Herhaalaankoop verbruiksproduct

Herhaalaankopen stimuleren met een eindeloze workflow. Een verbruiksproduct raakt op en biedt daarom fantastische mogelijkheden om hetzelfde product na verloop van tijd opnieuw te verkopen.

Herhaalaankoop verbruiksproduct eindeloze workflow

Maar dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je er bent als het product bijna op is. Op dat moment moet je een e-mail sturen met daarin een link naar een aankooppagina.

Herhaalaankopen verbruiksproducten

Voor een webshop waar een noodzakelijk verbruiksproduct verkocht wordt heb ik een workflow ontworpen die als het ware werkt als een wiel:

  • mensen kopen het product
  • als ze het product moeten gaan gebruiken krijgen ze een herinnering
  • en als het product bijna op is krijgen ze een aankooplink
  • en dit gaat eindeloos door

De eerste 3 punten van deze workflow zijn niet zo moeilijk te maken, want dat is een gewone follow up workflow. Maar het laatste punt (hij gaat eindeloos door) is heel moeilijk te realiseren.


Eindeloze workflow: het wiel

Omdat dit product voortdurend gebruikt moet blijven was een normale follow up workflow niet voldoende. Aan een workflow kun je maximaal 100 e-mails hangen en dan niet meer.

Maar voor een volledige automatisering moest deze workflow doorgaan, ook na de 100 e-mail. Hij moest zichzelf gaan herhalen en daar lag het probleem want een dergelijk workflow recept heeft Mailchimp niet voor e-commerce.


De uitdaging bij deze herhaalaankoop

De uitdaging was daarom: hoe maak ik een workflow die volledig geautomatiseerd is en waarbij de e-mails zichzelf gaan herhalen zonder dat het transactionele e-mails kunnen zijn.


Mailchimp workflow recepten

Dat is lastig omdat in de Mailchimp workflow recepten is ingebouwd dat een e-mail niet vaker dan eenmaal naar een e-mailadres gestuurd kan worden. Terwijl deze e-mails oneindig naar dezelfde adressen gestuurd moeten worden.

Er is bij Mailchimp geen recept voor workflows die eeuwig door gaan. Ik heb dit wel gemaakt, maar er zit een klein beetje handmatig werk aan.

Op zich niet zo gek dat Mailchimp hier geen recept voor heeft, want het komt zelden voor dat mensen er op zitten te wachten om met de regelmaat van de klok dezelfde e-mail te ontvangen.


MailerLite workflow recepten

Omdat ik terugkerend handmatig werk onvolmaakt vind in deze tijd heb ik gezocht of ik deze workflow ergens anders wel kan maken. En toen kwam ik bij MailerLite. Ook bij MailerLite is er geen recept om workflows eeuwig te laten doorgaan.

Maar in de recepten van MailerLite is het wel mogelijk om een e-mail meerdere malen naar dezelfde adressen te sturen. En omdat deze mogelijkheid beschikbaar is, is het bij Mailerlite (met wat kunst-en-vliegwerk) ook mogelijk om een circulaire workflow te bouwen die in z’n eigen staart bijt.


Wanneer heb je voordeel van eindeloze workflows

De vraag is nu: wanneer kun je het je permitteren om deze tijdbesparende verkoopmachine in te zetten?


Noodzaak van de herhaalaankoop

Om voordeel van een eindeloze funnel te hebben is het nodig dat je product noodzakelijk is. Het moet een “must have” zijn. En geen “must have” in jouw ogen, maar een “must have” in de ogen van de klant.


Verbruiksritme van het product

Het product moet ook volgens een vast ritme gebruikt wordt zodat je kunt uitrekenen wanneer het product opnieuw gekocht moet worden.


Check: is het echt noodzakelijk?

Doe dit vooral niet met een product dat niet werkelijk noodzakelijk is want dan heb je een recept voor afmeldingen. Je kunt dan wel een gewone follow up workflow maken met een x-aantal e-mails, maar liever niet eentje waar geen einde aan komt en waarbij je voortdurend dezelfde e-mails verstuurt.


Nadeel van eindeloze workflows

Een workflow die altijd doorgaat is riskant. Je moet vooraf zeker weten dat je product zo noodzakelijk is dat je e-mails gewenst zijn. Ook iets om rekening mee te houden: er is bij Mailchimp een merge tag waarmee mensen zich af kunnen melden van een serie terwijl ze wel op de lijst blijven voor andere e-mails.

Deze link kun je niet gebruiken voor een workflow die altijd doorgaat. Dat betekent dat mensen die deze workflow niet willen geen andere mogelijkheid hebben dan zich helemaal af te melden voor je e-mails.

Bij MailerLite is dit niet aan de orde, want MailerLite heeft sowieso geen mogelijkheid om af te melden van een serie.


Herhaalaankopen

Een eindeloze workflow kan niet met iedere webshop. Ook niet als je webshop via MailChimp Connected Sites gekoppeld kan worden aan Mailchimp. Niet iedere verbinding haalt de informatie uit de shop binnen die hiervoor nodig is.

Het kan kan met Woocommerce. Misschien kan het ook met jouw webshop, om je dit te kunnen vertellen moeten we eerst kijken of je shop gekoppeld kan worden aan Mailchimp of MailerLite en daarna kunnen we kijken of alle informatie die ik hiervoor nodig heb binnenkomt in het platform.

En je hebt Mailchimp Standard of Mailchimp Premium nodig. Met MailerLite kan deze specifieke workflow gemakkelijker en dat kan ook in de gratis versie.

Als je deze eindeloze workflow voor een verbruiksproduct zou willen laten maken, lees dan verder op de pagina over workflows en funnels.

Sommige funnels zitten zo ingewikkeld in elkaar dat je veel inzicht in Automation moet hebben om ze te begrijpen. Hoe je deze workflows maakt ga ik je niet leren, maar als jouw bedrijf hier behoefte aan heeft, kan zoiets wel voor je maken.

Workflows en funnels laten maken
Herhaalaankoop verbruiksproduct was last modified: by

Herhaalaankopen: met dank aan succo voor de afbeelding van het verbruiksproduct in de uitgelichte afbeelding.

Herhaalaankoop verbruiksproduct was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.