heb je genoeg concurrentie?

Heb je genoeg concurrentie?

Heb je genoeg concurrentie?

De vraag of je genoeg concurrentie hebt is een erg belangrijke vraag. Want als je genoeg mensen kunt vinden die ongeveer hetzelfde doen als jij en die daarvoor betaald worden, dan zou het goed kunnen dat er markt is voor je diensten. Je hebt dus behoefte aan concurrentie. Want doordat je ziet dat je concurrent floreert weet je dat er markt is voor je diensten.

Maar als je nauwelijks concurrenten kunt vinden, dan moet je alert zijn. Want meestal ben je niet de enige die bedacht heeft om te gaan doen wat jij wilt gaan doen.

Meestal is het eerder geprobeerd. En dat is toen gelukt of niet. Als het gelukt is, dan vind je concurrenten. Maar als het niet gelukt is, dan vind je niets. En als je van je idee overtuigd bent, dan lijkt het alsof je een gat in de markt gevonden hebt.

Heb je genoeg concurrentie

Behoefte alleen is niet genoeg

Alleen behoefte is niet genoeg

Je kunt helemaal gelijk hebben dat er een enorme behoefte is aan de diensten die je wilt gaan aanbieden. Maar behoefte is niet genoeg.

Het kan zijn dat je een goed idee hebt, maar dat mensen er geen geld voor over hebben. Of je doelgroep is te klein om winstgevend te zijn. Of het wordt al gedaan door vrijwilligers. Of er zijn obstakels waardoor je die markt niet kunt ontsluiten. De behoefte is er dan wel, maar kun je die mensen niet bereiken of ze kunnen je niet betalen.

frans wilms leiderschapsdomeinen

Frans Wilms: Heel bruikbaar

Judith voorziet me iedere keer weer opnieuw met voor mij verrassende marketing inzichten, die ik zó kan gebruiken in mijn dagelijkse praktijk. Ze weet strategie en de praktijk van alledag fantastisch met elkaar te verbinden. No-nonsens, strategisch én praktisch en dat met een positieve opgewekte instelling, waardoor het tegelijkertijd luchtig blijft. En ook fijn: ze …

Frans Wilms: Heel bruikbaar Lees verder »

Heb je genoeg concurrentie

Ga op zoek naar je concurrenten

Unieke ideeën

Iets gaan doen dat totaal uniek is, is een erg aantrekkelijk idee. Maar stel jezelf niet teleur. Ga eerst op zoek naar je concurrenten. En weet niet bang voor je concurrenten, want als je succesvolle concurrenten kunt vinden dan heb je het bewijs dat er markt is voor je diensten en dat het mogelijk is die markt te ontsluiten.

Wees waakzaam als je denkt dat je een gat in de markt gevonden hebt. Doe dan extra goed onderzoek naar de levensvatbaarheid van je bedrijf. Vraag je heel serieus af waarom jouw uitstekende idee geen concurrentie heeft. En doe nog veel beter onderzoek als je je marketing voornamelijk online wilt doen.

Ik ben een gecertificeerde Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met het kiezen van een niche.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 31-1-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?