Hoe hoog sta ik in Google

Hoe hoog sta ik in Google

Hoe hoog sta ik in Google? Op welke positie sta ik? Je bent niet de enige die zich dit afvraagt. Google geeft persoonlijke zoekresultaten. Dit kan een beetje misleidend uitpakken als je wilt weten hoe hoog je eigen website in Google staat. Je zult zien dat hoe vaker je je website opzoekt, hoe hoger je ‘m ziet komen.


Hoe hoog sta ik in Google

Vaak vertellen mensen me dat hun website het best goed doet, want als ze een zoekopdracht geven komt hun website er op de eerste pagina van Google uit.  En daarom denken ze dat hun website hoog in Google staat.

Dat klopt niet, maar als ik doorvraag en vraag welke zoekopdracht gebruikt is, dan klopt het nog veel minder. De zoekopdracht is dan vaak de naam van de eigen website.

Daar kan ik kort over zijn: als je niet heel heel hoog in de zoekresultaten verschijnt wanneer je de naam van je eigen website intikt dan is er iets goed mis! Wat je dan te zien krijgt heeft niets te maken met je werkelijke positie in de zoekresultaten.


Hoe hoog sta je in Google?

Je moet je heel goed realiseren dat Google persoonlijke zoekresultaten geeft.

Als jij regelmatig zoekopdrachten geeft om je eigen website te vinden en vervolgens ook klikt op je eigen website, dan is Google helemaal tevreden over zichzelf: hij heeft het gewenste antwoord op je zoekopdracht gegeven.

En hoe vaker jij dit doet, hoe hoger Google jouw website in jouw persoonlijke zoekresultaten zal plaatsen, want je vertelt telkens opnieuw aan de zoekmachine dat jouw website het juiste antwoord op je eigen zoekopdracht is. Hij vindt dan dat hij je goed begrepen heeft en je opdracht goed heeft uitgevoerd.

Maar dat betekent niet dat als iemand anders dezelfde zoekopdracht geeft, hij of zij jouw website ook zo hoog in de zoekresultaten ziet staan.


Zoekterm

En op welke zoekterm zoek jij je eigen bedrijf? Zoek je misschien op je bedrijfsnaam? Besef dan dat geen erg interessante zoekterm is. Want mensen die jou nog niet kennen zullen beslist niet zoeken op je bedrijfsnaam, want die weten ze niet.

Ze gaan zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Dus hun zoekopdracht ziet er heel anders uit dan je dacht.


Hulpprogramma voor webmasters

Handiger is het om een account aan te maken bij het hulpprogramma voor webmasters dat Google biedt.

Als je dat doet, moet je je website koppelen aan het account.

Daarna kun je o.a. zien:

  • naar aanleiding van welke zoekopdracht je website vertoond is
  • het aantal vertoningen binnen een bepaalde periode
  • het aantal klikken
  • de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken
  • de gemiddelde positie van je website in de zoekresultaten

Dit is niet alles wat het hulpprogramma voor webmasters te bieden heeft, je kunt er ook zien of je site gehackt is, of je site wel geïndexeerd kan worden en nog veel meer interessante zaken.


Positie per zoekterm zien

In Google Search Console kun je de positie per zoekterm zien. Zo kun je af en toe even kijken waar je staat op voor jou belangrijke zoektermen. Om dit te kunnen zien moet je eerst zorgen dat je website verbonden is met Google Search Console. Dat kun je eventueel ook aan je webmaster vragen.


Positie per zoekterm zien

Begin: ga naar Google Search Console. Daar kom je binnen in het overzicht. Kies nu in de zijbalk voor Prestaties.

Nu zie je bovenaan een paar buttons en een tekst: nieuw.

Nieuw button

Klik die tekst aan: Nieuw. En kies voor: Zoekopdracht.

Hier kun je een zoekopdracht intikken. Dat kan een enkel woord zijn, maar het kan ook een klein zinnetje zijn.

In het dropdown kun je kiezen uit:

  • zoekopdrachten met
  • zoekopdrachten zonder
  • of exact query

Dit kun je doen, maar dat hoeft niet. Je kunt het ook gewoon laten staan zoals het is. Dan kies je automatisch voor “zoekopdrachten met”.

  • Daarna klik je op Toepassen.

Nu moet je even scrollen en dan zie je de zoekopdrachten die er aanleiding toe geweest zijn om een pagina van jouw website aan te bieden.


Op welke pagina staan ze?

Maar nog leuker: je kunt daarna ook Pagina’s aanklikken.

pagina's aanklikken

Nu krijg je te zien welke pagina’s er aangeboden zijn naar aanleiding van de zoekterm. Dat is een aanrader, want anders kun je niets doen.

Zodra je weet welke pagina’s zijn aangeboden op een zoekterm en ook weet op welke positie die pagina’s zijn aangeboden, kun je eventueel iets optimaliseren.


Positie per zoekterm zien

Kies een zoekterm waar je graag op gevonden wilt worden en voer die zoekterm in. Zorg dat je het vakje “Positie” hebt aangevinkt en zorg ook dat je het vakje “Gemiddelde CTR” hebt aangevinkt. Die vakjes vind je helemaal bovenaan. Ze staan vlak onder de knoppen waar we het net over hadden.

Scrol helemaal naar boven om deze vakjes te zien en de juiste vakjes aan te klikken

Als je alle vakjes bovenaan hebt aangevinkt en je scrolt naar beneden dan zie je niet alles vanzelf. Je moet dan telkens rechts scrollen. Dus vink alleen aan wat je nodig hebt. In dit geval Positie en Gemiddelde CTR.

Nu scrol je naar beneden en dan ga je kijken op welke positie je staat voor die zoekterm.


Korte zoekterm

Als je een korte zoekterm kiest van een enkel woord, dan zul je zien dat je veel verschillende kleine zinnetjes ziet staan met die zoekterm er in. Kijk eens of er eentje tussen zit die het waard is om een hele nieuwe blogpost voor te schrijven.

Dat kan soms interessant zijn, want Google heeft één van jouw pagina’s aangeboden omdat er vraag naar is. Je hebt al iets geschreven dat bij de zoekterm past. Maar meestal sta je dan niet hoog voor die zoekterm. Daar kun je iets aan doen door er een mooie nieuwe blogpost over te schrijven zodat Google iets beters van je krijgt om aan te bieden voor die zoekterm.


Positie per zoekterm: op welke pagina

Klik je vervolgens Pagina’s aan, dan zie je op welke positie een pagina is aangebonden voor de zoekterm die je gekozen hebt. Als je een korte zoekterm hebt gekozen van een enkel woord, dan zullen daar vaak ook meerdere pagina’s staan.

Heb je een lange zoekterm gekozen die uit meerdere woorden bestaat, dan zul je soms maar 1 pagina zien die voor die specifieke zoekterm is aangeboden.


Meer tabbladen

Er staan daar nog meer tabbladen: Landen, Apparaten, Zoekopmaak, Datums.

Je kunt dus precies zien in welk land je pagina is aangeboden, welke apparaat die mensen gebruikten, wat de zoekopmaak was (bijvoorbeeld als je AMP op je website hebt staan) en op welke datums die allemaal gebeurde.


Positie per zoekterm en CTR

Maar wat vooral leuk is als je wilt optimaliseren, is zoeken naar pagina’s die verbeterd kunnen worden.

  • Kies een zoekopdracht die belangrijk voor je is.
  • Open dan het tabblad Pagina’s.
  • Kijk op welke positie je pagina’s staan voor die ene zoekterm.
  • Zoek nu pagina’s die op positie 1, 2 of 3 staan.

Op positie 1, 2 of 3 sta je natuurlijk niet in je eentje, er staan ook 2 pagina’s van anderen. Op deze posities vallen de meeste clicks en je wilt natuurlijk dat mensen jouw pagina kiezen om te bezoeken en niet een van die 2 andere pagina’s.

Of dit ook gebeurt kun je zien aan de CTR. De CTR is de click through rate. Het is de verhouding tussen het aantal malen dat je pagina getoond is en het aantal malen dat mensen jouw pagina gekozen hebben om te bezoeken.


Je pagina staat heel hoog

Je hebt nu dus deze situatie:

  • je staat al heel hoog, dat heb je al voor elkaar
  • en nu wil je het liefste ook alle clicks krijgen

Of je die clicks ook krijgt, hangt af van de aantrekkingskracht van je titel, de naam van de website (herkennen mensen je naam en kiezen ze ervoor) en het tekstje dat je onder de titel staat in de zoekresultaten.

Daar ga je nu dus naar kijken. 100% van de clicks krijgen is erg ambitieus, maar wel leuk om naar te streven. Streef daar dus gewoon naar. Ga het tekstje onder je titel maar eens verbeteren om de CTR omhoog te krijgen.

Zo kun je je positie per zoekterm zien en optimaliseren. Nu moet je over een paar dagen wel terug komen in Google Search Console om te meten, want je kunt het natuurlijk ook verknallen en dan moet je er snel iets aan doen.

Meer tips over SEO kun je vinden in de handleiding SEO zelf doen.


Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt heel moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in en leer wat je moet doen.


Je bent hier: Home » SEO blog WordPress » Basis SEO » Hoe hoog sta ik in Google

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Hoe hoog sta ik in Google was last modified: by

Hoe hoog sta ik in Google: met dank aan Anne-marie Ridderhof en Clker-Free-Vector-Images voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Hoe hoog sta ik in Google was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *