Leestijd: 5 minuten
Goede ankerteksten schrijven
Een aanklikbare link is een knooppunt op het web en een ankertekst vertelt waar dat knooppunt over gaat. Google haalt informatie uit een ankertekst. Een goede, veelzeggende ankertekst is minder belangrijk aan het worden, maar het is nog steeds een belangrijke tekst.
Een ankertekst is de zichtbare tekst waar je een aanklikbare link aan vast maakt.
Uitgaande links
Als jij een uitgaande link plaatst, zorg dan voor een goede, veelzeggende ankertekst. Een ankertekst hoeft niet uit slechts één woord te bestaan. Mensen klikken vaker op lange ankerteksten en langere ankerteksten zijn ook gemakkelijker aanklikbaar voor mensen die je blogpost lezen op een mobiel apparaat.
Je vertelt met je ankertekst aan Google dat er een relatie is tussen jouw tekst en de tekst op die andere website en welke relatie dat is.
Wel en niet doen met ankerteksten
Waar gaan je lezers naartoe?
Schrijf ankerteksten waarin je vertelt waar mensen naartoe gaan.Vertel kort en bonding iets over de pagina waar je naartoe linkt.
In zijn boek Verleiden op Internet (aff.) vergelijkt Aartjan van Erkel een link met “ze praten over je” en de ankertekst met datgene dat ze over je zeggen. Dat vind ik een mooie, bruikbare vergelijking. Hieruit volgt dat je geen nietszeggende ankerteksten zou moeten gebruiken, zoals “klik hier” of “lees meer”. En ook geen vage teksten als “pagina” of “artikel.
Denk aan de inhoud van de pagina waar je naar linkt: wat vinden mensen daar. En zet niet iets simpels neer als de URL van de pagina waar je naar link, want dan weten mensen meestal ook niets.
Zijn je aanklikbare links duidelijk herkenbaar?
Zorg dat je aanklikbare links duidelijk herkenbaar zijn als aanklikbare links. Geef ze een eigen kleur en onderstreep ze. Want dan begrijpen kleurenblinden ook dat het om een aanklikbare link gaat.
Zorg dat je aanklikbare links er niet precies zo uitzien als gewone tekst. Want als mensen je aanklikbare links niet als zodanig kunnen herkennen, dan hebben ze er niets aan of ze hebben er last van doordat ze er per ongeluk op klikken.
Denk hier ook aan: als je aanklikbare links onderstreept, reserveer die onderstreping dan ook voor aanklikbare link en onderstreep geen andere teksten.
Hebben je interne links duidelijke ankerteksten?
Besteed veel aandacht aan ankerteksten van interne links op je website. Want goede ankerteksten helpen zowel je bezoekers als Google om gemakkelijk door je website te navigeren.
Geen keyword stuffing. Dat betekent dat je niet heel veel zoektermen in je ankertekst moet gaan werken die je daar eigenlijk alleen neerzet voor de zoekmachines.
En zet ook geen links op je website die daar alleen staan voor de zoekmachines. Vraag je altijd af of een link behulpzaam is voor je bezoekers.
Een goede ankertekst is een ranking factor
Met een duidelijke ankertekst kunnen bezoekers en zoekmachines gemakkelijk begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat.
Google SEO startersgids
Welke links wil je bedrijf?
Inkomede links
Als iemand zo vriendelijk is een link naar jouw website te plaatsen, dan is een goede ankertekst natuurlijk nog belangrijker. Je kunt dan natuurlijk vragen of jij de ankertekst zelf mag bepalen, maar dat is omslachtig, veel werk en als de eigenaar van de andere site dat niet wil, kun je daar niets aan doen.
Er is iets heel anders wat je wel kunt doen en dat veel effectiever is: verwerk zoektermen in de titels van je artikelen, want hierdoor wordt het voor de andere site logisch om de titel van je artikel als ankertekst te gebruiken.
Welke links je bedrijf nodig heeft
Als je een netwerk van links naar je website gaat opbouwen heb je verschillende soorten links nodig:
- links naar je homepage
- plus links naar je salespagina’s
- links waar je bedrijfsnaam in staat
- en vooral links die zoektermen als ankerteksten hebben.
Als je actief gaat link builden, let er dan op welke teksten mensen gebruiken om naar je website te linken en vraag eventueel om een andere ankertekst.
Slechte ankerteksten
Omdat heel veel mensen geen aandacht schenken aan de kwaliteit van de ankerteksten zoekt Google daar een eigen oplossing voor. Google denk er daarbij aan om de titel van de pagina als ankertekst te nemen, ongeacht welke ankertekst jij neerzet. En als dat gaat gebeuren, dan wordt de titel van je pagina nog veel belangrijker dan nu.
Als bloggen je marketingstrategie is, dan moet je aan dit soort zaken beslist aandacht schenken. Je nog veel meer tips vinden in de rubriek over organische zoekresultaten. En ik kan je natuurlijk ook helpen.
Free Publicity
Free publicity is in de media komen zonder dat je daarvoor betaalt. Maar hoe interesseer je de media voor je bedrijf zodat ze aandacht aan je gaan schenken en over je gaan schrijven?
Op 15 september start er een cursus over free publicity. Je kunt deze cursus online volgen, gedeeltelijk met video’s en gedeeltelijk live online. Docent: Saskia de Jong, gespecialiseerd in free publicity.
Bronnen: zoals gelinkt op deze pagina plus Google patent