help e-mailmarketing om succesvol te worden

Bijgewerkt op 26 september 2023

Helpt e-mailmarketing om succesvol te worden?

Dit is een onderzoek van het platform Mailjet en het heet: Inbox Insights 2023.

Een stelling in dit onderzoek was: “E-mailmarketing is direct verbonden met het succes van onze organisatie“. En daar kwamen deze antwoorden op:

  • 4,3% was het daar totaal niet mee eens
  • 18,9% was het er een beetje niet mee eens
  • 51,6% was het er een beetje mee eens
  • en 25,2% was het hier totaal mee eens

E-mailmarketing is dus voor ongeveer 75% van de organisaties min of meer belangrijk.

Helpt e-mailmarketing of niet?

De vraag is dan: waarom hebben die andere organisaties veel minder succes met e-mailmarketing? Waarom helpt e-mailmarketing deze bedrijven niet? Dat is natuurlijk lastig te bepalen zonder de e-mail te zien. Maar er zijn wel een aantal zaken waardoor e-mailmarketing niet oplevert wat je graag zou willen. Denk hierbij aan:

Onregelmatig mailen

E-mailmarketing is net als vrijwilligerswerk: het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Je moet regelmatig in de mailbox langskomen om je e-mailmarketing tot een succes te maken.

Te veel promotie en te weinig relatie

Vooral grote bedrijven en mensen die net begonnen zijn met nieuwsbrieven maken zich hier schuldig aan. Vaak sturen die uitsluitend promotie.

Maar dat werkt niet. Bij online marketing is belangrijk dat je beseft dat je lezer het bepaalt. Je kunt wel promoties naar de mailbox sturen, maar je lezer geeft daar geen prioriteit aan dus je zult je open rate dan zien dalen. Bouw liever een relatie met je lezer op en vertel je lezer waarom hij iets moet doen en hoe hij iets moet doen.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven