gezonde mailinglijst

Gezonde mailinglijst

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Een gezonde mailinglijst: stuur je wel eens een e-mail met de bedoeling te selecteren? Zo dat sommige mensen die niet bij je passen zich afmelden terwijl anderen die wel bij je passen blijven?

Ik vermoed dat je dit een raar idee vindt en dat je je erg inspant om zoveel mogelijk abonnees te krijgen. Waarschijnlijk doe je er alles aan doet om die abonnees te houden.

Maar dat is niet altijd handig. Het kan handiger zijn om soms een onderscheidende e-mail te sturen die ervoor zorgt dat abonnees die niet bij jou of bij je diensten passen zich afmelden.

Gezonde mailinglijst: weggever

Je eerste selectie is je weggever. Hier zie ik vaak dat het fout gaat. Het gaat fout als je een onderwerp bij de kop neemt dat niets met je diensten te maken heeft.

Als je een populair onderwerp kiest dat je niets met je diensten te maken heeft, dan zul je beslist heel snel een enorme mailinglijst opbouwen, maar die mensen zullen geen klanten worden.

Een enorme mailinglijst met daarop mensen die geen behoefte hebben aan je diensten kost je meer dan dat het je oplevert.

Zorg daarom dat je weggever aansluit bij je diensten. Je diensten zouden een logische volgende stap moeten zijn. Je weggever moet dus niet alleen populair zijn en mensen aantrekken, maar ook echt bij je diensten passen

Gezonde mailinglijst: e-mails

Daarnaast is het goed om soms een e-mail te sturen die voor selectie zorgt.

Dit is goed, want je hebt er geen belang bij om eindeloos door te gaan met het sturen van waardevolle tips naar mensen die nooit je klant zullen worden.

Ik bedoel nu niet dat je mensen weg moet jagen. Geef mensen die zich inschrijven nog meer goede tips dan er al in je weggever stonden en geeft ze een zee van tijd om te beslissen of ze iets met je willen. Gun je lezer en jezelf de tijd om een band op te bouwen.

Maar zo af en toe mag je ook best iets sturen dat een verschil maakt:

  • Mensen die alleen geïnteresseerd zijn in gratis tips melden zich af omdat ze die keer niet krijgen wat ze willen.
  • En mensen die gewoon geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt en mogelijk ook in je diensten, die accepteren het gewoon dat het een keertje wat minder interessant is. 

Dit klinkt je misschien raar in de oren, maar denk eens aan salesfunnels.

Salesfunnels

Bij salesfunnels vind je het heel gewoon: mensen krijgen een x-aantal e-mails en dan moeten ze kopen of weg. Landingspagina’s idem.

Maar bij mailinglijsten kabbelt het vaak rustig door. En dan kun je een heleboel mensen op je lijst hebben die nooit klant geweest zijn en die ook nooit klant zullen worden, want ze zijn alleen geïnteresseerd in gratis tips.

Daar heb je niets aan, dus zorg dat je lijst een gezonde mailinglijst blijft door af en toe iets te sturen waardoor mensen die minder goed bij je passen zich afmelden. Bied ze vervolgens een alternatief aan en als ze dat ook niet doen, dan kun je er zeker van zijn dat je beter af bent zonder deze mensen op je mailinglijst.

Gezonde mailinglijst: je moet nog meer doen

Deze strategie werkt uitstekend als mensen alleen geïnteresseerd zijn in gratis tips, want zij zullen je e-mails openen. Maar hij werkt natuurlijk niet bij mensen die hun interesse verloren hebben en je e-mails niet meer openen. Daarom moet je je lijst ook wel eens opschonen.

Als je dat allemaal doet, dan zul je een lijst met echt geïnteresseerden overhouden. En dat is wat je wilt. Want alleen een gezonde mailinglijst zorgt voor omzet.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


“The money is in the list”

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Vraag ‘m hier op!

Gezonde mailinglijst was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Geralt

Gezonde mailinglijst was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *