Bijgewerkt op 16 september 2023
Gmail reclame naar primair
Als je een nieuwsbrief stuurt naar mensen die Gmail of Gsuite (Google Workspace) gebruiken, dan komt je nieuwsbrief in een speciale map voor nieuwsbrieven en andere reclame. Dat is niet gunstig voor je, want e-mails die in een dergelijke map met lage prioriteit komen worden minder vaak geopend dan e-mails die tussen alle andere e-mails staan.
En, als de ontvanger zich hier niet bewust van is, kan het gebeuren dat de aanmelding niet bevestigd wordt doordat ook de bevestigingslink in de reclame-map komt. En dit laatste is nog veel zorgelijker.
Gmail reclame naar primair: de verzender van de e-mails
Als je nieuwsbrieven verstuurt, dan hebben die gemeenschappelijke kenmerken. En die gemeenschappelijke kenmerken zorgen ervoor dat Gmail je nieuwsbrief herkent als een nieuwsbrief.
Als je hier als verzender iets aan wilt doen, dan moet je een heel ander soort nieuwsbrief maken: een nieuwsbrief die niet herkenbaar is als nieuwsbrief: geen afbeeldingen, geen “view this in your browser”, geen afmeldlink.
Wettelijke verplichtingen
En dat gaat niet omdat je als verzender van nieuwsbrieven wettelijke verplichtingen hebt. Omdat bijvoorbeeld een afmeldlink een wettelijke verplichting is, zal je platform er iets aan doen als je die link verwijdert.
Wat je eventueel wel kunt doen is nieuwsbrieven gaan versturen met PersistIQ. Dan verstuur je e-mails die er compleet uitzien als je gewone e-mails en je verstuurt die e-mails ook via je eigen IP-adres. Deze e-mails komen meestal in de primaire mailbox bij Gmail.
Maar ook dan niet altijd, want als je PersistIQ gaat gebruiken om nieuwsbrieven te verzenden dan heb je ook te maken met een afmeldlink die niet onder gewone persoonlijke e-mails staat. En daardoor is je e-mail weer herkenbaar als nieuwsbrief.
Als verzender van nieuwsbrieven kun je er dus eigenlijk niets aan doen dat je e-mail in de reclame folder komt. En dat is ook wel logisch, want het is ook reclame dus eigenlijk gaat er niets fout.
Gmail reclame naar primair
Nieuwe abonnees die hun e-mail via Gmail ontvangen, kun je hierover informeren. Dat moet je natuurlijk doen voorrdat de e-mail waarin ze hun aanmelding moeten bevestigen in de reclame-map verdwijnt.
Als je Mailchimp gebruikt kun je op de Sign Up “Thank you” page je nieuwe abonnees vertellen dat als ze Gmail gebruiken dat de bevestigingslink waarschijnlijk in de reclamefolder te vinden is. En dat ze kunnen zorgen dat je nieuwsbrief niet in de reclame map komt door ‘m te verplaatsen naar Primair en aan te geven dat dit altijd moet met e-mails van deze afzender.
Huidige abonnees
Als je ontdekt dat je huidige abonnees die Gmail gebruiken je mail ineens veel minder vaak openen, helpt bovenstaande natuurlijk niet, je kunt dan dit doen: Mail ze de uitleg toe vanaf je gewone e-mailadres. Het heeft geen zin om de uitleg in je nieuwsbrief te zetten, want die komt in de reclame-map en wordt niet gelezen …
Gmail reclame naar primair: de ontvanger van de e-mails
Als ontvanger van e-mails kun je er wel iets aan doen. Want het is jouw mailbox en jij mag bepalen in welke folder de verschillende e-mails binnen komen. En als je nieuwsbrieven verstuurt, kun je aan de ontvangers vragen om je nieuwsbrieven te ontvangen in primair.
Gmail reclame naar primair verhuizen
Gmail reclame naar primair verhuizen doe je als volgt:
- Ga naar de reclamefolder
- Open het bericht niet, maar ga er met je muis op staan
- Klik met rechts
Je ziet dan een berichtje waarin je ziet staan: verplaatsen naar tabblad. Ga dan met je muis naar het pijltje.

Vervolgens krijg je een nieuw bericht waarin je kunt kiezen voor Primair.

Daarna opent er een bericht met een vraag of ze toekomstige berichten ook in Primair willen ontvangen. En als ze daar ja op zeggen, is het probleem opgelost.
Leg dit uit aan je lezers zodat ze weten wat ze er zelf aan kunnen doen én zodat ze weten waar ze de e-mail met de bevestigingslink kunnen vinden.
Gmail nooit in de reclamefolder
Mogelijk ben je nog niet helemaal gelukkig nu je weet hoe je een e-mail kunt verplaatsen naar een andere folder. Mogelijk wil je gewoon dat je nieuwsbrief vanzelf in primair komt en nooit naar de reclamefolder gaat. Daar is een beetje uitleg voor nodig over hoe Gmail eigenlijk weet dat een nieuwsbrief een nieuwsbrief is.
- In een nieuwsbrief (maakt niet uit van welk platform) staan vaste elementen zoals bijvoorbeeld een afmeldlink. Die afmeldlink staat in iedere nieuwsbrief want hij is wettelijk verplicht. En zo’n afmeldlink is geen gewone link: het is een code.
- En zo staan er meer codes in je nieuwsbrief waardoor het voor het ontvangende e-mailadres glashelder is dat het om een nieuwsbrief gaat en niet om een ander type e-mail. Is dit helder?
Kenmerken van reclame
Een nieuwsbrief heeft een aantal specifieke kenmerken zoals bijvoorbeeld:
- Er staat een wettelijk verplichte afmeldlink onder.
- En er staan afbeeldingen in.
Die wettelijk verplichte afmeldlink staat niet onder onder e-mails die standaard in primair ontvangen worden. En in nieuwsbrieven die in primair ontvangen worden, staan geen afbeeldingen of een ander soort afbeeldingen: klein. Een logo of zoiets en verder niets.
Verschillen
Zo zijn er nog meer verschillen aan te wijzen tussen nieuwsbrieven en een-op-een e-mails. De mailbox van de ontvanger ziet deze verschillen waardoor hij nieuwsbrieven er feilloos uit weet te pikken. En zo komt je nieuwsbrief in de reclamefolder.
Daar kun je niets tegen doen, want als je nu je dit weet besluit om de afmeldlink maar niet onder je nieuwsbrief te zetten, dan zet Mailchimp een extra voettekst onder je nieuwsbrief waardoor de wettelijk verplichte afmeldlink er gewoon weer onder staat.
Liever naar de updates
Proberen je nieuwsbrief naar primair te sturen is dus een té ambitieus doel en het gaat niet lukken. Maar je nieuwsbrief hoeft niet per se in de reclamefolder ontvangen te worden. Je kunt een nieuwsbrief naar de folder van de updates sturen. Dat is een haalbaar doel. Dat heeft ook voordelen, want mensen ontvangen meestal veel minder updates dan reclame.
Gmail reclame naar updates
Als je je nieuwsbrief uit de reclamefolder wilt houden en naar de updates wilt sturen dan kun je dat als volgt doen: Neem in Mailchimp een simple text template en plaats ook echt alleen simple text.
Je mag wel witregels in zetten, maar zet er geen kopjes in. Zorg dat hij eruitziet als een gewone e-mail. Als je dat doet dan kan het zomaar ineens gebeuren dat je nieuwsbrief naar de updates gaat.
Waarom wil je afleveren in primair?
Denk ook even na over waarom je wilt afleveren in primair. Want dit wil je waarschijnlijk omdat je denkt dat je nieuwsbrief dan beter gaat presteren. Maar als je nieuwsbrief slecht presteert, dan zijn daar beslist meer oorzaken voor dan alleen de reclamefolder.
Als veel afmeldingen het probleem niet is, maar je nieuwsbrief gewoon slecht geopend wordt, lees dan vooral het artikel over een lage open rate en weinig afmeldingen, want dan zou het goed kunnen dat de reclamefolder je probleem helemaal niet is. En misschien moet je ook even lezen hoe het Gmail spamfilter werkt.
Realiseer je dat Mailchimp behoorlijk goed presteert als het om de aflevering van nieuwsbrieven gaat, maar evengoed kun je je nieuwsbrief zo opbouwen dat hij naar spam gaat. En hoe zit het met de frequentie van je contacten met je lezers? Misschien te hoog, of juist te laag?