Hoe sterk is je weggever

Hoe sterk is je weggever?

Lijstgroei is de groei van je mailinglijst. Die lijstgroei ontstaat niet vanzelf. Om mensen ertoe te verleiden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief heb je een “weggever” nodig. Een aantrekkelijk geschenk om mensen ertoe te verleiden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Maar hoe sterk is je weggever?

Mensen willen eigenlijk helemaal geen abonnement op een nieuwsbrief. Je moet ze hiertoe verleiden door een gratis waardevol geschenk aan te bieden. Dus je biedt een gratis geschenk aan. Dat gratis geschenk krijgen mensen als bonus bij inschrijving voor je nieuwsbrief.


Gratis waardevol geschenk

Dit geschenk moet waarde hebben, want je bezoeker geeft je zijn of haar e-mailadres en toestemming om te mailen. Voor die toestemming geef je iets terug en wat je ook geeft, je nieuwe abonnee moet er echt iets aan hebben. Maar er zijn ook “foute geschenken”.


Foute geschenken

Als ik op het Internet aan het surfen ben kom ik wel eens echt foute weggevers tegen. Foute weggevers doen niet wat ze doen moeten en doen wel iets heel anders:

  • Foute geschenken verraden dat de mailinglijst niet succesvol is.
  • En foute weggevers verraden dat het bedrijf niet goed loopt.
  • Plus foute geschenken zorgen niet voor meer inschrijvingen.

Wees voorbereid op succes

Een weggever die de schenker telkens opnieuw tijd en/of geld kost, verraadt dat de mailinglijst niet succesvol is.

Een voorbeeld van een dergelijke foute weggever is ieder product dat niet geautomatiseerd bezorgd wordt en dat dus van de schenker een handmatige actie vraagt. Dat betekent niet dat je nooit iets handmatig zou kunnen doen. Maar doe dat alleen bij een exclusief en heel bijzonder geschenk. Doe dit niet voor iedere inschrijving.

Een weggever die telkens opnieuw tijd kost verraadt niet alleen dat er weinig inschrijvingen voor de mailinglijst binnenkomen, maar ook dat de eigenaar van de lijst te weinig werk heeft.

Daarom: ieder geschenk dat je telkens opnieuw tijd en/of geld kost is een veelzeggende foute weggever.

En het ergste van een dergelijke veelzeggende foute weggever is dat hij niet doet wat hij zou moeten doen. Een weggever moet zorgen voor meer inschrijvingen voor je mailinglijst. Maar een foute weggever zorgt niet voor meer inschrijvingen.

Foute weggever: geen lijstgroei

Een dergelijke foute weggever doet echter precies het tegengestelde:

  • hij verraadt dat de lijst klein is en niet groeit
  • hij verraadt dat de eigenaar van de mailinglijst te weinig werk heeft
  • want hij toont aan dat de eigenaar van de lijst tijd genoeg heeft om bij iedere inschrijving iets bijzonders te doen.

Aantrekkingskracht van schaarste

Schaarste heeft een enorme aantrekkingskracht. Als iets schaars is willen mensen het hebben. Als iets overvloedig voorhanden is willen ze het misschien ook wel hebben, maar dan hoeft het niet vandaag: de aanschaf kan uitgesteld worden.

Als je op een overtuigende manier op je website zet dat je 80.000 abonnees hebt, dan zul je zien dat je lijst in versneld tempo gaat groeien, want mensen denken dat een nieuwsbrief met maar liefst 80.000 abonnees beslist een erg goede nieuwsbrief zal zijn.

Maar als je als weggever een geschenk van te hoge waarde geeft, dan denken mensen dat de nieuwsbrief waarschijnlijk niet veel voor zal stellen, want waarom zou die weggever anders zo duur moeten zijn?

En als je weggever ook nog verraadt dat je weinig werk hebt, dan gaan mensen zich afvragen waarom je weinig werk hebt: ben je misschien niet zo heel erg goed?


Goede weggever

Een goede weggever sluit aan bij de behoeften van je doelgroep en zorgt daarom automatisch voor lijstgroei.

Als je weggever dat niet doet, dan is het geen oplossing om er iets aan toe te voegen dat je telkens opnieuw tijd en geld kost. Je verhoogt de waarde van je weggever daarmee, maar je zendt ook verkeerde signalen uit.


Te sterke weggever

En dan kan het ook nog gebeuren dat je weggever té sterk is. Een té sterke weggever is geen verleiding, maar een “must have”. Het is iets dat mensen echt nodig hebben. Het lijkt fantastisch om iets te vinden dat mensen echt nodig hebben en het lijkt erg aardig om ze dit voor niets aan te bieden. Maar meestal denken je lezers daar anders over.

Als je weggever té sterk is omdat mensen ‘m beslist nodig hebben, dan ervaar je dat je heel veel inschrijvingen krijgt. Maar zodra mensen je weggever ontvangen hebben schrijven ze zich weer uit.

Dat betekent niet dat jij die té sterke weggever niet aan zou moeten bieden. Doe dat gerust wel, maar geef ‘m niet als e-book. Als je ‘m als e-book geeft dan hebben mensen je weggever direct na de inschrijving in huis. Maak er liever een serie van zodat ze je weggever in delen krijgen.

Tegen de tijd dat ze je hele weggever gehad hebben, zijn ze aan je gewend geraakt waardoor de kans dat ze zich dan alsnog uitschrijven veel kleiner is.

Hoe sterk is je weggever

Als je zeker weet dat je weggever een goede weggever is die aansluit bij de behoeften van je doelgroep en die je niet telkens opnieuw tijd en geld kost, ook dan kan het gebeuren dat je lijst te langzaam groeit.

Een belangrijke een voor de hand liggende reden kan zijn: er komen te weinig bezoekers op je website. Als dit de oorzaak van slechte lijstgroei is moet je eerst hieraan gaan werken.

Gratis: groeiversneller voor je lijst

groeiversneller

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

Hoe sterk is je weggever? was last modified: by

Hoe sterk is je weggever: met dank aan Jonny Lindner voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Hoe sterk is je weggever? was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *