Handleiding voor MailerLite

Handleiding MailerLite

MailerLite expert

Geschatte leestijd: 8 minuten

Handleiding MailerLite

Intuïtief

Je kunt MailerLite kosteloos gebruiken tot 1000 abonnees. Maar dat betekent niet dat je het platform gemakkelijk kunt gebruiken om te spammen. Want je kunt niet zomaar een grote mailinglijst uploaden.

Je krijgt toestemming tot een bepaald aantal abonnees. Bijvoorbeeld 100, of 500 of 1000 of 5000. Ze willen weten hoe je aan die adressen komt en ze kijken hoe je nieuwsbrief presteert.

Als je MailerLite wilt proberen: hier kun je het platform vinden. Hier kun je lezen welke functionaliteiten MailerLite biedt in de gratis en de betaalde versie.

Hoe MailerLite met de AVG omgaat kun je vinden in het artikel over MailerLite en de AVG.

Wie mag je mailen met MailerLite

MailerLite handleiding

Om bulk e-mails te mogen versturen heb je altijd toestemming nodig van de eigenaar van het adres. Toestemming kun je verwerven door:

  • Een inschrijfformulier op je website.
  • Of een opt-in checkbox op een formulier. Hierbij mag de checkbox niet vooraf aangevinkt zijn en degene die inschrijft moet vooraf duidelijk geïnformeerd zijn dat het om een inschrijving voor een nieuwsbrief gaat.
  • Als je adressen verzamelt via een enquête of een challenge,  ook dan moeten mensen vooraf weten dat je ze gaan mailen én  ze moeten een checkbox aangevinkt hebben. Dit moet ook als je offline adressen verzamelt en de toestemming moet je goed bewaren.

Daarnaast mag je mensen mailen die in de afgelopen 2 jaar iets van je gekocht hebben. Maar dat betekent niet dat als je mensen 2 jaar niet gemaild hebt, je ze nu weer gewoon kunt gaan mailen. Want lees hieronder verder: je bounce rate mag niet hoger zijn dan 5%. En als je mensen 2 jaar niet gemaild hebt dan zal je bounce rate beslist veel hoger zijn.

Maar buiten dat: daar kun je je bedrijf ook grote schade mee doen want dan is de kans behoorlijk groot dat je mailt naar een spamval.

Anti spam beleid van MailerLite

Handleiding MailerLite

MailerLite hanteert een behoorlijk streng anti spam beleid. Ze behouden zich het recht voor om je account op te schorten als je nieuwsbrieven

  • meer dan 0,2% spam klachten geven
  • of meer dan 5% bounces
  • maar ook als het aantal afmeldingen hoger is dan 1%
  • of als je nieuwsbrief nauwelijks geopend wordt: minder dan 3%

In al deze situaties moet je uitleggen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Ze kunnen je vragen om bewijzen dat je toestemming hebt om deze adressen te mailen en als je die bewijzen niet hebt, dan sluiten ze je account. Maar als je deze bewijzen wel hebt, dan mag je weer mailen.

Dit is een behoorlijk streng beleid waardoor dit platform minder aantrekkelijk is voor spammers.

Prijzen van MailerLite

Handleiding MailerLite

Ook als je de betaalde versie van MailerLite neemt ben je niet duur uit. De prijzen kun je hier vinden. En hier kun je een overzicht vinden van wat je krijgt bij de gratis of de betaalde versie.

Dashboard

Handleiding MailerLite

Als je binnenkomt in MailerLite kom je in het dashboard. Hier vind je de volgende zaken:

  • De campagne die het laatste verstuurd hebt
  • Het aantal actieve abonnees in je account
  • Voor hoeveel abonnees je account is goedgekeurd
  • Een statistiek van de groei van het aantal abonnees
  • Een statistiek met een overzicht van je campagnes
  • Hoeveel Automations je hebt en hoeveel formulieren je hebt

Campaigns

Handleiding MailerLite

Aandachtspunt nieuwsbrief maken

Een aandachtspunt is dat je bij het maken van de nieuwsbrief aan moet geven welke taal er op het afmeldformulier gebruikt moet worden. Als je dat niet aangeeft is het afmeldformulier in het Engels.

Menu campaigns

Als je het menu item Campaigns opent vind je daaronder 3 tabbladen met daarin je nieuwsbrieven gesorteerd naar status:

  • Verzonden nieuwsbrieven
  • Concepten
  • En ingeplande nieuwsbrieven

Dus als je je nieuwsbrief niet kunt vinden, kijk dan nog een keer en zoek naar deze 3 tabbladen want hij staat onder een ander tabblad.

Soorten nieuwsbrieven in MailerLite

Handleiding MailerLite

Onder de oranje knop Create Campaign (rechts boven) 4 soorten nieuwsbrieven.

create campaign knop in handleiding mailerlite
  • Regular Campaign ofwel een gewone nieuwsbrief, zo eentje die je wekelijks of maandelijks verzendt.

Je stuurt automatisch ook een plain text nieuwsbrief mee, want die is nodig om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief minder makkelijk naar de spamfilters gaat. Je hoeft niets te doen om een plain text nieuwsbrief mee te sturen en MailerLite doet dit erg elegant.

Regular Campaign of gewone nieuwsbrief

Een regular campaign of gewone nieuwsbrief bouw je op uit blokken. Deze blokken kun je slepen naar de plaats in je nieuwsbrief waar je ze wilt hebben.

A/B split campaign

Voor een AB-test moet de betaalde versie van MailerLite hebben. Maar het is zelden zinvol om hiervoor te gaan upgraden. Want voor een betrouwbare AB-test heb je 5000 abonnees per testgroep nodig en als je die niet hebt, dan zijn je resultaten onbetrouwbaar met als risico dat de verkeerde “winnaar” naar je grootste groep gaat.

Auto resend

De Auto Resend Campaign van MailerLite vind ik voor kleine bedrijven een geweldig alternatief voor een AB-test als je lijst te klein is. Auto Resend is geen test. Je plant gewoon direct een 2e verzending in met een andere titel en zo. En je kunt bij de 2e verzending ook nog een persoonlijke boodschap meesturen.

Voor Auto Resend moet je upgraden. Maar dat vind ik wel de moeite waard. Meer over Auto Resend lees je hier.

Subscribers of abonnees

Handleiding MailerLite

Je hebt in MailerLite altijd één lijst. Dat noemen ze niet zo, dat heet: All subscribers. Maar dat is gewoon een lijst. Omdat je maar 1 lijst hebt hoef je je geen zorgen te maken over dubbele adressen.

Onder het tabblad subscribers vind je een submenu met daarin:

E-mailadres wijzigen

Een probleem is dat abonnees niet zelf hun e-mailadres kunnen wijzigen. Dat kan abonnees kosten en het kan ook onnodige bounces geven. Dit is echter op te lossen. Hoe je dit kunt oplossen heb ik beschreven in het artikel E-mailadres wijzigen bij Mailerlite.

Inactieve abonnees uitschrijven

Een pareltje van MailerLite is de de knop om inactieve abonnees uit te schrijven. Je hoeft niet zelf een ingewikkeld segment samen te stellen, dat heeft MailerLite al voor je gedaan. Het is sterk aan te raden hier eens naar te kijken en die knop of af en toe te gebruiken. Want daar vind je adressen die je wel gemaild hebt, maar die langer dan een half jaar niets geopend hebben.

Adressen die je wel mailt maar die niets openen kunnen zich ontwikkeld hebben tot spamvallen. En als je naar spamvallen mailt mag je verwachten dat je e-mails steeds vaker naar spam gaan. Dat moet je voorkomen.

Afmeldformulier

En als we het nu toch over uitschrijven hebben: MailerLite heeft een lekker flexibel afmeldformulier waar je behoorlijk veel aan kunt aanpassen zodat het echt jouw formulier wordt.

Forms of inschrijfformulieren

Handleiding MailerLite

Onder het tabblad Forms vind je 3 soorten formulieren:

  • Popups
  • En embedded forms
  • Promotions

MailerLite heeft een eigen plugin voor WordPress, dat is de Official MailerLite Sign Up Forms plugin. Met deze plugin kun je embedded forms die je op MailerLite hebt gemaakt importeren en je kunt er een script mee activeren voor popups die je ook op MailerLite maakt.

De landingspagina’s staan op een domein van MailerLite als je de gratis versie van MailerLite gebruikt. Als je de betaalde versie van MailerLite hebt kun je je eigen domein in de URL opnemen.

Automation

Handleiding MailerLite

Onder Automation vind je de mogelijkheid om series en funnels te maken met een eindeloos aantal triggers. Het opbouwen van een Automation workflow gaat heel overzichtelijk, geen verborgen dingetjes die je over het hoofd zien.

Erg handig is ook dat je een workflow meerdere malen naar dezelfde adressen kunt sturen.

Naar dezelfde adressen opnieuw versturen

Je vraagt je misschien af waarom je in vredesnaam een hele berg e-mails opnieuw zou willen versturen naar dezelfde adressen. Nou, het antwoord hierop is heel simpel. Als je een enorm blog hebt opgebouwd waardoor je voor jaren content hebt, dan is het bijzonder handig als je zonder extra werk diezelfde content na een paar jaar opnieuw kunt sturen.

Maar denk ook aan een handleiding die je verstuurd als iemand iets bij je koopt. Hopelijk bevalt de aankoop en kopen ze het nog keer. Maar dan zijn ze die handleiding natuurlijk al lang kwijt. Het fijn als je ‘m geautomatiseerd opnieuw kunt sturen.

Een interessante workflow vind ik de workflow die je laat starten met een klik op een link. Hier heb ik deze link trigger workflow beschreven.

Upgraden

Handleiding MailerLite

Onder het tabblad Upgrade vind je betaalinformatie: welk type plan je hebt, of je nog een bedrag te besteden hebt, je naam, adres en btw-nummer, en je facturen.

Hulp

Handleiding MailerLite

Als je in MailerLite aan het werkt bent, zie je op haast elke pagina in de rechter onderhoek een vraagteken staan.

Dat vraagteken is een chatvenster en daar kun je hulp vragen in het Engels. Als je liever hulp in het Nederlands wilt, dan kun je overwegen mij een uur in te huren.

mailerlite hulp

Gebruikersnaam

Handleiding MailerLite

Je gebruikersnaam staat rechts boven. Daar zit een submenu onder en in dat submenu geeft toegang tot heel andere zaken. Ga daar dus even kijken.

Je krijgt hier toegang tot:

  • Je profiel
  • De gebruikers van je account
  • Authentication
  • Settings voor inschrijven
  • Settings voor uitschrijven
  • E-mail notificaties
  • File manager

Integraties

Handleiding MailerLite

MailerLite heeft bergen integraties. En hoe je die integraties kunt verbinden kun je in deze video zien.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 9-12-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht