Groepen in je mailinglijst

Als je MailChimp gebruikt zijn groepen in je mailinglijst een belangrijke manier om je abonnees te ordenen. Door je abonnees in te delen in groepen kun je ze mailen alsof ze op een aparte lijst staan. Als je je abonnees nu op aparte lijsten hebt staan kun je mogelijk geld besparen door je account op te schonen en je abonnees samen te voegen op een enkele lijst met daarin groepen.

Dat kun je doen door lijsten samen te voegen en binnen de overgebleven lijst groepen aan te maken. Op deze manier kun je abonnees die vroeger op een aparte lijst stonden nog steeds apart benaderen. Met groepen kun je je contacten dus organiseren binnen dezelfde mailinglijst.

Groepen in je mailinglijst

Je kunt abonnees in een groep benaderen alsof ze op een aparte lijst staan, terwijl dat niet zo is. Groepen in je mailinglijst maken het daarom niet moeilijker om mensen apart te mailen.

Een groot verschil tussen abonnees op een aparte lijst en abonnees in een groep, is dat abonnees ingedeeld kunnen zijn bij meer dan één groep. Abonnees die vroeger zowel op lijst A als op lijst B stonden, staan nu slechts eenmaal op je lijst en zijn ingedeeld bij groep A en groep B.

Afmeldingen verwerken

Zoals eerder gezegd: je kunt geld besparen door ervoor te zorgen dat mensen niet vaker dan eenmaal in je account voorkomen.

Maar het indelen van adressen op dezelfde lijst in plaats van ze op verschillende lijsten te plaatsen heeft ook nog een ander groot voordeel: je kunt afmeldingen correct verwerken.

Als je mensen op verschillende lijsten hebt staan, kun je afmeldingen eigenlijk niet correct verwerken:

  • iemand meldt zich af van lijst A
  • maar je mailt hem of haar opnieuw omdat hij of zij nog op lijst B staat

Als je meerdere lijsten gebruikt én afmeldingen correct wilt verwerken moet je erg wakker zijn en bij iedere afmelding controleren of het adres nog ergens anders voorkomt op één van je lijsten. Als je dergelijke afmeldingen niet nauwkeurig controleert en je mailt iemand die zich heeft afgemeld, dan ben aan het spammen. Dat zal je bedoeling niet zijn, maar je doet het wel.

Meerdere lijsten gebruiken terwijl overlap niet uitgesloten is betekent dus extra werk, want je moet je afmeldingen handmatig controleren.

Zichtbare en verborgen groepen in je mailinglijst

Groepen kun je zichtbaar maken op je inschrijfformulier. Als je dat doet, dan kunnen mensen zichzelf in de groepen van hun keuze indelen.

Zichtbare groepen

Als je groepen zichtbaar maakt op je inschrijfformulier dan krijgen mensen die groepen ook te zien als ze hun profiel bijwerken. Ze kunnen dus na verloop van tijd de groepen waar ze in zijn ingedeeld zelf wijzigen als hun interesses veranderen.

Verborgen groepen

Groepen hoeven echter niet zichtbaar te zijn op je inschrijfformulier en dat is ook niet altijd wenselijk. Je kunt bijvoorbeeld groepen maken die voor je abonnee niet zichtbaar zijn als je informatie wilt vastleggen die je wilt gebruiken om gericht te mailen.

Groepen aanmaken in je mailinglijst betekent dus:
  • geld te besparen door je account op te schonen
  • omzet te verhogen door gerichter te mailen

Groepen in je mailinglijst

Je kunt je nieuwe abonnees bij hun inschrijving direct vragen in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn om ze daarna uitsluitend over die onderwerpen te mailen.

Dan krijg je betere resultaten en dat is natuurlijk niet vreemd: als de inhoud van je nieuwsbrief past bij de interesses van je lezers, dan zullen ze vaker openen, meer klikken, minder klagen, zich minder afmelden en veel tevredener zijn.

Maar het stellen van vragen op je inschrijfformulier werkt meestal niet zo goed. Dit kun je oplossen door met behulp van een plugin een inschrijfformulier op je website te zetten. Mensen krijgen het eerste formulier van de formulierenset dan niet te zien.

Je vraagt dan op het inschrijfformulier alleen naar de voornaam en het e-mailadres. En na bevestiging vraag je om groepen aan te vinken.

Rechtstreeks naar groepen mailen

Je kunt rechtstreeks mailen naar een groep. Hiervoor hoef je geen extra stappen te nemen zoals het aanmaken van segmenten.

Je kunt groepen wel omzetten in segmenten. Ik doe dat vaak voor mijn klanten want dan kan ik de verantwoordelijkheid nemen voor het correct instellen van any & all. Ik doe dit omdat dit makkelijk is voor mijn klant.

Nadelen

Een vooraf ingesteld segment is dus makkelijk, maar er zitten ook nadelen aan. Als je rechtstreeks naar groepen mailt dan kun je als je dat wilt naar meerdere groepen gelijktijdig mailen en je kunt dan ook naar een doorsnede van een groep mailen. Maar als je een groep omzet in een segment en je wilt daarna toch liever naar meerdere groepen tegelijk mailen, dan is dat een beetje lastiger.

Gelijktijdig naar meerdere groepen mailen

Wat ik erg leuk vindt als je gelijktijdig naar meerdere groepen mailt, is de mogelijkheid je nieuwsbrief te coderen.

Je kunt in één en dezelfde nieuwsbrief naar groep A een compleet andere tekst sturen dan naar groep B. Of je kunt stukjes tekst toevoegen die wel zichtbaar zijn voor groep A, maar niet voor groep B. Hierdoor kun je een nieuwsbrief uiterst persoonlijk maken zonder dat je een heleboel verschillende nieuwsbrieven hoeft te maken.

Instromen in groepen

Ik lees vaak mensen dat geen groepen gebruiken omdat ze problemen hebben met de instroom van nieuwe abonnees. Daar hoef je geen problemen mee te hebben. Als je een WordPress website hebt dan kun je mensen netjes in een groep laten instromen met behulp van de plugin MC4WP of met behulp van de plugin MailMunch. Of met Gravity forms of Paytium (en dan heb je gelijk ook een betaalformulier).

Met deze plugins kun je mensen laten instromen in groepen zonder dat ze iets aan hoeven te vinken.

Als je bijvoorbeeld inschrijft voor één van mijn series over e-mailmarketing met MailChimp, dan hoef je alleen je e-mailadres en je voornaam te geven. Onzichtbaar voor jou laat ik je dan instromen in 2 groepen:

  • e-mailmarketing
  • en de groep die over de serie gaat

En dan heb ik het zo geregeld dat het instromen in deze laatstgenoemde groep een Automation workflow triggert. Na je inschrijving geef ik je de gelegenheid om zelf de onderwerpen die je interessant vindt te kiezen. Dat doe ik pas na de inschrijving, want anders moet je direct zoveel vragen beantwoorden dat ik het me goed voor kan stellen dat je daar geen zin in hebt.

Groepen samengevat:
  • mijn abonnee hoeft alleen voornaam en e-mailadres te geven
  • ik zorg dat mijn abonnee instroomt in de juiste groepen
  • en mijn abonnee krijgt direct na inschrijving de gelegenheid om zelf nog meer groepen te kiezen

Dit is de manier waarop het systeem met MailChimp groepen werkt en daarom heb je niet meer dan één mailinglijst nodig.

Gehannes met lijsten

Ik lees op het web vaak klachten over dat “gehannes” met lijsten en dat je met MailChimp altijd adressen van de ene mailinglijst naar de andere moet verhuizen. Als jij ook zoiets leest, geloof het dan niet want het is onzin.

Het is met MailChimp heel gemakkelijk om groepen aan te maken. Je kunt achter de schermen heel gemakkelijk regelen dat mensen in een groep of in meerdere groepen instromen en het is heel erg simpel om een Automation workflow te laten starten naar aanleiding van het instromen in een groep.

En als je een lange serie verstuurt kun je er ook nog voor zorgen dat mensen geen andere e-mails van je krijgen gedurende de periode dat ze de workflow ontvangen.

Dit kan allemaal met de gratis versie van MailChimp en als je MailMunch kiest als plugin dan heb je ook genoeg aan de gratis versie van MailMunch.

Ikzelf gebruik overigens de plugin MC4WP, als je dat ook wilt heb je de betaalde versie van deze plugin nodig om de instroom in groepen netjes te regelen. Maar het kan ook allemaal zonder kosten te maken door MailMunch te gebruiken.

Wil je ook groepen in je mailinglijst?

Als je inschrijft voor mijn tips dan kun je het systeem zelf in werking zien. Inschrijven met voornaam en e-mailadres en daarna zelf je interesses kiezen zodat je uitsluitend tips van me krijgt over onderwerpen waar je belangstelling voor hebt. Heel simpel. Of lees verder in de handleiding MailChimp.

En als dit allemaal erg lastig voor je is, dan kan het goed zijn te weten dat ik een workshop heb over het organiseren van je contacten en gericht mailen. Deze workshop volg je met een klein groepje mensen. En als dat niet kan om je te ver weg woont of omdat de datum waarop ik de workshop geef te ver weg ligt, dan kun je ook een privé workshop kiezen of een korte cursus Mailchimp per Skype met schermdelen.

Midwinterschool Mailchimp 2018

Mid winter school Mailchimp

Van 17 december t/m 21 december kun je een privé les Mailchimp van 2 uur inkopen tegen een gereduceerd tarief. En je steunt er ook nog een goed doel mee.

Nog slechts 3 dagdelen beschikbaar

naar midwinter school

Groepen in je mailinglijst was last modified: by
Bronnen en credits
Groepen in je mailinglijst was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *