Hoe betrouwbaar is jouw website?

Google stelt zichzelf een aantal vragen om uit te vinden of jouw website een goede of een slecht website is. Bij deze vragen staat ook een vraag of jouw website betrouwbaar is. Dat is deze vraag: 

Zou je de informatie in dit artikel vertrouwen?

Google productblog

Hoe betrouwbaar is jouw website

Hieruit volgt de vraag: waar moet je op letten om te weten of informatie die je op Internet vindt betrouwbaar is? Waar moet jij op letten als je een artikel schrijft? Hierbij zijn vijf punten van belang:

  • Hoe betrouwbaar is de auteur?
  • Is de informatie volledig en zijn de gebruikte bronnen vermeld?
  • Kunnen bezoekers de informatie verifiëren?
  • Is de informatie juist?
  • Hoe actueel is de informatie?

De betrouwbaarheid van de auteur

Of een auteur betrouwbaar is kun je natuurlijk nooit helemaal zeker weten, maar er zijn wel indicaties die wijzen op betrouwbaarheid:

  • Hoe deskundig is de auteur?
  • Is de auteur bereikbaar?
  • Van wie is de site, is de organisatie bekend, is de uitgever bekend?
  • Kun je de auteur uitsluitend per e-mail bereiken of zijn er ook andere mogelijkheden om de auteur te bereiken?

Actie: kijk eens naar bovenstaande punten op jouw website en pas je website waar nodig aan. Als je (nog) niet bekend staat als een deskundige, ga hier dan iets aan doen.

De volledigheid van de informatie en de bronvermelding
  • Staat er bij het artikel een overzicht van de gebruikte bronnen?
  • Ontbreekt er informatie of ontbreken er relevante bronnen?
  • Zijn de bronnen die je gebruikt hebt wel van toepassing op je artikel?

Actie: controleer je website en plaats bij je artikelen een lijstje met gebruikte bronnen.

Verificatie

Om zeker te weten dat je de informatie die je op je website plaatst niet uit je duim gezogen hebt, moeten je je bronnen bekend maken. Die bronnen die je gebruikt hebt moeten betrouwbaar zijn en die bronnen moeten zelf ook verwijzen naar hun eigen bronnen. Het hele proces van het ontstaan van de informatie moet te controleren zijn.

  • Actie: controleer of de bronnen die je gebruikt hebt betrouwbaar zijn.

De juistheid van de informatie

Wat is het doel van het artikel? Waarom heb je het geschreven? Een artikel dat geschreven is om een product te promoten is uiteraard minder objectief dan een wetenschappelijk artikel (“Wij van wc-eend adviseren wc-eend”).

  • Actie: ga na in welke mate jouw artikelen werkelijk informatief zijn

Bestaat de inhoud van je artikelen uit feiten of uit meningen?

Onderbouwing

Als je artikel voornamelijk bestaat uit meningen, heb je die meningen dan degelijk onderbouwd?

  • Actie: onderbouw je meningen

Actualiteit

Staat er een datum bij je artikel zodat je lezers kunnen zien hoe oud je artikel is? Hoe lang geleden heb je je website voor het laatst bijgewerkt, ofwel: is je website nog wel actueel?

  • Actie: werk je website minimaal eens per week bij of laat dit doen.

Lees direct verder: hoe je een kleine website populair kunt maken.

De vindbaarheid van je website

Of je website goed gevonden wordt kun je gemakkelijk merken: als je nauwelijks bezoekers krijgt is je website niet goed vindbaar. Hier hoef je niet mee te leren leven want je kunt er iets aan doen. Ik kan hiermee helpen. Ik geef  individuele SEO begeleiding. Je kunt ook direct verder lezen in de SEO handleiding voor beginners.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Hoe betrouwbaar is jouw website? was last modified: by
Credits

Met dank aan ArtsyBee en Clker-Free-Vector-Images voor het materiaal in de kopafbeelding.

Hoe betrouwbaar is jouw website? was last modified: by