Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Hoe kom je in de krant
hoe kom je in de krant

Hoe kom je in de krant

Geschatte leestijd: 4 minuten

Hoe kom je in de krant

Ken je dat? Dat je iets hoort of ziet of leert en dat je diep van binnen weet dat je het eigenlijk al weet, maar dat je het nooit eerder vanuit dit perspectief hebt bekeken. Dat gevoel had ik toen ik deelnam aan het webinar over Free Publicity van Etago.

Ik herinnerde me dat ik heel lang geleden in de krant ben geweest. Ik was toen een initiatiefrijk schoolmeisje en er was in Nederland een landelijke actie gaande voor hongerige kinderen in een land ver weg. Dat er kinderen waren die honger hadden vond ik vreselijk, dus ik moest daar iets aan doen. Ik ben zelden sterker intrinsiek gemotiveerd geweest. Dit moest en niemand hield me tegen.

Het plan

Het plan dat ik bedacht had was: werken om geld te verzamelen. Maar dat ging natuurlijk niet, want ik was nog veel te jong om te mogen werken. Maar mijn vader wist in die tijd nog alles en hij hielp me. We hebben toen samen bedacht dat ik een schoenpoetsactie zou kunnen organiseren. Samen met de hele klas.

Plan delen met mensen die kunnen helpen

Ik heb het plan verteld in de klas. En dat werd erg goed ontvangen: iedereen wilde meedoen.

Locatie bepalen, collectebus regelen en vergunning aanvragen

Zoiets moet je natuurlijk doen op een plaats waar veel mensen komen en op een tijd waarop het lekker druk is, want anders zijn er geen schoenen om te poetsen. Wij gingen dit daarom doen voor de deur van de plaatselijke supermarkt.

En daarmee sloegen we 2 vliegen in een klap, want we kregen alleen een vergunning als er een volwassene zou zijn die toezicht zou houden. Want wij waren nog erg klein. De chef van de supermarkt was bereid te fungeren als toezichthouder.

Journalist en fotograaf

Maar toen kwamen er ineens een journalist en een fotograaf van het plaatselijke dagblad voor een interview en een actiefoto.

Voor mij kwam die journalist totaal onverwacht uit de lucht vallen. Maar zo is het natuurlijk niet gegaan. Mijn vader werkte in de reclame, dus die wist best dat je even de krant moet bellen als de klas van je dochter deel gaat nemen aan een grote landelijke actie door schoenen te gaan poetsen voor hongerige kinderen.

Lees ook:  LinkedIn URL aanpassen
hoe kom je in de krant
Wat zoekt een journalist

Afwerking

Nieuws moet natuurlijk wel compleet zijn, dus de journalist wilde ook weten hoeveel wij hadden opgehaald met onze actie. Dat heeft mijn vader geregeld. Het was koud en donker en we samen heel ver gelopen naar een bank waar de collectebus open werd gemaakt het geld geteld. We hadden 80 gulden en 12 cent geworven met onze actie.

Hoe kom je in de krant

Terug naar het begin: hoe kom je in de krant. Dat kun je zien op de afbeelding op deze pagina:

  • Een exclusief onderzoek
  • Breaking news
  • Relevante content
  • Verhalen met emotie
  • En een telefoontje naar een journalist (dat staat niet op de afbeelding, maar zorg wel dat journalisten het weten!).

Mijn actie voldeed aan genoeg voorwaarden om interessant te zijn voor een journalist en het was goed voor een stukje op de voorpagina van het plaatselijke dagblad! Jawel: de voorpagina!

Hoe kom jij in de krant

Dit herinnerde ik me allemaal tijdens het webinar over Free Publicity. Ergens wist ik wel hoe het moest want het was al eens gelukt, maar het waren losse flarden herinnering. Ik had geen referentiekader en er nooit meer aan gedacht.

In het webinar Free Publicity van Etago kreeg ik het allemaal op een presenteerblaadje aangereikt. Dus als jij in de krant wilt en dan liefst ook nog met je bedrijf en niet met een schoenpoetsactie, dan kan ik je dit webinar aanraden.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en daarom geïnteresseerd in alle vormen van marketing en publiciteit.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

Auteursrecht afbeelding: Etago

Gepubliceerd op: 8-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 10-10-2021

1 reactie op “Hoe kom je in de krant”

Vertel alsjeblieft