Bijgewerkt op 17 september 2023
Hoe maak je een interessante nieuwsbrief?
Als je je afvraagt hoe je een interessante nieuwsbrief maakt, dan moet je beginnen bij de vraag: wat maakt een nieuwsbrief interessant? Dat is niet zo moeilijk: een nieuwsbrief is interessant als hij aansluit bij de interesses en de behoeften van je lezers.
Aansluiten bij interesses
Je nieuwsbrief is leuk om te lezen als hij aansluit bij de behoeften en de interesses van je lezers. En dat betekent dat je die interesses en behoeften vast moet leggen. Dat klinkt misschien als iets heel moeilijks, want hoe kom je die interesses te weten en hoe leg je dan ook nog eens vast? En hoe moet dat met die behoeften?
Interesses vastleggen
Interesses kun je vastleggen door zichtbare groepen op je inschrijfformulier of landingspagina te zetten. Bijvoorbeeld: op mijn landingspagina vraagt ik waar de tips die ik je mag sturen over moeten gaan:
- Mailchimp
- MailerLite
- marketing
- of SEO
Hierbij kun je meerdere interesses aanvinken en daar ga ik je over mailen. Iets anders krijg je niet van me.
Als je kiest voor Mailchimp, dan vraag ik nog meer. Want Mailchimp heeft meerdere versies die elk hun eigen mogelijkheden hebben. En iedereen gebruikt maar één versie. Daarom heb ik het op mijn formulier ook zo gemaakt dat je maar één aan kunt vinken. Jouw klanten en prospect hebben andere interesses en je gaat ze dus ook andere dingen vragen.
Waarom vragen naar interesses?
Je zou ook een enorme nieuwsbrief kunnen sturen met voor elk wat wils. Maar dat werkt niet goed. Hoe persoonlijker een nieuwsbrief is, hoe interessanter hij is en hoe beter hij het doet en hoe meer hij je oplevert.
Als een nieuwsbrief voor je lezer voor 10% interessant is en de rest is bedoeld voor andere mensen, dan zul je zien dat de open rate gaat dalen en het aantal afmeldingen gaat stijgen. Maar als je gericht mailt en je nieuwsbrief is voor 90% interessant voor je lezers, dan zul je zien dat open rate hoog zal zijn.
De behoeften van je klant hangen natuurlijk samen met de interesses van je klant. Maar naar behoeften hoef je meestal niet te vragen. Want behoeften kun je herkennen aan de aankopen van je klant. Je moet die aankopen dus vastleggen. Boekingssystemen en webshops maken het vaak mogelijk om aankopen naar Mailchimp te sturen.
Dat is belangrijke informatie, want als ik een verkoopfunnel maak, dan is het voor mijn klant vervelend als ik iets probeer te verkopen dat helemaal niet interessant is voor mijn klant omdat hij net gekocht heeft. Ik moet die mensen dus van mijn funnel uit kunnen sluiten en dat kan alleen als ik ervoor zorg dat die aankoop informatie bij Mailchimp bekend is.
Hoe maak je een goede nieuwsbrief?
Zoals ik hierboven schreef: een nieuwsbrief is interessant als de inhoud aansluit bij de interesses en de behoeften van je klant.
Maar ook als je dat allemaal netjes bijhoudt en gericht en relevant mailt, ook dan is er nog een enorme valkuil. Je zou kunnen denken: mijn klant is geïnteresseerd in product X, dus ik ga product X in mijn nieuwsbrief promoten. En je ontdekt vervolgens dat het niet lukt.
Dat lukt niet omdat een nieuwsbrief geen reclamefolder is. Als je nieuwsbrieven rond gaat sturen, blijf dan beseffen dat een nieuwsbrief geen reclamefolder is. Als je een nieuwsbrief als een reclamefolder inzet, dan zul je de open rate zien dalen en je zult niet meer gaan verkopen.
Met een nieuwsbrief moet je iets anders doen. Met een nieuwsbrief bouw je een relatie op en je onderhoudt die relatie door regelmatig langs te komen. Dat betekent niet dat je niet over je producten of diensten zou mogen schrijven. Maar maak er niets van als: koop dit, het kost xx en hier kun je bestellen.
Voor mensen die nu niet kopen
Zorg dat je nieuwsbrief een inhoud heeft die de moeite waard is om te lezen. Een vuistregel om je aan vast te houden is: is je nieuwsbrief ook interessant voor mensen die nu niet willen kopen? Als je nieuwsbrief ook interessant is voor mensen die nu niet willen kopen, dan zit je goed.
Want als je nieuwsbrief niet interessant is voor mensen die nu niet willen kopen, dan onthouden ze dat en dat zie je terug in de open rate van je volgende nieuwsbrief. En voor je het weet kun je je lezers niet meer bereiken omdat ze niet openen.
Maar als je je lezers altijd een interessant verhaal stuurt dat past bij hun interesses en behoeften, dan zul je een hoge open rate zien en dan kun je je lezers altijd bereiken.
Hoe promoot je dan je aanbod?
Verpak die promotie in een verhaal over een interesse of behoefte! Dat is een natuurlijk manier, omdat je verhaal niet compleet zou zijn zonder die oplossing.
In mijn nieuwsbrieven vind je een dergelijk format ook terug:
- een tip
- zo kun je dat doen
- te moeilijk: afspraak maken
Begin met interesses en behoeften van je lezers vast te leggen met behulp van groepen en tags. En maak nieuwsbrieven die passen bij de persoonlijke interesses van je individuele lezer.
Over wat je dan precies moet schrijven kun je meer lezen in het artikel over aandachtspunten bij nieuwsbrieven.
Als je dit gaat doen kun je ontdekken dat je heel veel nieuwsbrieven moet maken. Te veel nieuwsbrieven want daar heb je helemaal geen tijd voor. Als je dit ontdekt, overweeg dan om RSS nieuwsbrieven te gaan versturen.
Ik ben een Mailchimp PRO partner en ik kan je helpen.