Niche kiezen voor therapeuten

Planten hoef je niet te vertellen dat ze een niche nodig hebben, daarom groeit Edelweiss in de bergen en niet op het strand. Een niche kiezen maakt het verschil tussen gedijen en vechten om te overleven. Dieren weten het ook. Maar ondernemers weten het niet altijd.

Wat is een niche?


Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.

Bron: Wikipedia

Niche kiezen
Niche kiezen

Niche kiezen

De vraag of je een niche gaat kiezen is dus de vraag wat je wilt: gedijen of ploeteren?

Een niche heeft voor een bedrijf een aantal functies:

Je bent duidelijk herkenbaar voor je klanten: bij jou moeten ze zijn met hun specifieke problemen of wensen, want jij weet daar alles van.
Mond-tot-mond: als jij duidelijkheid schept dan weten anderen wie ze naar je toe kunnen sturen in de zekerheid dat je goed kunt helpen.
Als je precies weet wie je klanten zijn, dan weet je ook waar je ze kunt vinden. Zowel online als offline.
Je hoeft niet voortdurend je kennis uit te breiden omdat je voor je nieuwste klant net een klein stukje kennis mist waardoor je op termijn een alleskunner wordt. In plaats daarvan kies je je niche en breid je je kennis uit voor je niche en word je een specialist.
Besturing van je bedrijf: een minder vaak genoemde reden, maar niet minder belangrijk, is dat je niche deel uit maakt van je mogelijkheden om je bedrijf te besturen.

Een duidelijke niche maakt het veel gemakkelijker om je bedrijf goed te besturen in moeilijke tijden waarin de klanten niet zo makkelijk komen.

Zeilers weten dit: bij slecht weer neem je een ander zeil dan wanneer je de wind in de rug hebt. En als je bij slecht weer met hetzelfde zeil blijft zeilen als bij goed weer, dan zul je waarschijnlijk aan lager wal komen. En daar kom je heel moeilijk zonder hulp weer weg.

Een niche maakt deel uit van het besturingsmechanisme van je bedrijf omdat je een niche aan de omstandigheden kunt aanpassen.


Niche kiezen

Een niche moet je heel zorgvuldig kiezen en een niche kun je op verschillende manieren kiezen. En het gaat er hierbij natuurlijk om: wat vind je leuk, wat kun je goed en waar is een markt voor. Je moet er een beetje uitzoekwerk voor doen en je moet je ideeën ook even laten bezinken.

De hulp die ik je aanbied bij het kiezen van een niche geef ik je in de vorm van toegang tot een online cursus. Dan kun je vóór je een beslissing neemt rustig de tijd nemen om e.e.a. af te wegen en te voelen of je beslissing klopt.

Als je plan daarna nog staat als een huis, dan kun je er wel op vertrouwen dat je een goede en levensvatbare keuze hebt gemaakt.

Ja, dit heb ik nodig


Online: kies je niche

De 7 punten die je moet onderzoeken bij het kiezen van je niche.
Uitleg hoe je de niche die je hebt gekozen kunt gebruiken om “de stand van de zeilen” te veranderen als de wind ineens draait.

Voor wie

Dit korte programma is geschreven voor eenpersoons bedrijven die “iets therapeutisch” doen.

  • Als je wel een eenpersoons bedrijf hebt maar iets heel anders doet, dan kun je dit programma wel gebruiken, maar dan zullen de voorbeelden die ik gebruik je minder aanspreken en minder duidelijk voor je zijn.
  • Maar als een webshop hebt of een bedrijf hebt met personeel, dan is dit programma niet geschikt voor jou.

Niche kiezen voor therapeuten

Niche kiezen: met dank aan Stef Ringoot voor de afbeelding op deze pagina.

Niche kiezen voor therapeuten was last modified: by