Met MailerLite kun je gemakkelijk gericht mailen met dynamische content. En dat kan zelfs in de kosteloze versie van MailerLite.
Gericht mailen met dynamische content kan erg interessant zijn. Ik zal je een voorbeeld geven.
Gericht mailen met dynamische content
In MailerLite kun je zoveel velden aanmaken als je maar wilt. Je zou dus bijvoorbeeld aankoop informatie vast kunnen leggen in een veld. Dan maak je voor ieder product of dienst een veld aan.
Custom field aanmaken
- Subscribers
- Fields
- Add new field
Dat veld geef je de naam van je product of dienst. Vervolgens kun je dat per klant invullen. Of je maakt een tijdelijke groep voor mensen die een specifieke dienst hebben gekocht en een link trigger om het veld automatisch in te vullen op het moment dat mensen naar die groep verhuizen.
Link trigger update field maken
- Create new workflow
- Trigger: When subscriber joins a group
- Kies je tijdelijke groep
Daarna:
- Action
- Update custom field
- Kies het veld dat je hebt aangemaakt voor je dienst
- Type de naam van je dienst (of zet een vinkje of kruisje, dat is ook genoeg)
- Verhuis je klanten voor die dienst naar je tijdelijke groep
Als je nu kijkt in het profiel van een klant die je net naar de tijdelijke groep verhuisd hebt, zie je die dienst in het profiel staan.
Segment maken
Nu maak je een segment van deze mensen:
- Subscribers
- Segments
- Choose a filter
- Fields
- Choose a field (hier kies je het veld van je dienst)
- Choose – equals
- En vul je de exacte waarde in die je hebt ingevuld toen je de link trigger “update field” maakte
Nu heb je een segment gemaakt met daarin alle klanten die een specifieke dienst hebben gekocht.
Je kunt die mensen natuurlijk ook in een groep zetten, maar dan krijg je op termijn een oerwoud van groepen waarvan je niet meer weet waar je ze voor gemaakt hebt, dus dat is op langere termijn niet echt handig.
Gericht mailen met dynamische content
Nu maak je een nieuwsbrief (dit kan niet met de rich text editor). Die nieuwsbrief maak je gewoon zoals altijd, maar met een verschil:
- je zet er een blok in voor klanten die je dienst al hebben gekocht
- en je zet er een blok in voor mensen die niet hebben gekocht.
Van die blokken maak je dynamische content:
- Klik op het oogje
- Customize recipients
- SHOW EMAIL BLOCK TO RECIPIENTS WHEN:
- Kies het custom field dat je voor de dienst hebt aangemaakt
- Equals
- En vul je exacte tekst in die je gebruikt hebt toen je de link trigger “update field” maakte.
Nu heb je een blok gemaakt dat alleen getoond wordt aan je klanten.
Vervolgens maak je een ander blok voor mensen die je dienst nog niet gekocht hebben. Hier verander je “Equals” in “doesn’t equal”.
Gericht mailen met dynamische content
Op deze manier kun je in dezelfde nieuwsbrief die je naar iedereen verstuurt aan je klanten een upsell aanbieden, en een dienst promoten voor mensen die nog niet gekocht hebben. En e-mails die echt relevant zijn voor je lezer zijn veel interessanter dan e-mails waarin je voor iedereen dezelfde content zet.
Als je dit graag wilt maar denkt dat dit wel erg moeilijk is, koop dan MailerLite coaching in, dan doen we het samen.
Strategisch mailen

Het is beslist geen goed idee om al je e-mails naar al je abonnees te sturen.
Als je werkelijk succesvol wilt gaan mailen, kom dan voor een individuele training e-mailstrategie. Dan leer ik je wat je hierover moet weten en hoe je het moet doen.
De website van MailerLite vind je hier.


Judith de Vries
MailerLite expert
Vraag gerust om hulp
Hier vind je mijn profiel op MailerLite