Home » Blog » E-mailmarketing » Hoe belangrijk is de open rate?
hoe belangrijk is de open rate

Hoe belangrijk is de open rate?

Geschatte leestijd: 3 minuten

Hoe belangrijk is de open rate

De open rate is de verhouding tussen het aantal mensen dat je e-mail opent vergeleken met aantal mensen dat ‘m ontvangt. Let op: het aantal mensen dat ‘m ontvangt is niet altijd hetzelfde aantal als naar wie je een e-mail verstuurt. Denk hierbij aan bounces (nieuwsbrieven die niet afgeleverd konden worden).

Een hoge open rate laat zien dat je je abonnees voldoende hebt betrokken om ze te verleiden je e-mail te openen. De open rate wordt beïnvloed door een aantal zaken. Ofwel, bij een hoge open rate heb je aan een aantal voorwaarden voldaan:

  • De titel van je nieuwsbrief belooft dat je nieuwsbrief interessant zou kunnen zijn.
  • Je eerdere nieuwsbrieven hebben deze belofte waar gemaakt.
  • En meestal hebben je vorige nieuwsbrieven niet eindeloos veel tijd gekost om te lezen.
  • Waarschijnlijk heb je ‘m ook verstuurd op een moment dat je lezers online zijn.

Wanneer is de open rate belangrijk?

Het lijkt alsof de open rate heel belangrijk is, want als je nieuwsbrief niet geopend is kunnen mensen ook niet klikken op de links in je nieuwsbrief. Maar als jij een nieuwsbrief verstuurt omdat iets wilt verkopen, dan is het niet belangrijk als je nieuwsbrief niet geopend wordt door mensen die helemaal niet willen kopen.

Maar als het promoten van je blog je belangrijkste doel is, dan is een hoge open rate wel belangrijk. En dit is het geval als je een nieuwsbrief verstuurt omdat je een nieuwe blogpost hebt gepubliceerd.

Of de open rate echt heel belangrijk is hangt dus af van het doel van je e-mail. Stel daarom eerst een doel vast voor je begint te juichen. Want als je iets wilt verkopen en je nieuwsbrief wordt geopend als een zonnetje terwijl je niet verkoopt, dan is is je e-mail geen succes.

Wat betekent het als je nieuwsbrief veel geopend is?

Je kunt het openen van je nieuwsbrief als een goede maatstaf nemen voor het succes van je e-mail als het je doel is om bijvoorbeeld nieuws te versturen. En als je op deze manier gaat meten ben je bezig met e-mailstrategie.

Hier kun je zelf veel aan doen. Denk aan AB-testen. Met AB-testen ga je uitzoeken wat de aantrekkelijkste onderwerpregel is. Of je gaat uitzoeken waar je de afbeeldingen in je nieuwsbrief het beste kunt plaatsen. Kijk wel eerst even of je veel Apple lezers hebt want dat vertekent de resultaten.

Maar denk ook aan verzendtijd optimalisatie.  Dan ga je uitzoeken hoe laat je lezers online zijn.

Al deze optimalisaties kunnen je helpen, maar begin altijd met het vaststellen van het doel van je e-mail. Want als het je doel is om te verkopen, dan zou ik niet sturen op de open rate maar op het aantal verkopen.

Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail specialist en ik kan je ook helpen met e-mailstrategie.

Als je nieuwsbrief in spam komt, dan denk ik aan een slecht onderhouden lijst of een technische fout in je nieuwsbrief. Iets dat je zelf hebt gedaan toen je de nieuwsbrief maakte.

Hier kun je een checklist opvragen om snel te controleren of je zoiets gedaan hebt.

Gepubliceerd op: 30-5-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 20-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert