heb je genoeg concurrentie?

Heb je genoeg concurrentie?

Heb je genoeg concurrentie?

De vraag of je genoeg concurrentie hebt is een erg belangrijke vraag. Want als je genoeg mensen kunt vinden die ongeveer hetzelfde doen als jij en die daarvoor betaald worden, dan zou het goed kunnen dat er markt is voor je diensten. Je hebt dus behoefte aan concurrentie. Want doordat je ziet dat je concurrent floreert weet je dat er markt is voor je diensten.

Maar als je nauwelijks concurrenten kunt vinden, dan moet je alert zijn. Want meestal ben je niet de enige die bedacht heeft om te gaan doen wat jij wilt gaan doen.

Meestal is het eerder geprobeerd. En dat is toen gelukt of niet. Als het gelukt is, dan vind je concurrenten. Maar als het niet gelukt is, dan vind je niets. En als je van je idee overtuigd bent, dan lijkt het alsof je een gat in de markt gevonden hebt.

Behoefte alleen is niet genoeg

Je kunt helemaal gelijk hebben dat er een enorme behoefte is aan de diensten die je wilt gaan aanbieden. Maar behoefte is niet genoeg.

Het kan zijn dat je een goed idee hebt, maar dat mensen er geen geld voor over hebben. Of je doelgroep is te klein om winstgevend te zijn. Of het wordt al gedaan door vrijwilligers. Of er zijn obstakels waardoor je die markt niet kunt ontsluiten. De behoefte is er dan wel, maar kun je die mensen niet bereiken of ze kunnen je niet betalen.

barbara wesselingh

Toegewijd, humor en though love

Lieve, pittige Judith, het programma dat je biedt (niche & strategisch marketingplan) staat als een huis. Je gelooft er zelf in en je gelooft in de ander, in mij in dit geval. Als je dat ook echt doet. Want jij doet niet alsof. Je zet als het ware je tanden er in. Als een wolf …

Toegewijd, humor en though love Lees meer »

Ga op zoek naar je concurrenten

Unieke ideeën

Iets gaan doen dat totaal uniek is, is een erg aantrekkelijk idee. Maar stel jezelf niet teleur. Ga eerst op zoek naar je concurrenten. En weet niet bang voor je concurrenten, want als je succesvolle concurrenten kunt vinden dan heb je het bewijs dat er markt is voor je diensten en dat het mogelijk is die markt te ontsluiten.

Gat in de markt

Wees waakzaam als je denkt dat je een gat in de markt gevonden hebt. Doe dan extra goed onderzoek naar de levensvatbaarheid van je bedrijf. Vraag je heel serieus af waarom jouw uitstekende idee geen concurrentie heeft. En doe nog veel beter onderzoek als je je marketing voornamelijk online wilt doen.


Ik ben een gecertificeerde Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met het kiezen van een niche.

Hoe werkt online marketing

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.

En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.

Gepubliceerd op: 31-1-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 4-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?