Google Forms enquête maken

Je kunt met Google Forms heel gemakkelijk mooie enquêtes maken. Hier heb je een Google account voor nodig. Als je niet weet of je dat hebt: als je een Gmail-adres hebt dan heb je ook een Google account. Een enquête maken op Google Forms kost niets en je krijgt er ook nog mooie statistieken bij.


Of het een goed idee is om een enquete met Google forms te maken hangt van je situatie af. Misschien past deze tool bij jouw doel. Maar er zijn ook andere tools waar je enquêtes mee kunt maken. Denk hierbij aan SurveyMonkey. En je kunt zelfs een eenvoudige enquête maken met Mailchimp.


Enquête maken op Google Forms

Je begint met in te loggen in je Gmail-adres. Als je dat gedaan hebt dan zie je rechtsboven naast je naam 9 puntjes staan. Klik op die 9 puntjes en kies daarna voor Drive.

  • Je bent dan in Google Drive, kies hier voor Nieuw.
  • Kies helemaal onderaan voor Meer en daarna voor Google Forms.

Google Forms

Naamloos formulier

Nu zie je een naamloos formulier. Klik op de woorden Naamloos formulier en geef je formulier een naam.

Naamloze vraag

Vervolgens heb je een naamloze vraag. Als je in de naamloze vraag klikt, dan kun je m bewerken en veranderen in een echte vraag. Standaard staat er dat het een meerkeuzevraag is, maar als je het dropdown opent dan kun je kiezen welk type vraag het moet zijn.

naamloos formulier

Nog een vraag maken

In de afbeelding hierboven zie je aan de rechterkant van het formulier een balkje staan met bovenaan een plusje. Als je dat plusje aanklikt kun je een volgende vraag maken.


Vormgeving

Rechtsboven zie je een paar icoontjes staan. O.a. een palet. Klik het palet aan en kies in welke kleuren je de enquête wilt maken.

Bovenaan zie je ook een knop staan: Afbeelding kiezen. Klik m aan en kies een afbeelding die Google voor je heeft klaargezet. En je kunt ook een eigen afbeelding uploaden.

Als je zelf een foto wilt uploaden dan moet je ervoor zorgen dat je foto een minimale breedte heeft van 800 pixels en een minimale hoogte van 200 pixels.

Palet

Oogje

Naast het palet zie je een oogje staan. Als je daarop klikt krijg je een voorbeeld van je formulier te zien.


Tandwiel: instellingen

Als je op het tandwiel klikt opent er een venster waarin je de instellingen van je formulier kunt bepalen.


Tabblad Algemeen

Bovenaan zie je staan dat je e-mailadressen kunt verzamelen en dan ook een bevestiging kunt versturen. Maar daar zit een probleem aan: dan moeten mensen hun e-mailadres geven en je slaat dat adres op in een Google account. Om dit AVG-proof te kunnen doen moet je een verwerkingsovereenkomst met Google sluiten. En dat wil Google niet als het gaat om een gratis Gmail-adres.


Verschil tussen Gmail en Gsuite

Gsuite is de betaalde versie van Gmail waar je wel een verwerkingsovereenkomst mee kunt afsluiten. En dat dit een verschil maakt kun je hieronder zien:

Gmail

Gmail adressen verzamelen
gsuite adressen verzamelen

Het verschil is dat je met Gsuite de reacties kunt beperken tot vertrouwde domeinen. Dat stelt niet zoveel voor, want dat moeten dan wel gebruikers van Gsuite zijn.


Tabblad presentatie

Onder het tabblad Presentatie kun je instellen of je een voortgangsbalk wilt tonen, of je de vragen in een willekeurige volgorde wlt tonen en of je een link wilt neerzetten om de enquête nogmaals in te vullen.

tabblad presentatie

Let goed op: de tekst van het bevestigingsbericht kun je aanpassen. En als je daar een link plakt dan wordt die link ook aanklikbaar.


Tabblad toetsen

Onder het tabblad Toetsen kun je van je vragenlijst een quiz of toets maken.

Een NPS is een enquête om de groei van je bedrijf te voorspellen. Die kun je helaas niet maken met Google Forms. Dit kan wel met SurveyMonkey of met MailerLite.

Verschillen bij de verzending

Daarna kun je gaan verzenden. Klik dus op Verzenden. Ook hier zie je een verschil tussen Gmail en Gsuite.

Gmail

Gmail verzenden

Gsuite

Met een mogelijkheid om automatisch een e-mailadres te verzamelen. Dan moet je de enquête natuurlijk wel via Google Drive versturen door op het envelopje te klikken.

verzenden

Verzenden

Je hebt verschillende mogelijkheden om je formulier te verzenden.

Per e-mail

Allereerst: per e-mail. De instellingen om per e-mail te verzenden staan al klaar.

  • Vul een e-mailadres in
  • Vul een onderwerp in
  • Schrijf er een berichtje bij

Daarna moet je kiezen of je het formulier als link in een e-mail wilt versturen. Als je dat wilt klik je op Verzenden.

Je kunt het formulier ook meesturen, vink dan het vakje aan “Formulier invoegen in e-mail”.


Een link

Er is ook een link naar je formulier, klik hiervoor op het link-symbooltje dat je naast het envelopje ziet staan.

Je ziet dan een lange lelijke URL en een mogelijkheid om er een korte URL van te maken.

Als je de link aan iemand wilt geven kun je de korte URL nemen, maar als je de link in je nieuwsbrief wilt plaatsen, kies dan liever voor de lange URL.


HTML

Daarnaast kun je de HTML zichtbaar maken zodat je die kunt kopiëren en embedden op je website. Dat zal niet op iedere website lukken want het is een frame. Als het niet lukt terwijl je dit toch beslist wilt, dan lukt het soms wel als je het probeert in een zijbalk.


Social media

Daarnaast vind je de icoontjes van Google Plus, Facebook en Twitter om je formulier rechtstreeks op de social media te delen. Ik wens je veel succes met je enquête!

Gratis: de 5 geheimen van klanten krijgen

5 geheimen

De 5 geheimen van klanten krijgen. Je leest ze in deze serie.

Marketing voor dienstverleners

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Google Forms enquête maken was last modified: by

Lees direct verder: Zoekresultaten verwijderen

Google Forms enquête maken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *