Handleiding schrijven

Een handleiding schrijven is een goed idee. Want een vraag die Google zichzelf stelt bij het bepalen van de ranking van jouw artikel is de vraag of je artikel een volledige of uitgebreide beschrijving biedt. Hij vraagt dus of je artikel een handleiding is.

En een “volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp” ofwel een handleiding maken is iets waar je heel gemakkelijk voor kunt zorgen, maar het is wel een vraag of je dat wilt.

Biedt dit artikel een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?

Google product blog

Google stelt zichzelf deze vraag om onderscheid te kunnen maken tussen slechte en goede websites: hij wil de  slechte websites uit de zoekresultaten wegfilteren.

Slechte websites hebben specifieke kenmerken. Eén van die kenmerken is dat artikelen worden “afgeraffeld”. Of dat artikelen worden overgenomen van andere websites waar diezelfde artikelen of bijna dezelfde artikelen eerder werden geplaatst.

Handleiding

Een “volledige of uitgebreide beschrijving” is natuurlijk een handleiding. We gaan dus handleidingen schrijven. Maar hoe maak je een goede handleiding?

Voor wie?

Een goede handleiding moet begrepen worden door je doelgroep en uitvoerbaar zijn voor je doelgroep.

  • Bepaal dus eerst je doelgroep

Als je je doelgroep bepaald hebt, dan weet je ook welke voorkennis je bij je doelgroep mag verwachten. Deze voorkennis hoef je niet op te nemen in je handleiding om een volledige of uitgebreide beschrijving te maken.

  • Schrijf je handleiding niet voor meerdere doelgroepen tegelijk, want dan kun je er zeker van zijn dat een aantal mensen zal afhaken omdat je te diep ingaat op simpele dingen en dat een aantal mensen zal afhaken omdat je te veel voorkennis veronderstelt.

Informatiesoorten

  • Maak onderscheid tussen de verschillende soorten informatie

Beschrijf het voor wie, het wat, beschrijf het waarom en beschrijf eventueel het hoe, het waar en het wanneer.

Voor een complete handleiding zou je juist het hoe uitgebreid moeten beschrijven, maar je schrijft niet voor Google, je schrijft voor mensen die je diensten moeten gaan kopen.

Mensen die je diensten willen afnemen zijn niet geïnteresseerd in het hoe en mensen die geïnteresseerd zijn in het hoe worden gewoonlijk niet je klant. Neem dit mee in je afwegingen als je je teksten schrijft, want “Hoog in Google” is voor een ondernemer geen doel maar een middel.

Maar zorg er in ieder geval wel voor dat je het wat en het waarom, het waar en het wanneer uitgebreid beschrijft.

Wat
  • Waar gaat je artikel over? (Volledig en uitgebreid, weet je nog wel?)
  • Wat zou je doelgroep eigenlijk moeten doen?
Waarom
  • Waarom is het een goed idee om dit te doen?
  • Welk probleem wordt verholpen als je doelgroep dit zou doen?
Hoe
  • Hoe kan je doelgroep dit het beste aanpakken?
  • Welke rol kun jij hierbij spelen? Of als je schrijft over een product: welke rol kan jouw product hier dan bij spelen?

Hier zijn we weer bij het moeilijke punt van het hoe. Nogmaals: je bent een ondernemer, je hebt er geen belang bij huizenhoog in de zoekresultaten te staan als dit betekent dat je gevonden wordt door mensen die nooit je klant zullen worden.

Waar
  • Waar zou je doelgroep dit moeten doen?

En kan dat ook anders? Wat zijn de voordelen van het ene en de nadelen van het andere?

Wanneer?
  • Wanneer zou dat moeten?
  • Tijdstip?
  • In welke omstandigheden?
  • Waarom juist dan?

Je ziet het al: als je deze vragen in je artikelen beantwoordt, dan schrijf je waarschijnlijk goede artikelen. Maar hebben de artikelen op je blog tijdschriftkwaliteit?

Belangrijk

Voor de duidelijkheid: je kunt dit alles gewoon naast je neerleggen. Maar als je graag wilt dat je website iets voor je doet, dan moeten je webpagina’s vindbaar zijn.

Als je de vindbaarheid van je website wilt versterken, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de eisen die Google stelt. Als je dat wilt kan ik je een training SEO aanbieden.

Ook als je niets over SEO weet kan een kwaliteitsverbetering van je website enorm helpen. Als je nog meer wilt weten over SEO, ga dan naar de handleiding. Dat is ook een erg goed startpunt voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Handleiding schrijven was last modified: by
Bronnen en credits
Handleiding schrijven was last modified: by