Marketingplan dienstverlening

Marketingplan dienstverlening

Geschatte leestijd: 9 minuten

Marketingplan dienstverlening

Bij zakelijke transacties is vertrouwen altijd belangrijk. Maar bij diensten is vertrouwen nog veel belangrijker.

Marketingplan dienstverlening

Vertrouwen

Marketing voor diensten gaat wezenlijk anders in z’n werk dan marketing voor producten. Want diensten die je eenmaal hebt ingekocht kun je niet meer terugsturen. Hierdoor is de klant voorzichtiger met het aankopen van diensten.

En anderzijds: als jij je kennis verkoopt, dan kun je die niet meer terughalen nadat je de klant geholpen hebt. Anders dan bij producten kan de koop dus niet meer ongedaan gemaakt worden.

Vanuit dit perspectief zal het duidelijk zijn dat er vertrouwen moet zijn. Voor de verkoop van diensten is veel meer vertrouwen nodig dan voor de verkoop van producten.

Wat is marketing?

Marketingplan voor dienstverlening

Wat is marketing?

Marketing is het aantrekken, tevredenstellen en behouden van klanten op een winstgevende manier.

Marketing is het creëren van waarde voor je klanten. Marketing is dus niet gelijk aan “reclame maken” of “verkopen”. Reclame maken en verkopen maken deel uit van marketing. Maar het begrip marketing is veel groter.

Peter Drucker heeft het nog spannender verwoord. Hij stelt dat het doel van marketing het overbodig maken van de verkoopfunctie is. Gewoon doordat je je klant zo goed kent dat je aanbod precies past bij de behoeften van je klant. En dan verkoopt een dienst of product zichzelf.

Als je daar nog niet bent en dit nog niet ervaart, dan is er niets aan de hand. Doelen zijn om na te streven en je richting te geven.

Klantgerichte marketingstrategie

Je moet je klant heel goed kennen om het voor elkaar te krijgen dat marketing het verkopen overbodig maakt. En hiervoor moet je een niche kiezen, want je kunt je diensten nooit perfect afstemmen op iedereen. Doordat je een niche kiest kun je achterhalen wat precies de behoeften van je klant zijn. En pas als je dat weet kun je je diensten op die klant afstemmen.

En daarna heb je een klantgerichte marketingstrategie nodig. En omdat jij alles in je eentje doet, is het daarbij ook nog noodzakelijk dat je het leuk vindt om die strategie uit te voeren. Want je blijft ermee bezig en als dat tegen heug en meug gaat, dan krijg je misschien wel klanten, maar dan ben je niet gelukkig.

Je hebt een goed marketingprogramma nodig om je klanten aan te trekken en zoveel waarde te leveren dat je klanten ook blij met je zijn. Want anders komen ze natuurlijk niet terug.

Streef ernaar dat je klant niet alleen tevreden is. Je klant moet méér dan tevreden zijn.

Mond tot mond

We hadden het er net over dat vertrouwen een essentiële factor is om diensten te kunnen verkopen. Je marketing moet er dus allereerst op gericht zijn dit noodzakelijk vertrouwen op te bouwen. Vertrouwen bouw je meestal niet op via onpersoonlijke, geautomatiseerde methodes. Zelfs niet als je alles personaliseert.

Natuurlijk, als je wekelijks in de mailbox langs komt en daar iets vertelt waar je prospect iets aan heeft, dan bouw je wel een beetje vertrouwen op. Maar dit haalt het niet bij het vertrouwen dat je via mond-tot-mond kunt krijgen, met een warme aanbeveling van een vriend van je klant.

Maar om die warme aanbevelingen te krijgen heb je eerst klanten nodig. En daar heb je een strategie voor nodig.

Marketing strategie

Marketingplan dienstverlening

Een marketing strategie is iets anders dan een marketing tool die je wilt gaan inzetten.

We praten heel gemakkelijk over zaken als e-mailmarketing en Facebook marketing en dan lijken dit strategieën, maar in werkelijkheid zijn het natuurlijk tools. Een e-mailmarketing platform is een tool die je kunt gebruiken om e-mails te verzenden.

En Facebook is een tool die je kunt gebruiken om in contact te komen met je doelgroep en om te adverteren.

Verwar deze tools niet met strategieën want dan belemmer je jezelf.

Marketing strategieën kiezen

Zie daarom wat je aan het doen bent. Want als je kiest voor adverteren en je ziet Facebook als een tool, dan zie je gelijk ook dat je je doelgroep misschien veel beter kunt bereiken door een serie kleine advertenties in het plaatselijke huis-aan-huis blad te plaatsen. Misschien ook niet in jouw situatie, maar dat zou je uit kunnen zoeken. Maar dat ga je pas uitzoeken als je eerst beseft wat je aan het doen bent en dat je een tool gebruikt.

En als e-mailmarketing je strategie is, dan ben je berichten aan het verzenden. Dat kan per e-mail, maar je kunt ook een brief sturen via de gewone post en dan val je veel meer op! Maar je betaalt er ook meer voor, dus je moet selectiever zijn naar wie je die brief gaat sturen.

Zolang je het verschil tussen een strategie en een tool niet helder hebt, zit je al heel snel vast aan die tool, gewoon omdat je niets beters weet.

Maak eens een lijst

Schrijf daarom eens op wat je nu echt aan het doen bent: als je aan het adverteren bent, noteer dit dan. En maak vervolgens een zo ruim mogelijke lijst van alle mogelijkheden om te adverteren. Niet omdat je dit zou moeten doen, maar om je beperkende denken los te laten. Je kunt vervolgens alle onpraktische mogelijkheden weer schrappen.

En als je berichten aan het verzenden bent, focus dat niet op chat bots maar op de mensen die je bericht ontvangen: helpt de tool die je gekozen hebt om het noodzakelijke vertrouwen op te bouwen of maakt die tool je alleen een heel klein beetje meer zichtbaar?

Door een duidelijk onderscheid te maken tussen strategieën en tools kun je betere afwegingen maken en keuzes maken die optimaal in het belang van je bedrijf zijn.

Doelgroep

Marketingplan dienstverlening

En terwijl je dit doet, zul je ook ontdekken dat dit niet lukt als je niet weet waar je doelgroep zit.

Dat moet je dus eerst weten. Als je weet waar je doelgroep zit, dan weet je ook welke tools je van je lijstje kunt schrappen omdat je je doelgroep daar niet mee kunt bereiken.

Maar wie is je doelgroep? Als je dat niet glashelder hebt, dan kun je ook niet weten waar die mensen precies zitten. Begin dus met helder te krijgen voor welke mensen je eigenlijk werkt of wilt werken. En is die groep homogeen genoeg om te weten waar en hoe je deze mensen kunt bereiken?

En heb je uitgerekend of onderzocht hoeveel mensen dat zijn? Zijn dat er genoeg, als je bedenkt dat een deel van deze mensen voor je concurrent zal kiezen? Of zijn het er zoveel dat je ze op verschillende manieren moet aanspreken om echt contact met ze te krijgen?

Marketingplan dienstverlening

Stappenplan

Als ik je help een stappenplan marketing voor dienstverlening neer te zetten, dan is de doelgroep het eerste waar ik mee begin. Want zonder heldere doelgroep kun je de volgende stappen niet zetten, omdat je dan geen flauw idee heb wie die mensen zijn en waar je ze kunt vinden.

En daarna kijken we naar wat jij leuk vindt om te doen. Ik weet het, misschien haak je nu af omdat je denkt dat “resultaten” en “leuk” niet samengaan. Maar ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat “leuk” een voorwaarde is voor resultaatgerichte marketing, want je moet het lang vol kunnen houden en dat lukt niet als je tegen heug en meug moet varen op uitsluitend discipline.

Mijn marketingplan

Mijn marketingplan ziet er dus zo uit:

  1. Doelgroep
  2. Strategieën: wat vind je leuk om te doen?
  3. Volhouden: vind je dit echt leuk genoeg om er elke dag tijd aan te willen besteden?

Zo weinig is er nodig voor goede, effectieve marketing maar dan ben je natuurlijk nog niet klaar.

Uitwerken

Nu ga je de strategieën die je gekozen hebt verder uitwerken. Je weet inmiddels wat je gaat doen voor je marketing. De uitwerking is een grote lijst met mogelijkheden over hoe dit zou kunnen gaan doen. En dan ga je alles weg schrappen dat niet helpt om je doelgroep te bereiken en vertrouwen op te bouwen.

Actieplan

En dan heb je een werkbaar actieplan. Een plan is nodig, maar doet van zichzelf natuurlijk niets voor je: je moet het uitvoeren. Maak daarom duidelijk afspraken met jezelf over de uitvoering: waar, wanneer, hoe vaak etc. Schrijf dat ook op en controleer jezelf of je het echt doet.

Wat heb je verder nodig

Al die andere dingen die je nodig hebt of nodig denkt te hebben horen thuis in je plan, die kun je geleidelijk aan verwerven. Maar laat het ontbreken van dingen geen reden zijn voor uitstel.

Spullen verwerven: daar ben je nooit mee klaar. Marketing is nooit af en je marketing verbeteren is ook nooit af. Net als aanpassen aan nieuwe omstandigheden waardoor je met nieuwe uitdagingen te maken krijgt.

Marketing is een doorgaand proces en je moet telkens opnieuw vertrouwen opbouwen bij nieuwe contacten. En dat mag leuk zijn.

Wat moet je laten

Marketingplan dienstverlening

Er zijn ook een paar dingen die je beslist moet laten:

  1. Wees heel voorzichtig met wie je je plannen bespreekt, kies hier het liefst andere ondernemers voor. Want ondernemers zijn een andere soort mensen. Familie en vrienden die zelf geen ervaring hebben met ondernemen zijn niet gekwalificeerd. Je krijgt verkeerde feedback van ze, want ze risico’s anders in. Daarom heb ik een ondersteuningsgroep voor mensen die met me mee gaan, zodat je contact hebt met andere ondernemers.
  2. Pas op voor fantastische ideeën want die horen meestal bij de waan van de dag waardoor je je tijd, je geld en je energie verspilt.
  3. Focus niet op de tools die je wilt inzetten, maar op de achterliggende strategieën.

En als je je bedrijf een stevig fundament wilt geven, leer dan geduld te beoefenen. Gooi een kiemplant niet weg omdat het nog geen zonnebloem is. Geef ‘m de tijd om zich te ontwikkelen.

Organische marketing

Juist als je mikt op organische marketing dan kan het begin een beetje moeilijk zijn, want je trekt dan nog geen mensen aan. Maar verderop op je weg krijg je het juist veel makkelijker. Dit de manier waar ik zelf voor kies want ik vind organische marketing geweldig leuk!

Get Clients Now!™

Marketingplan dienstverlening

Ik ben Get Clients Now!™ facilitator en als je wilt kun je meedoen. Dan help ik je eerst individueel met het maken van je plan.

En daarna ga ik je 4 weken lang individueel eens per week helpen met alles wat je onderweg tegengekomen bent.

Na deze fase weet je behoorlijk goed wat je te doen staat. En dan stroom in in een groep met andere ondernemers met je wie je dan contact hebt en van wie je kunt leren. En zij leren natuurlijk ook van jou. En ondertussen geef ik een verdieping over een of ander onderwerp waar je iets aan hebt. We komen maandelijks een uur online bijeen.

Hier kun je me vinden op LinkedIn

Als je nu eigenlijk niet zo goed weet wat je moet met je marketing en daardoor niet verder komt dan adverteren op Facebook of zo, neem dan vooral contact met me op.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 5-11-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-12-2021

Categorieën en tags bij dit bericht