrijf je

Je moet daarom weten voor wie je schrijft, zodat je je taalgebruik aan je bezoekers kunt aanpassen, waardoor de kans dat Google deze bezoekers naar je toestuurt een stuk groter wordt.

  • Zoek naar de overeenkomsten tussen de bezoekers van je blog

Als je de overeenkomsten gevonden hebt dan wordt het gemakkelijker om de juiste bezoekers aan te trekken, maar dan ben je er nog niet, want nu moeten deze bezoekers nog klanten worden.

Tweede geheim van zakelijk bloggen:

conversie

Als je bezoekers op je website komen zijn ze vaak op zoek naar informatie en beslist niet van plan om iets te kopen.

  • Span je dus niet teveel in om iets te verkopen, want vaak is dat verspilde moeite

Het is niet uitgesloten dat bezoekers die op zoek zijn naar informatie iets gaan kopen, maar meestal doen ze dat niet, ze willen eerst nog een poosje nadenken, daarna willen ze nog een beetje vergelijken en dan, heel misschien … worden ze klant.

Maar ze worden niet je klant als je niets doet om ze te binden, want tja, ze kunnen je website niet terug vinden.

Daarom is het zinvol om je in te spannen om een mini-overeenkomst met je bezoeker te sluiten: jij krijgt mijn e-book, mijn whitepaper of mijn e-mailserie en ik krijg jouw e-mailadres …

En omdat je je bezoeker mag mailen, kun je het vertrouwen van je bezoeker winnen.

  • Stuur je bezoeker content waar hij of zij iets aan heeft

Derde geheim van zakelijk bloggen

Het derde geheim van bloggen is een paradox: hoe meer passende content je stuurt, hoe groter de kans wordt dat je bezoeker je klant wordt.

Dat zou je niet verwachten, je zou eerder denken dat je klant zelfredzaam wordt door al die content die je stuurt. Je zou denken dat het hierdoor niet meer nodig zou zijn om je klant te worden.

Toch is dat niet zo.

Als je het onderzoek in het begin goed hebt gedaan, dan is de abonnee van je nieuwsbrief niet zomaar iemand.  Het is je favoriete klant die bij je gekomen is. Je favoriete klant is gekomen omdat hij op zoek was naar dat wat jij te bieden hebt.

En nu is je favoriete klant je aan het vergelijken met anderen, die hopelijk minder interessante content sturen.

Bezoekers in klanten veranderen

Zo verander je geleidelijk aan de juiste bezoekers in favoriete klanten.

Als je dit vergelijkt met wat er gebeurt op een website zonder blog dan springt direct iets in het oog. Een website zonder zakelijk blog heeft geen aanbod voor mensen die nog niet zover zijn dat ze willen kopen.

Zonder zakelijk blog biedt een website een bezoeker twee mogelijkheden: alles of niets. Een website zonder blog kan mensen die nog niet zover zijn dat ze willen kopen niet binden.

Dat is dramatisch: deze bezoekers zijn al op zoek naar informatie over je product of je dienst. En ze hebben je website al gevonden! Maar jij hebt geen aanbod dat past bij het pré-aankoop stadium. En dus gaan deze bezoekers weg en je ziet ze nooit weer terug.

En daarom is het essentieel voor de groei van je bedrijf dat je:

  • een zakelijk blog hebt
  • waarop je de juiste content schrijft
  • voor de juiste doelgroep

Dit klinkt allemaal best ingewikkeld, dus het is niet vreemd als je hier hulp bij zou willen. Als je hulp wilt, lees dan verder bij groei naar succes.

Geheim van zakelijk bloggen was last modified: by