Dubbele opt-in

Dubbele opt-in

Dubbele opt-in is in Nederland niet verplicht. Maar het kan wel een goed idee zijn en in sommige situaties heb je eigenlijk geen anderen keuze. In dit artikel:

  • Wat is dubbele opt-in?
  • Waarom zou je het gebruiken?
  • Wanneer heb je eigenlijk geen andere keuze?
  • Hoe activeer je het?

Wat is dubbele opt-in

Dubbele opt-in betekent dat mensen die zich voor je nieuwsbrief inschrijven eerst een e-mail krijgen met daarin een bevestigingslink. Pas nadat ze op de bevestigingslink geklikt hebben komen ze op je mailinglijst.

Hiervan heb jij als ondernemer 3 voordelen en een nadeel.

Voordelen van bevestigde inschrijving

  1. Je eerste voordeel is dat je zeker weet dat het e-mailadres klopt. Er staan geen spelfouten in, want als er spelfouten in het e-mailadres staan dan komt de bevestigingslink niet aan.
  2. Het tweede voordeel is dat je zeker weet dat je nieuwe abonnee zichzelf heeft ingeschreven en dat dit niet door een grappenmaker gedaan is. Je weet ook heel zeker dat het geen bot is geweest die een spamval op je lijst heeft gezet.
  3. En je derde voordeel is dat je een duidelijk bewijs hebt dat je abonnee zich vrijwillig heeft ingeschreven. En dat bewijs kun je ooit nodig hebben. Zonder dubbele opt-in kun je niet bewijzen dat iemand echt zichzelf heeft ingeschreven.

Nadeel

Het heeft ook een nadeel: je lijst groeit minder snel. Maar dat is een relatief nadeel want de kwaliteit van de adressen op je lijst is bij dubbele aanmelding hoger dan bij enkele aanmelding.

Wanneer heb je geen andere keuze

In sommige situaties heb je geen andere keuze. Want mensen kunnen zich uitschrijven en daar spijt van krijgen. Maar als mensen zich hebben uitgeschreven, dan kun jij ze niet meer op je lijst zetten.

Afmelders die spijt hebben

Afmelders die spijt hebben kunnen alleen nog op je mailinglijst komen als ze zichzelf opnieuw inschrijven met dubbele opt-in. Dus als jij enkele opt-in gebruikt, dan is ieder afscheid van iemand die zich uitschrijft een definitief afscheid want die persoon kan zich niet meer inschrijven.

Als het in jouw branche vaak voorkomt dat mensen zich uitschrijven en later weer in willen schrijven, dan heb je dus eigenlijk geen andere keuze dan te kiezen voor dubbele opt-in. Dit geldt ook als mensen zich via de API inschrijven.

Als Mailchimp het eist

En het kan ook gebeuren dat Mailchimp dubbele opt-in voor jouw account verplicht stelt. Zij activeren het dan zelf en daar kun je niets tegen doen. Zoiets kan gebeuren als je te veel spammeldingen krijgt.

Dubbele opt-in activeren in Mailchimp

Tot 31 oktober 2017 was dubbele opt-in de standaard instelling bij Mailchimp. Daar kon je alleen iets aan doen met behulp van een plugin die de standaard instellingen overschreef.

Toen heeft Mailchimp dit veranderd. Je kunt nu zelf bepalen of je dubbele of enkele opt-in wilt gebruiken.

Als je wilt controleren of je dubbele of enkele opt-in gebruikt of als je deze instelling wilt wijzigen, volg dan deze navigatie:

  1. Klik op Audience: dat staat in het menu dat je helemaal bovenaan ziet staan.
  2. Als je meerdere Audiences hebt, selecteer dan je Audience in het linker dropdown.
  3. Open nu het rechter dropdown en selecteer hier Settings.
  4. Klik nu op het bovenste item: Audience name and defaults.
  5. Scrol een klein stukje naar beneden. Dan zie je of je dubbele opt-in gebruikt of niet en je kunt deze instellingen veranderen door een vinkje te plaatsen of juist te verwijderen.

Dubbele opt-in activeren in MailerLite

Bij MailerLite kies je per formulier hoe je dit geregeld wilt hebben:

  • Ga naar Forms
  • Klik op de naam van je formulier
  • En zet als dat nodig is het schuifje om.

Als je ook nog instroom hebt via de API, ga dan naar je gebruikersnaam (rechts boven) en kies voor Subscribe settings. Ook daar vind je een schuifje dat je om kunt zetten.

Niet verplicht

Omdat het vooralsnog niet verplicht is kun je het ook laten en single opt-in ofwel enkele opt-in gebruiken. Zolang je maar beseft dat dit weliswaar een snellere groei van je mailinglijst geeft, maar ook een lagere kwaliteit van de adressen met zich meebrengt.

Nog iets anders om af te wegen

De wetgeving rond e-mailmarketing wordt steeds strenger. Dus dat dubbele opt-in nu nog niet verplicht is, betekent niet dat het ook nooit verplicht zal worden.

We rond de invoering van de AVG een algehele gekte meegemaakt: iedereen ging opnieuw om toestemming vragen om te mailen. Dat was onzin: als je al toestemming had hoefde je niet opnieuw om toestemming te vragen. Maar aan het aantal verzoeken om toestemming te zien zou je denken dat iedereen daarvoor zonder toestemming gemaild had.

Maar realiseer je dat als dubbele opt-in bij het aanscherpen van de wetgeving verplicht gaat worden en je hebt het niet gebruikt, dat je dan wel degelijk opnieuw om toestemming moet vragen. En dan houd je maar rond 10% van je mailinglijst over.

“The money is in the list”

de waarde van je mailinglijst

Met deze rekentool in Excel kun je precies berekenen wat de waarde van je mailinglijst is.

Vraag ‘m hier op!

Dubbele opt-in was last modified: by

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de pijlen in de omslagafbeelding.

Dubbele opt-in was last modified: by