Niche kiezen of kwalificeren

Planten hoef je niet te vertellen dat ze een niche nodig hebben, daarom groeit Edelweiss in de bergen en niet op het strand. Een niche kiezen maakt het verschil tussen gedijen en vechten om te overleven. Dieren weten het ook. Maar ondernemers weten het niet altijd.


Wat is een niche?


Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.

Bron: Wikipedia

Niche kiezen
Niche kiezen

Niche kiezen

De vraag of je een niche gaat kiezen is dus de vraag wat je wilt: gedijen of ploeteren?

Een niche heeft voor een bedrijf een aantal functies:

Je bent duidelijk herkenbaar voor je klanten: bij jou moeten ze zijn met hun specifieke problemen of wensen, want jij weet daar alles van.
Mond-tot-mond: als jij duidelijkheid schept dan weten anderen wie ze naar je toe kunnen sturen in de zekerheid dat je goed kunt helpen.
Als je precies weet wie je klanten zijn, dan weet je ook waar je ze kunt vinden. Zowel online als offline.
Je hoeft niet voortdurend je kennis uit te breiden omdat je voor je nieuwste klant net een klein stukje kennis mist waardoor je op termijn een alleskunner wordt. In plaats daarvan kies je je niche en breid je je kennis uit voor je niche en word je een specialist.
Besturing van je bedrijf: een minder vaak genoemde reden, maar niet minder belangrijk, is dat je niche deel uit maakt van je mogelijkheden om je bedrijf te besturen.

Een duidelijke niche maakt het veel gemakkelijker om je bedrijf goed te besturen in moeilijke tijden waarin de klanten niet zo makkelijk komen.

Zeilers weten dit: bij slecht weer neem je een ander zeil dan wanneer je de wind in de rug hebt. En als je bij slecht weer met hetzelfde zeil blijft zeilen als bij goed weer, dan zul je waarschijnlijk aan lager wal komen. En daar kom je heel moeilijk zonder hulp weer weg.

Een niche maakt deel uit van het besturingsmechanisme van je bedrijf omdat je een niche aan de omstandigheden kunt aanpassen.


Niche kiezen

Een niche moet je heel zorgvuldig kiezen en een niche kun je op verschillende manieren kiezen. En het gaat er hierbij natuurlijk om: wat vind je leuk, wat kun je goed en waar is een markt voor. Je moet er een beetje uitzoekwerk voor doen en je moet je ideeën ook even laten bezinken.

De hulp die ik je aanbied bij het kiezen van een niche geef ik je in de vorm van twee gesprekken, in totaal ongeveer 2 uur.

We leggen jouw plan voor wat je wilt gaan doen langs een meetlint en we gaan zoeken naar de zwakke punten.

Je laat ons gesprek daarna bezinken en je past je plan eventueel aan. Je aangepaste idee stuur je daarna naar me toe en dan probeer ik lek te prikken. Over dat “lek prikken” hebben we een nieuw gesprek.

Als je plan daarna nog staat als een huis, dan kun je er wel op vertrouwen dat je een goede en levensvatbare keuze hebt gemaakt.

Besef hierbij dat ik geen helderziende ben, dus ik kan niet voorspellen of jouw bedrijf een succes zal worden. Maar ik kan je wel helpen om een niche te kiezen die kansen heeft.

Tarief

Voor 2 keer een gesprek van ongeveer een uur en tussendoor mijn inspanningen om zwakke punten te vinden reken ik 150 euro excl. btw. Dit bedrag moet je vooruit betalen.

Afspraak maken

Kwalificeer je niche

De 7 punten die je moet onderzoeken bij het kiezen van je niche.
Uitleg hoe je de niche die je hebt gekozen kunt gebruiken om “de stand van de zeilen” te veranderen als de wind ineens draait.

Voor wie

Dit korte programma van 2 uur praten plus een heleboel denken is voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven. Het is niet geschikt voor webshops.

Afspraak maken
Ann van den Assem

Mijn niche staat nu als een bunker

4,0 rating
21 juni 2019

Bleef maar twijfelen of ik de juiste doelgroep heb gekozen, want ik had het eigenlijk nooit goed onderzocht. En wist ook niet precies hoe ik dat zou moeten doen. Door dit aan te kaarten bij Judith kon ze me hierover goede informatie gegeven en een aantal kritische vragen stellen.
Nu blijkt dat ik helemaal op de juiste weg ben – mijn niche staat als een bunker en tijdens het gesprek heb ik ook mijn ‘waarom’ weer helder gekregen. Het is me weer duidelijk wat de reden was dat ik deze weg ingeslagen ben en welk doel ik hiermee nastreef. Gerichte acties uitvoeren gaat nu weer bijna vanzelf.

Ann van den Assem | Oud zeer de baas

Niche kiezen: met dank aan Stef Ringoot voor de afbeelding op deze pagina.

Niche kiezen of kwalificeren was last modified: by