Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Geschatte leestijd: 5 minuten

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Je moet je aan regels en richtlijnen houden want anders gaat het mis. Die regels en richtlijnen zijn niet zo heel erg moeilijk om te volgen, vaak doe je het intuïtief gewoon goed. Maar juist als je probeert slim te zijn en te misleiden, dan kan het gemakkelijk fout gaan, want die regels zijn nou juist bedacht om misleiding te signaleren.

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Begrijp allereerst dat Gmail je e-mail indeelt in een categorie:

Waar jouw e-mail ontvangen wordt, hangt af van wat de ontvanger precies doet met het soort e-mails als de jouwe.

Dat lijkt een black box waar je niets over te weten kunt komen, maar dat is in werkelijkheid helemaal geen black box, want er zijn feedback loops. Je kunt te weten komen wat Gmail ontvangers met je e-mails doen via Post master tools. Maar om dit te weten te komen moet je niet alleen een aansluiting maken door een txt.record te uploaden bij je hosting. Je moet ook dagelijks een paar honderd e-mails versturen want anders heb je te weinig gegevens.

Je kunt ook een keer een nieuwsbrief door mij laten onderzoeken en dan vertel ik je welke categorie Gmail jouw nieuwsbrief plaatst. En dat kan voor ieder platform.

Soorten e-mails

Gmail adviseert om verschillende afzenders te gebruiken voor verschillende soorten e-mails. Dus: gebruik voor nieuwsbrieven een ander afzenderadres dan voor bijvoorbeeld facturen.

En zorg ervoor dat je e-mails duidelijk in een categorie passen. Dat heeft betrekking op de inhoud van je e-mails: geen facturen met een schepje reclame erbij.

E-mail verificatie en authenticatie

In de Gmail richtlijnen voor bulk e-mails staat verder dat Gmail het liefste heeft dat je altijd hetzelfde IP-adres gebruikt. Maar als via een platform als Mailchimp of MailerLite verstuurd, dan doe je dat niet. Je gebruikt dan telkens een ander IP-adres. Maar als de rest van je e-mail gewoon goed is, dan zal een wisselend IP-adres er niet de oorzaak van zijn dan je e-mail in spam komt.

Dedicated IP-adres

Maar Gmail wil dus graag dat je altijd hetzelfde IP-adres gebruikt en dat gebeurt niet vanzelf. Het kan wel, maar dan moet je een dedicated IP-adres nemen.

Moet je dat gaan doen? Nee, als je niet heel erg veel e-mails tegelijk verstuurd (we hebben het nu over tienduizenden) dan hoef je dat niet te doen. Want het is niet de enige factor die bepaalt of je e-mail goed aankomt.

E-mail authenticatie

Gmail wil ook graag dat je e-mail geauthenticeerd is. Andere platforms vinden dat ook fijn. Dat kun je zelf regelen en ik raad je ook sterk aan dit te doen.

nieuwsbrief in spam

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Dubbele opt-in

De Gmail richtlijnen voor bulk e-mails raden je aan om dubbele opt-in te gebruiken zodat je zeker weet dat de adressen op je lijst echt bestaan en ook toestemming hebben gegeven voor bulk e-mails.

De wetgeving eist (nog) niet van je dat je dubbele opt-in gebruikt, maar dat is geen reden om het niet te doen want de wetgeving hinkt op 2 gedachten. Enerzijds is het niet verplicht om dubbele opt-in te gebruiken, terwijl je anderzijds wel aan een toezichthouder moet kunnen aantonen dat je de adressen die je mailt ook echt mag mailen. En dat kun je alleen aantonen als je dubbele opt-in gebruikt.

Maak afmelden gemakkelijk

Je bent wettelijk verplicht om een afmeldlink met je e-mail mee te sturen. Zowel Mailchimp als MailerLite zorgen ervoor dat die afmeldlink er ook echt altijd is. Die afmeldlink staat in de voettekst van je nieuwsbrief.

Bij Mailchimp kun je die voettekst weggooien of de afmeldlink er gewoon uithalen. Maar dat lost Mailchimp op de een extra voettekst onder je nieuwsbrief te zetten met daarin een afmeldlink. Bij MailerLite kun je de tekst van de afmeldlink veranderen, maar je kunt de link niet uit de nieuwsbrief halen.

Bounces en doorsturen

De Gmail richtlijnen voor bulk e-mails vragen van je dat je bounces uit je lijst haalt. Zowel Mailchimp als MailerLite doen dat al voor je dus dat hoef jij niet te doen.

En denk ook even aan doorsturen: als je wilt dat je doorgestuurde e-mail aankomt, zet dan een Forward-knop in je e-mail want dat werkt beter dan wanneer je abonnee zelf doorstuurt.

Opmaak van je e-mail

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails geeft een heleboel ingewikkelde adviezen voor de opmaak van je nieuwsbrief. Over die ingewikkelde adviezen hoef je je niet druk te maken, want zowel Mailchimp als MailerLite regelen de technische kant van de opmaak voor je.

Jouw aandeel m.b.t. de opmaak

  • Gebruik bij Mailchimp het plakvenster als je tekst plakt.
  • Zorg dat je afbeeldingen niet te breed zijn (houd ongeveer 640 px breed aan).
  • Als je meerdere afbeeldingen gebruikt, zorg dan dat je e-mail niet te zwaar wordt. Je kunt afbeeldingen eventueel vooraf comprimeren.
  • Gebruik geen misleidende onderwerpregels, zorg dat de onderwerpregel past bij de inhoud van je e-mail.

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails

Toevoegen aan het adresboek

Aflevering lukt beter als de ontvanger je afzenderadres toevoegt aan z’n adresboek. Vraag hier dus om.

Plaats geen affiliatelinks in je nieuwsbrief. Als je een affiliatelink wilt promoten, zet die dan op je website en stuur mensen van je nieuwsbrief naar je website.

Komen je e-mails voor Gmail adressen in spam?

Als je weet dat je e-mails voor Gmail adressen nu in spam komen, dan kun je daar iets aan doen. In het artikel over het beïnvloeden van het Gmail spamfilter kun je lezen wat je zelf kunt doen om dit weer in orde te maken. Evengoed moet je je natuurlijk aan deze richtlijnen houden, want deze Gmail richtlijnen voor bulk e-mails zijn de basis.

En je kunt hier meer lezen over een goede aflevering van je nieuwsbrief.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist en ik kan voor je onderzoeken waarom je nieuwsbrief naar spam gaat en wat je eraan kunt doen.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gmail richtlijnen voor bulk e-mails: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Bron: Richtlijnen voor afzenders

Gepubliceerd op: 16-12-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-10-2021

Categorieën en tags bij dit bericht