Link trigger

Link trigger

Link trigger in Mailchimp of MailerLite: een mooie manier om bestaande abonnees een Automation workflow te sturen zonder dat ze zich hiervoor speciaal hoeven in te te schrijven.

Wat betekent link trigger

Link trigger is het starten van een automation workflow door een klik op een link in een nieuwsbrief.

Link trigger

Zowel bij Mailchimp als bij MailerLite kun je een automation workflow laten starten door een klik op een link in een nieuwsbrief. Maar er zijn wel grote verschillen tussen deze e-mail platforms in hoe dit werkt.

Link trigger bij Mailchimp

Als je Mailchimp gebruikt en een automation workflow wilt starten met een klik op een link, dan dit wel maar het is niet echt volmaakt en heel erg mooi:

  • De link is lastig te vinden en lastig te maken.
  • En mensen komen na het klikken op de link op een bedankpagina van Mailchimp die je niet netjes kunt vertalen.

De automation workflow start dus niet onopvallend. Op de bedankpagina staat dat mensen zijn toegevoegd aan de automation workflow.

In het artikel: Automation starten met een muisklik heb ik beschreven hoe je dit doet, voor het geval je je er toch aan wilt wagen.

Link trigger in MailerLite

In MailerLite kun je dit mooier doen.

  • Je kunt adressen van mensen die op een link klikken kopiëren naar een groep.
  • En je kunt het instromen in de groep gebruiken als trigger voor de automation workflow.

Dit kan iedere willekeurige link zijn. Het kan dus ook een link naar een artikel op je blog zijn. En dan werkt het zo:

  • Mensen tonen interesse in een onderwerp door te klikken op een link naar je blog.
  • En omdat ze hierdoor interesse in het onderwerp tonen, laat je een automation workflow over dat onderwerp starten.

Omdat dit iedere link kan zijn die je maar wilt kun je de automation workflow onopvallend starten zonder dat je abonnee dit ziet.

Maar als je het op deze manier doet heb je ook te maken met een nadeel: er zou ook een link naar diezelfde blogpost in een andere nieuwsbrief kunnen staan. En als mensen daarop klikken dan zou de automation workflow ook starten.

Het advies is daarom om de link om te vormen tot een unieke link door er een UTM-tag aan toe te voegen.

Als je link trigger in MailerLite wilt gaan gebruiken kun je hier een uitleg vinden.

Hier kun je een handleiding voor Mailchimp vinden. En hier een handleiding voor MailerLite. 


Strategisch mailen

de waarde van je mailinglijst

Al je nieuwsbrieven naar iedereen mailen is zeer beslist géén recept voor succes.

Als je werkelijk succesvol wilt gaan mailen, kom dan voor een individuele training e-mailstrategie. Dan leer ik je wat je hierover moet weten.

Lees er meer over >>


Je bent hier: Home » Uitleg » E-mailmarketing termen » Link trigger
Link trigger was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Anatolii Riabokon

Link trigger was last modified: by