Graymail is geen spam

Graymail is geen spam, maar het wordt door ontvangers wel vaak als spam gezien en ook als spam aangemeld. Graymail is een term waar een speciaal soort e-mails mee bedoeld wordt. Het gaat hier om e-mails waar wel degelijk toestemming voor gegeven is, maar waar de ontvanger niet in geïnteresseerd is.

Je krijgt zelf waarschijnlijk ook een heleboel graymail: dat zijn die e-mails die je zelden of nooit opent.

Vaak zijn het e-mails waarin je ooit geinteresseerd was, maar nu niet meer. En e-mails die je krijgt omdat je ergens ooit iets gekocht hebt. Of het zijn e-mails waarin je nooit geinteresseerd bent geweest, maar waarvoor je je hebt aangemeld omwille van de weggever. Internet Service Providers herkennen dit type e-mails doordat deze e-mails zelden geopend worden.

Graymail is geen spam

Let wel: het gaat hier niet om spam, er is toestemming gegeven. Maar de inhoud lijkt vaak wel op spam e-mails. De ontvangers willen deze e-mails niet werkelijk. Doordat de inhoud op spam lijkt en de ontvangers deze e-mails eigenlijk niet willen, wordt dit type e-mail regelmatig als spam aangemeld. En dat helpt niet echt om een ander signaal uit te zenden naar de servers.

Wat kun je doen

Als jij e-mails verstuurt die een lage open rate hebben en die regelmatig als spam aangemeld worden terwijl je gewoon toestemming hebt gekregen om te mailen, dan zou het goed kunnen dat je graymail aan het versturen bent. Je kunt dit veranderen door:

  • te segmenteren
  • en/of de verzendfrequentie aanpassen

Segmenten en groepen

Je kunt gaan segmenteren of groepen aanmaken waardoor je veel gerichter kunt gaan mailen. Door gericht te mailen kun je inspelen op de persoonlijke belangstelling van je abonnee. Je kunt content sturen waar je abonnee warm voor loopt omdat de inhoud van je e-mails past bij de persoonlijke interesses van je lezers. Dit scheelt afmeldingen en verhoogt je omzet.

Voorbeeld

Ik ken iemand die graag tropische planten kweekt. Hij had zich aangemeld voor een nieuwsbrief van een tuinbedrijf omdat dit bedrijf o.a. zaden van tropische planten verkoopt.

Toen hij de eerste nieuwsbrief kreeg opende hij enthousiast en met het doel zaden te gaan bestellen. Maar de inhoud van de nieuwsbrief sloot niet aan, de nieuwsbrief stond vol met Nederlandse tuinplanten.

Dit is eigenlijk dramatisch voor het bedrijf:

  • iemand heeft zich aangemeld omdat het bedrijf o.a. handelt in zaden van tropische planten
  • de ontvanger opent geïnteresseerd en is van plan te gaan kopen
  • maar de ontvanger krijgt een nieuwsbrief met een inhoud waar hij op afknapt en waardoor hij zich direct weer afmeldt

Groepen en segmenten

Dit bedrijf had dit ook anders aan kunnen pakken door na aanmelding te informeren waar de interesses van de nieuwe abonnee liggen. Een simpel lijstje met groepen die de nieuwe abonnee zou kunnen aanvinken.

Dan zou het anders gegaan zijn: in plaats van een afmelding te krijgen zou het bedrijf hebben kunnen verkopen.

Verzendfrequentie aanpassen

Op het Internet hebben je abonnees het voor het zeggen. Ze kunnen zich met één muisklik afmelden als je nieuwsbrief niet bevalt. Op het Internet kun je mensen niet iets opdringen want dan zijn ze weg. Het is daarom beter om je aan je abonnee aan te passen.

Mensen verschillen en mensen hebben persoonlijke voorkeuren en je bereikt meer als je je aanpast aan die voorkeuren. Sommige mensen vinden het leuk om veel e-mails te krijgen, anderen willen dit juist niet. Dit kun je zien aan de activiteit van je abonnee: veel sterren betekent veel activiteit, weinig sterren betekent weinig activiteit. Door segmenten te maken op basis van de sterren die bij de adressen staan kun je hier op inspelen.

Graymail is geen spam

Graymail is geen spam. Maar als e-mails gedurende langere tijd door veel mensen niet geopend worden, dan zien de servers dat het geen gewaardeerde e-mails zijn. En dan gaan ze deze e-mails preventief in de spamfilters plaatsen.

De verhuizing van de gewone inbox naar de spambox is een eerst stap. Als mensen je e-mails niet uit de spamfilters halen, dan volgt na verloop van tijd de volgende stap: de servers gaan je e-mails tegenhouden. Ze worden gewoon niet meer afgeleverd.

Het begint dus met graymail: e-mails die je mag sturen omdat je er toestemming voor hebt gekregen maar die niet gewaardeerd worden. En het eindigt ermee dat je je huidige abonnees én je toekomstige abonnees niet meer kunt bereiken omdat je e-mails niet meer worden afgeleverd.

Daarom is het essentieel je lijst goed te onderhouden. Als je adressen waar je e-mails niet geopend worden niet kunt heractiveren, stop dan in ieder geval met mailen naar deze adressen.

Hulp met Mailchimp

Als je hulp wilt om MailChimp goed in te kunnen zetten, volg dan een korte cursus Mailchimp op maat over het onderwerp dat je leren wilt. En lees vooral ook het artikel over alle mogelijkheden die Mailchimp biedt.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Graymail is geen spam was last modified: by

Bronnen

Graymail is geen spam was last modified: by