Gericht mailen voor betere resultaten

Gericht mailen kan je enorm veel opleveren: een veel hogere open rate en een veel hogere click rate. Openen en klikken zijn noodzakelijke voorwaarden om een relatie met je abonnee te veranderen in een klantrelatie.

Voordat iemand je klant wordt zijn er meerdere contacten nodig. Het openen van je nieuwsbrief en het klikken op de links in je nieuwsbrief kun je zien als contacten. Daarom worden mensen die je nieuwsbrief openen en die op de links klikken eerder je klant.

Gericht mailen heeft ook nadelen. Om in te kunnen gaan over de voors en de tegens moeten we eerst even ophelderen wat gericht mailen precies is.

Wat is gericht mailen

Gericht mailen houdt in dat je de inhoud van je mailings afstemt op de interesses van je lezers. Je maakt er hierdoor een persoonlijke e-mail van waarbij het persoonlijke een stuk verder gaat dan uitsluitend een voornaam in de aanhef.

Hier heb je informatie voor nodig. Die informatie moet je voorzichtig verwerven want met iedere vraag die je op je inschrijfformulier stelt vergroot je het aantal inschrijvers die hun inschrijving niet voltooien.

Deze bezoekers schrijven toch maar niet in. Gewoon omdat het teveel werk is of omdat de inschrijver de gevraagde informatie niet wilt geven.

Gericht mailen

Gericht mailen is keer op keer raak schieten. Het betekent dat je je lezers de mogelijkheid geeft een deel-abonnement te nemen op je nieuwsbrief. Ze hoeven niet alles te lezen wat je verstuurt. Je bent er tevreden mee als ze zich abonneren op een deel van alles wat je schrijft.

Hier heb jijzelf geen enkel nadeel van. Integendeel: je kunt mensen niet dwingen om de inhoud je nieuwsbrief leuk te vinden. Dat moet je ook niet proberen. Doordat je rekening houdt met de interesses van je lezers krijg je betere resultaten met je e-mailmarketing.

Voordelen van targeted e-mails

  • Je stuurt uitsluitend relevante informatie waardoor je het aantal afmeldingen terugdringt.
  • Deze passende informatie zorgt dat de open rate en click rate van je nieuwsbrieven met sprongen omhoog gaan.
  • De beleving van je lezers verbetert enorm omdat je nooit iets stuurt dat ze helemaal niet willen lezen.

Deze voordelen zijn de moeite waard om je voor in te spannen.

Nadelen van gericht mailen

  • Het is ingewikkelder dan wanneer je dezelfde nieuwsbrief naar je hele mailinglijst stuurt
  • Terwijl het niet té ingewikkeld mag worden omdat het dan verhoudingsgewijs te duur wordt (wat mag het per abonnee kosten om een afmelding te voorkomen en de klantbeleving te verbeteren?)

Je hebt daarom een systeem nodig

  • Waardoor je aan gericht mailen niet onevenredig veel tijd of geld kwijt bent
  • En waardoor je aan het begin van de rit niet zoveel vragen hoeft te stellen dat dit je inschrijvingen kost

MailChimp en WordPress

Met de combinatie van MailChimp en WordPress kun je een dergelijk systeem opzetten op een manier die niet extreem duur is en die ook niet heel veel tijd kost.

Inschrijfformulier

Je kunt het probleem van “teveel vragen op je inschrijfformulier” omzeilen door op het inschrijfformulier alleen te vragen naar het e-mailadres en de voornaam. Daarna stuur je een “welkom”-nieuwsbrief waarin je de nieuwe abonnee de mogelijkheid biedt om zijn of haar profiel bij te werken.

Je stelt je vragen dan niet op het inschrijfformulier, maar pas nadat de inschrijving voltooid is. Pas dan vraag je naar specifieke interesses. En als je dat doet, dan moet je je daar natuurlijk ook aan houden.

Op je website vraag je alleen naar het e-mailadres en de voornaam, op je inschrijfformulier plaats je zichtbare groepen met een uitnodiging om voorkeuren aan te geven.

Gericht mailen

Dat betekent dat je in je “welkom”-nieuwsbrief een link plaatst naar het inschrijfformulier met een uitnodiging om interesses aan te geven.

Ik heb dit uitgeprobeerd:

  • lang niet iedereen doet dit
  • maar ik heb er ook geen afmeldingen door gekregen

Dit kun je dus gerust doen, maar ook dan moet je natuurlijk niet zoveel gaan vragen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. En denk eraan dat je ook dan alleen vragen stelt die in het belang van je abonnee zijn.

Natuurlijk wil je graag weten wie je abonnee precies is. Natuurlijk wil je hem of haar graag even opzoeken op LinkedIn. En daarom wil je het veld van de achternaam graag verplicht stellen.

Maar doe dit toch maar niet, want een deel van je bezoekers zal hierdoor de inschrijving afbreken. En dat kun jij nergens zien. Denk vooral niet dat dergelijke vragen onschadelijk zijn.

Nieuwsbrief opzetten

Het is natuurlijk geen goed idee als je iedere keer 30 nieuwsbrieven of zoiets zou moeten maken want dan kost het je teveel tijd.

Het moet eigenlijk allemaal in dezelfde nieuwsbrief gebeuren of je moet een onbeperkt aantal nieuwsbrieven kunnen maken zonder tijdsinvestering.

Gericht mailen kan op meerdere manieren:

  • Door je blog goed in te delen en aan iedere categorie een RSS-nieuwsbrief te koppelen.
  • En door iedere week over een ander onderwerp te mailen en je nieuwsbrief over dit specifieke onderwerp uitsluitend te versturen naar mensen die hebben aangevinkt dat ze er geïnteresseerd in zijn.

Of door iedere week over alle onderwerpen te mailen maar de inhoud van je nieuwsbrief tussen codes te zetten. Doordat de inhoud tussen codes staat krijgen je lezers alleen de onderwerpen te zien waarin ze geïnteresseerd zijn.

RSS makkelijkste nieuwsbrief

Met de RSS makkelijkste nieuwsbrief is het echt heel gemakkelijk. Die nieuwsbrief moet opgezet worden, maar daarna ben je klaar. Deze nieuwsbrief haalt zonder jouw bemoeienissen je nieuwste blogpost op en hij verstuurt zichzelf volgens een door jou ingesteld ritme. En hij ziet er nog goed uit ook.

Iedere week een ander onderwerp

Ook dit is een gemakkelijke manier die niet onevenredig veel tijd kost. Als je deze manier gebruikt hoef je ook niet iedere week heel veel content te maken. Maar niet al je lezers krijgen wekelijks een nieuwsbrief, want ze krijgen alleen nieuwsbrieven over de onderwerpen waar ze in geïnteresseerd zijn.

Inhoud tussen codes

En je kunt de inhoud van je nieuwsbrief tussen codes zetten. Als je daarvoor kiest dan heb je een gecodeerd template nodig. Dat kan ik voor je maken en als je dat eenmaal hebt, dan kun je het keer op keer gebruiken. Je lezers krijgen dan alleen hun eigen onderwerpen te zien.

Deze manier is iets moeilijker, maar als je het template laat coderen is het niet heel erg moeilijk. Maar je moet voor deze oplossing wel vrij veel schrijven.

Gericht mailen

Al deze mogelijkheden zijn ook voor je beschikbaar als je de kosteloze versie van Mailchimp gebruikt. Als je zoiets wilt en er hulp bij wilt, overweeg dan een cursus van een uur over e-mailstrategie.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Gericht mailen voor betere resultaten was last modified: by

Bronnen en credits

Gericht mailen voor betere resultaten was last modified: by

2 reacties op “Gericht mailen voor betere resultaten

Reacties zijn gesloten.