Gmail reclame naar primair

Gmail reclame naar primair

Gmail reclame naar primair: hoe verplaats je een e-mail van de reclamefolder in Gmail naar je primaire inbox.

Als je een nieuwsbrief stuurt naar mensen die Gmail gebruiken, dan komt je nieuwsbrief in een speciale map voor nieuwsbrieven en andere reclame. Dat is niet gunstig voor je, want e-mails die in een dergelijke map met lage prioriteit komen worden minder vaak geopend dan e-mails die in tussen alle andere e-mails staan.

En, als de ontvanger zich hier niet bewust van is, kan het gebeuren dat de aanmelding niet bevestigd wordt doordat ook de bevestigingslink in de reclame-map komt.

En dit laatste is nog veel zorgelijker.


Als verzender van e-mails

Als je nieuwsbrieven verstuurt, dan hebben die gemeenschappelijke kenmerken. En die gemeenschappelijke kenmerken zorgen ervoor dat Gmail je nieuwsbrief herkent als een nieuwsbrief.

Als je hier als verzender iets aan wilt doen, dan moet je een heel ander soort nieuwsbrief maken: een nieuwsbrief die niet herkenbaar is als nieuwsbrief: geen afbeeldingen, geen “view this in your browser”, geen afmeldlink.


Wettelijke verplichtingen

En dat gaat niet omdat je als verzender van nieuwsbrieven wettelijke verplichtingen hebt. Omdat bijvoorbeeld een afmeldlink een wettelijke verplichting is, zal je platform er iets aan doen als je die link verwijdert.

Wat je eventueel wel kunt doen is nieuwsbrieven gaan versturen met PersistIQ. Dan verstuur je e-mails die er compleet uitzien als je gewone e-mails en je verstuurt die e-mails ook via je eigen IP-adres. Deze e-mails komen meestal in primair bij Gmail.

Maar ook dan niet altijd, want als je PersistIQ gaat gebruiken om nieuwsbrieven te verzenden dan heb je ook te maken met een afmeldlink die niet onder gewone persoonlijke e-mails staat. En daardoor is je e-mail weer herkenbaar als nieuwsbrief.

Als verzender van nieuwsbrieven kun je er dus eigenlijk niets aan doen dat je e-mail in de reclame folder komt. En dat is ook wel logisch, want het is ook reclame dus eigenlijk gaat er niets fout.


Als ontvanger van e-mails

Als ontvanger van e-mails kun je er wel iets aan doen. Want het is jouw mailbox en jij mag bepalen in welke folder de verschillende e-mails binnen komen.

En als je nieuwsbrieven verstuurt, kun je aan de ontvangers vragen om je nieuwsbrieven te ontvangen in primair.


Gmail reclame naar primair

Nieuwe abonnees die hun e-mail via Gmail ontvangen kun je hierover informeren. Dat moet je natuurlijk doen vóórdat de e-mail waarin ze hun aanmelding moeten bevestigen in de reclame-map verdwijnt.

Als je MailChimp gebruikt kun je op de Signup “Thank you” page je nieuwe abonnees vertellen dat als ze Gmail gebruiken:

  • de bevestingingslink waarschijnlijk in de reclame-map te vinden is
  • dat ze kunnen zorgen dat je nieuwsbrief niet in de reclame-map komt door ‘m te verplaatsen naar Primair


Gmail reclame naar primair verhuizen

Gmail reclame naar primair verhuizen doe je als volgt:

  • Ga naar de reclamefolder
  • Open het bericht niet, maar ga er met je muis op staan
  • Klik met rechts

Er opent dan een popup waarin je ziet staan: verplaatsen naar tabblad. Ga dan met je muis naar het pijltje.

verplaatsen naar tabblad

Vervolgens opent er een nieuwe popup waarin je kunt kiezen voor Primair.

tabblad primair

Daarna opent er een popup-scherm met een vraag of ze toekomstige berichten ook in Primair willen ontvangen. En als ze daar ja op zeggen, is het probleem opgelost.

Leg dit uit aan je lezers zodat ze weten wat ze er zelf aan kunnen doen én zodat ze weten waar ze de e-mail met de bevestigingslink kunnen vinden.


Huidige abonnees

Als je ontdekt dat je huidige abonnees die Gmail gebruiken je mail ineens veel minder vaak openen, helpt bovenstaande natuurlijk niet, je kunt dan dit doen:

Mail ze de uitleg toe vanaf je gewone e-mailadres. Het heeft geen zin om de uitleg in je nieuwsbrief te zetten, want die komt in de reclame-map en wordt niet gelezen …


Nooit in de reclamefolder

Mogelijk ben je niet nog niet helemaal gelukkig nu je weet hoe je een e-mail kunt verplaatsen naar een andere folder. Mogelijk wil je gewoon dat je nieuwsbrief vanzelf in primair komt en nooit naar de reclamefolder gaat.

Daar is een beetje uitleg voor nodig over hoe Gmail eigenlijk weet dat een nieuwsbrief een nieuwsbrief is.

  • In een nieuwsbrief (maakt niet uit van welk platform) staan vaste elementen zoals bijvoorbeeld een afmeldlink. Die afmeldlink staat in iedere nieuwsbrief want hij is wettelijk verplicht. En zo’n afmeldlink is geen gewone link: het is een code.
  • En zo staan er meer codes in je nieuwsbrief waardoor het voor het ontvangende e-mailadres glashelder is dat het om een nieuwsbrief gaat en niet om een ander type e-mail. Is dit helder?

Uit de reclamefolder

Een nieuwsbrief heeft een aantal specifieke kenmerken zoals bijvoorbeeld:

  • Er staat een wettelijk verplichte afmeldlink onder.
  • En er staan afbeeldingen in.

Die wettelijk verplichte afmeldlink staat niet onder onder e-mails die standaard in primair ontvangen worden. En in nieuwsbrieven die in primair ontvangen worden staan geen afbeeldingen of een ander soort afbeeldingen: klein. Een logo of zoiets en verder niets.


Verschillen

Zo zijn er nog meer verschillen aan te wijzen tussen nieuwsbrieven en een-op-een e-mails. De mailbox van de ontvanger ziet deze verschillen waardoor hij nieuwsbrieven er feilloos uit weet te pikken. En zo komt je nieuwsbrief in de reclamefolder.

Daar kun je niets tegen doen, want als je nu je dit weet besluit om de afmeldlink maar niet onder je nieuwsbrief te zetten, dan zet MailChimp een extra voettekst onder je nieuwsbrief waardoor de wettelijk verplichte afmeldlink er gewoon weer onder staat.


Updates

Proberen je nieuwsbrief naar primair te sturen is dus een té ambitieus doel en het gaat niet lukken.

Maar je nieuwsbrief hoeft niet perse in de reclamefolder ontvangen te worden. Je kunt een nieuwsbrief naar de folder van de updates sturen. Dat is een haalbaar doel. Dat heeft ook voordelen, want mensen ontvangen meestal veel minder updates dan reclame.

Als het om sales e-mails gaat zou je eventueel gebruik kunnen maken van PersistIQ en dan komen je e-mails wel binnen in Gmail Primair.


Nieuwsbrief uit de reclamefolder

Als je je nieuwsbrief uit de reclamefolder wilt houden en naar de updates wilt sturen dan kun je dat als volgt doen:

Neem in Mailchimp een simple text template en plaats ook echt alleen simple text. Gebruik in MailerLite de rich text editor.

Je mag wel witregels in zetten, maar zet er geen kopjes in. Zorg dat hij eruitziet als een gewone e-mail. Als je dat doet dan kan het zomaar ineens gebeuren dat je nieuwsbrief naar de updates gaat.

Stuur ook onzichtbaar een plain text nieuwsbrief mee (Mailchimp)

Plain text met MailerLite


Waarom je dit wilt

Denk ook even na over waarom je wilt afleveren in primair. Want dit wil je waarschijnlijk omdat je denkt dat je nieuwsbrief dan beter gaat presteren. Maar als je nieuwsbrief slecht presteert, dan zijn daar beslist meer oorzaken voor dan alleen de reclamefolder.

Als veel afmeldingen het probleem niet is, maar je nieuwsbrief gewoon slecht geopend wordt, lees dan vooral het artikel over een lage open rate en weinig afmeldingen, want dan zou het goed kunnen dat de reclamefolder je probleem helemaal niet is. En misschien moet je ook even lezen hoe het Gmail spamfilter werkt.

Hulp bij je e-mailstrategie kun je heel gemakkelijk inkopen in de vorm van een een-op-een training van een halve of een hele dag.

© 2006 – 2021 Judith de Vries


Meer over Mailchimp

pijltje
Gmail reclame naar primair was last modified: by

Wist je dat ik zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend ben als e-mail specialist?

Aanklikbare links Adressen organiseren Adverteren Aflevering nieuwsbrief Aftersales Conversie Design Diensten Doelen Facebook Financieel Formulieren Gmail Google Search Console Inbound marketing Inschrijven bij MailerLite Instagram Juridisch Klantperspectief Legacy versie LinkedIn Mailchimp archief Mailchimp Premium Mailchimp problemen Mailchimp Standard Mailchimp support MailerLite groepen Media in Mailchimp Meten Naamsbekendheid Netwerken Online vindbaarheid Pagina's en berichten Segmenten SEO voor beginners Stappenplannen Structuur website Succes ingrediënten Technische SEO Time management Twitter zakelijk WordPress media WordPress plugins YouTube Zichtbaarheid

Gmail reclame naar primair was last modified: by

Gmail reclame naar primair: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Gmail reclame naar primair was last modified: by

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *