Bijgewerkt op 14 augustus 2023
Hoe snel mag een funnel gaan
Recentelijk ben ik geïnterviewd en een interessante vraag die de interviewer me stelde was: hoe snel mag een funnel gaan?
Laten we hier heel duidelijk in zijn: deze vraag kan niet beantwoord worden want welke frequentie jouw lezer prettig vindt kun je niet voorspellen. En je kunt het dus ook heel erg fout doen waardoor je lezer zich zal afmelden. Die afmelding wil je voorkomen.
Afmeldingen zijn op zich geen probleem want mensen kunnen zich inschrijven voor je funnel en gaandeweg ontdekken dat het toch niet echt bij ze past. Maar een nieuwe abonnee verliezen doordat je te snel gaat, dat is gewoon jammer.
Mailchimp customer Journey
De Mailchimp Customer Journey heeft het Journey point: “Wait for trigger”. Dat is een Journey Point waarmee je inspeelt op het gedrag van je lezer. Mailchimp wacht tot de lezer iets gedaan heeft voor hij naar het volgende Journey Point gaat. En daarbij kun je instellen hoe lang het wachten maximaal mag duren.
Bijvoorbeeld: omdat je mensen niet wilt overvoeren met teveel e-mails, stel je in dat e-mail B pas verzonden mag worden als e-mail A geopend is. Maar omdat het kan gebeuren dat e-mail A gewoon niet geopend wordt, stel je daar een tijdslimiet aan, bijvoorbeeld een week.
En dan krijg je dit:
- Je verstuurt e-mail A
- Mailchimp wacht tot e-mail A geopend wordt maar hij wacht maximaal een week.
- En dan verstuurt Mailchimp e-mail B.
Mensen die geëngageerd zijn en e-mail A direct openen, krijgen dan razendsnel e-mail B. Maar mensen die e-mail A na 4 dagen openen, krijgen e-mail B na 4 dagen. En mensen die e-mail A helemaal niet openen, die krijgen e-mail B na een week.
Hier kun je ook nog een delay inbouwen (bijvoorbeeld een dag) om te voorkomen dat mensen die e-mail A direct openen een minuut later e-mail B in hun mailbox krijgen.
Met dit “wait” punt kun je de regie over de frequentie van je e-mails enigszins aan je lezer geven en dan doe je het altijd goed natuurlijk. Maar er zit wel een restrictie aan: je kunt tot maximaal 3 “wait” punten in je Customer Journey inbouwen. In de Mailchimp maatwerk training kan ik je ook leren hoe je een Customer Journey maakt.
Mailchimp Classic Automation
In de Classic Automation heb je niet de mogelijkheid om je lezer het tempo te laten bepalen. Maar je kunt wel voorkomen dat mensen zich uitschrijven omdat het allemaal te snel voor ze gaat. Dan bied je ze een escape: afmelden voor de serie maar toch op de lijst blijven staan.
Dat kun je doen door een tekstlink in de e-mails van je Classic Automation op te nemen. Onder de tekstlink zet je deze merge tag:
*|AUTOMATION:WORKFLOWREMOVEURL|*
En deze merge tag kun je niet gebruiken in de Customer Journey want daar werkt hij niet. Andere merge tags voor personalisatie kun je wel gewoon gebruiken.
Hoe snel mag een funnel gaan
Doordat je in de Customer Journey de mogelijkheid hebt “wait” punten in te voegen, is de vraag hoe snel een funnel mag gaan minder relevant. Want dat laat je gewoon aan je lezer over en hoe je lezer daarover denkt zie je vanzelf.
Bij de Classic Automation is deze vraag relevanter, want in de Classic Automation kun je dit niet aan je lezer overlaten. Maar je kunt je lezers wel een uitweg bieden waardoor je ze evengoed op je lijst kunt houden.
Heb je geen funnels omdat je het moeilijk vindt er eentje te schrijven? Hier kun je een blauwdruk voor een funnel vinden.