Niche bepalen

Ondernemers stellen het bepalen van hun niche vaak te lang uit. Vaak omdat ze in het bepalen van een niche een beperking zien. Maar een niche bepalen is geen beperking. Een niche is het roer van je bedrijf: je bestuurt er je bedrijf mee. Het is de basis van je marketing.

Planten hoef je niet te vertellen dat ze een niche nodig hebben, daarom groeit Edelweiss in de bergen en niet op het strand.

Een niche kiezen maakt het verschil tussen gedijen en vechten om te overleven. Dieren kennen het belang van een niche ook. Alleen ondernemers weten het vaak niet en stellen het bepalen van hun niche daarom vaak te lang uit.


Wat is een niche als het om marketing gaat?

Een niche is een herkenbare groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken en gemeenschappelijke problemen.


Niche bepalen

De vraag of je een niche gaat kiezen is dus de vraag wat je wilt: gedijen of ploeteren?

Een niche heeft voor een bedrijf een aantal functies:

Je bent duidelijk herkenbaar voor je klanten: bij jou moeten ze zijn met hun specifieke problemen of wensen, want jij weet daar alles van.
Mond-tot-mond: als jij duidelijkheid schept dan weten anderen wie ze naar je toe kunnen sturen in de zekerheid dat je goed kunt helpen.
Besturing van je bedrijf: een minder vaak genoemde reden, maar niet minder belangrijk, is dat je niche deel uit maakt van je mogelijkheden om je bedrijf te besturen.
Als je precies weet wie je klanten zijn, dan weet je ook waar je ze kunt vinden. Zowel online als offline.
Je hoeft niet voortdurend je kennis uit te breiden omdat je voor je nieuwste klant net een klein stukje kennis mist waardoor je op termijn een alleskunner wordt. In plaats daarvan kies je je niche en breid je je kennis uit voor je niche en word je een specialist.

Een duidelijke niche maakt het veel gemakkelijker om je bedrijf goed te besturen in moeilijke tijden waarin de klanten niet zo makkelijk komen.

Zeilers weten dit: bij slecht weer neem je een ander zeil dan wanneer het je voor de wind gaat. En als je bij slecht weer met hetzelfde zeil blijft zeilen als bij goed weer, dan zul je waarschijnlijk aan lager wal komen. En daar kom je heel moeilijk zonder hulp weer weg.

Een niche maakt deel uit van het besturingsmechanisme van je bedrijf omdat je een niche aan de omstandigheden kunt aanpassen.


Mijn niche staat nu als een bunker

Bleef maar twijfelen of ik de juiste doelgroep heb gekozen, want ik had het eigenlijk nooit goed onderzocht. En wist ook niet precies hoe ik dat zou moeten doen. Door dit aan te kaarten bij Judith kon ze me hierover goede informatie gegeven en een aantal kritische vragen stellen.
Nu blijkt dat ik helemaal op de juiste weg ben – mijn niche staat als een bunker en tijdens het gesprek heb ik ook mijn ‘waarom’ weer helder gekregen. Het is me weer duidelijk wat de reden was dat ik deze weg ingeslagen ben en welk doel ik hiermee nastreef. Gerichte acties uitvoeren gaat nu weer bijna vanzelf.

Ann van den Assem | Oud zeer de baas

Niche bepalen

Een niche moet je heel zorgvuldig kiezen en een niche kun je op verschillende manieren kiezen. En het gaat er hierbij natuurlijk om: wat vind je leuk, wat kun je goed en waar is een markt voor. Je moet er een beetje uitzoekwerk voor doen en je moet je ideeën ook even laten bezinken.

De hulp die ik je aanbied bij het kiezen van een niche geef ik je in de vorm van twee gesprekken, in totaal ongeveer 2 uur.

We leggen jouw plan voor wat je wilt gaan doen langs een meetlint en we gaan zoeken naar de zwakke punten.

Je laat ons gesprek daarna bezinken en je past je plan eventueel aan. Je aangepaste idee stuur je daarna naar me toe en dan probeer ik het lek te prikken. Over dat “lek prikken” hebben we een nieuw gesprek.

Als je plan daarna nog staat als een huis, dan kun je er wel op vertrouwen dat je een goede en levensvatbare keuze hebt gemaakt.

Besef hierbij dat ik geen helderziende ben, dus ik kan niet voorspellen of jouw bedrijf een succes zal worden. Maar ik kan je wel helpen om een niche te kiezen die kansen heeft.


Tarief

De kosten zijn 150 euro excl. btw voor het hele traject.

Hiervoor krijg je 2 keer een gesprek van ongeveer een uur en tussendoor mijn inspanningen om zwakke punten te vinden.

Dit bedrag moet je vooruit betalen.

150 euro excl. btw

Kwalificeer je niche

De 7 punten die je moet onderzoeken bij het kiezen van je niche.
Uitleg hoe je de niche die je hebt gekozen kunt gebruiken om “de stand van de zeilen” te veranderen als de wind ineens draait.

Voor wie

Dit korte programma van 2 uur praten plus een heleboel denken is voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven. Het is niet geschikt voor webshops.


boodschap overbrengen - niche bepalen get clients now
Je bent hier: Home » Get Clients Now!™ facilitator » Niche bepalen

Niche bepalen was last modified: by