Hoe noemt je klant het probleem?

Hoe noemt je klant het probleem

Hoe noemt je klant het probleem eigenlijk? Het is voor je klant wel duidelijk dat er een probleem is, maar hoe noemt hij of zij dat probleem? Dat is belangrijk om te weten, want anders kun je je klant niet bereiken en zelfs wegjagen.


Hoe noemt je klant het probleem?

Als je klant op zoek gaat naar een oplossing voor het probleem, dan is het waarschijnlijk dat je klant een zoekmachine zal gebruiken om meer informatie te vinden.

De meeste mensen gebruiken in die situatie een van de grote zoekmachines. Het gebeurt zelden dat een klant in die situatie de zoekmachines van LinkedIn, Facebook of Twitter gebruikt. Dat zouden ze best kunnen doen, maar dat doen ze niet. Jijzelf zou dat waarschijnlijk ook niet doen als je op zoek bent naar een oplossing voor een probleem.

Zoekmachines

Het is voor die zoekmachines handig als jij het probleem benoemt in dezelfde termen die je klant gebruikt. En gebruik ook graag zoveel mogelijk synoniemen in je tekst.

Geen jargon natuurlijk, want je klant kent dat jargon niet en kan die termen dus ook niet gebruiken als zoektermen.

Om gevonden te worden door mensen die een probleem hebben dat jij kunt helpen oplossen moet je daarom dezelfde termen gebruiken die je klant gebruikt.


Wat zegt je klant?

Maar dat doe je niet alleen voor de zoekmachines. Het is een vuistregel dat als het goed is voor mensen, dat het dan ook goed is voor de zoekmachines. Voor die zoekmachines hoef je dus niets heel speciaals te gaan doen.

Het is goed voor jouw contact met je klant als jij op je website termen gebruikt die je klant zelf ook gebruikt. Hierdoor ontstaat er een beter contact.

Terwijl anderzijds, als jij hetzelfde zegt maar jargon gebruikt, dan ervaart je klant een immense afstand tussen jullie. Je klant begrijpt jou dan niet goed en zal ook niet het gevoel hebben door jou begrepen te worden. Je kunt je klant zelfs wegjagen op die manier.

Daarom: zorg dat je de taal van je klant spreekt.


Hoe ontdek je hoe je klant het probleem noemt?

De vraag is nu natuurlijk: hoe kun je ontdekken hoe je klant het probleem benoemt? Maar dat is minder moeilijk dan je denkt.

Praat met je klant en luister

De makkelijkste manier om precies te ontdekken hoe je klant het probleem noemt is luisteren. Praat met je klant en luister heel goed naar de woorden die je klant gebruikt. Want in de zinnen die je klant spreekt zitten woorden. En die woorden zijn de woorden die je klant altijd gebruikt. En daar zitten dus ook z’n zoektermen tussen. Noteer die zoektermen en verwerk ze in je blogposts.

En wist je dat je in Google Analytics kunt zien welke zoektermen je klant invult in het zoekveld van je website? Vraag even aan je webmaster om dit voor je in te stellen.

Hoe noemt je klant het probleem

Hoe je klant het probleem noemt is dus veel belangrijker dan hoe jij het probleem noemt. En als je je dat niet realiseert kun je flink te mist in gaan. Daarom is dit nou typisch een vraag waar we aandacht aan schenken in de mastermind groep Houthakken en water halen waar je in kunt instromen als je de Get Clients Now!™ basiscursus over het maken van een strategisch marketingplan hebt voltooid zodat je weet waar we het over hebben.


Strategisch marketingplan

smarketing

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Je bent hier: Home » Marketing » Content marketing » Hoe noemt je klant het probleem?

Hoe noemt je klant het probleem? was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Kaori Takehana

Hoe noemt je klant het probleem? was last modified: by