Home » Blog » Marketing voor dienstverleners » Hoe prospects vinden
hoe prospects vinden

Hoe prospects vinden

Hoe prospects vinden

Hier kan ik heel kort in zijn: prospects vind je door naar ze toe te gaan. “Naar ze toe gaan” mag je heel ruim opvatten, want ook als je voor ze schrijft kom je ze tegemoet zodat ze je kunnen vinden. Maar hoe pak je dat aan als je niet weet wie dat precies zijn en waar ze zitten? Dan gaat het erg moeilijk worden. Hier vertel ik waarom het dan zo moeilijk wordt en wat je hieraan kunt doen.

Wie zijn je prospects?

Om naar ze toe te kunnen gaan moet je eerst weten wie het zijn. Naar wie ben je op zoek? Om het even heel simpel te stellen:

  • Als je op zoek bent naar moeders met kinderen in de leeftijd tot 12 jaar, dan zou ik even langs het schoolplein lopen. Want daar zijn ze.
  • En als je op zoek bent naar mensen die een specifieke kwaal hebben, dan zou ik contact opnemen met de patientenverenining. Want daar zijn ze.
  • Ben je op zoek naar mensen die van fitness houden, dan ga je naar het fitness centrum.

Dit is heel simpel gesteld, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel: je moet eerst weten naar wie je op zoek bent en wat de kenmerken van deze mensen zijn, voordat je kunt weten waar ze zijn en waar jij ze dus kunt vinden. En hier gaat het vaak mis.

En dat dit mis gaat is eigenlijk best vreemd. Want andersom weet je het wel. Als ik vraag: “Waar kun je appels kopen?” dan vertel je me waarschijnlijk zonder na te hoeven denken: in de supermarkt, bij de groentenman, op de markt en soms ook bij de boer.

Maar als ik je vraag: “Waar kun je prospects vinden?” dan weet je het niet. Maar eigenlijk vraag ik je precies hetzelfde, maar dan vanuit het perspectief van de ondernemer.

Wat hier vaak mis gaat

Als het hier mis gaat dan is dat meestal doordat je beschrijving van je klant te vaag is, waardoor je nog steeds niet weet waar die klant is. Vergelijking: je zoekt niet naar appels maar naar iets om te eten, om het even wat.

En doordat je beschrijving van je prospect te vaag is kun je ‘m niet vinden en dan heb je geen klanten. Omdat je dan geen klanten krijgt, besluit je om je doelgroep wat ruimer te maken, want dan zitten er meer mensen in je doelgroep. Je zoekt niet meer naar appels of naar iets om te eten, je wilt gewoon iets kopen.

Maar door je doelgroep ruimer te stellen weet je nog veel minder goed waar je deze mensen kunt vinden. En dan heb je nog steeds geen klanten.

Dus je stelt je doelgroep nog iets ruimer, zodat er nog meer mensen tot jouw doelgroep behoren. Dat is niet de weg, want nu weet je helemaal niet meer waar ze zitten want je weet ook helemaal niet wie je eigenlijk zoekt.

Hoe je prospects vindt

Dit lijkt allemaal heel erg logisch, vanuit de gedachte dat je in een vijver zit te vissen en als je geen vis vangt, dan kies je een grotere vijver in de veronderstelling dat daar meer vis zal zitten. Maar het punt is: hoe groter je vijver is, hoe meer ruimte de vis heeft om rond te zwemmen en hoe meer verschillende vissoorten je daar mag verwachten.

Het is beter om een vijver te hebben waar vissen lekker dicht bij elkaar zitten en op elkaar lijken, want dan kun je je aas aanpassen aan de smaak van vissen. Snap je?

Kies daarom liever geen grotere vijver, maar een vijver met gelijksoortige vissen en onderzoek welk aas ze lekker vinden. Want als ze je aas lekker vinden bijten ze. Dus je lost het zo op:

Prospects vinden

Zoek een vijver met gelijksoortige vissen en ontdek welk aas ze lekker vinden. Maar ga niet naar een grotere vijver waar de vissen veel meer verspreid zijn.


Hier vind je een boek *boek over het marketingsysteem ik mee werk. Dat boek zal je zeker verder helpen en als je nog meer hulp nodig hebt dan kan ik je ook goed helpen, want ik ben een Get Get Clients Now!™ facilitator.

*Affiliatelink

Hoe werkt online marketing

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.

En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.

Gepubliceerd op: 10-10-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-10-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?