Hoe vindbaar is je afbeelding op Pinterest?

Hoe vindbaar is je afbeelding op Pinterest? Is je afbeelding wel vindbaar? Hoe vindbaar je afbeelding is, is een belangrijke vraag voordat je je tijd en je energie in Pinterest gaat steken. Daar heb ik een ontdekking over gedaan die ik hier graag met je wil delen.


Tempo op Pinterest

Een groot voordeel van Pinterest voor zakelijk gebruik is dat het tempo niet zo vreselijk hoog hoeft te liggen als op de andere social media.

Vergeleken met sommige andere social media hoef je nauwelijks iets te doen!  Dit van belang met het oog op het onderhoud. Als je iets op Facebook plaatst, is het in no time naar de diepten van de tijdlijn gezakt. Als je iets op Twitter plaatst gaat die verdwijning nog veel sneller.


Pinterest is anders

Pinterest is anders. Je bord is gewoon je bord en de afbeeldingen op je bord blijven daar gewoon staan. Als vandaag een afbeelding plaatst, kan die afbeelding volgend jaar gevonden en ge-repind worden.

Dit meen ik serieus: ik zocht op Pinterest naar een specifiek onderwerp en ik vond een account met maar één bord. En op dat ene bord stond 1 afbeelding: het naambordje van het bedrijf. En in het begeleidend schrijven stond het adres van het bedrijf.

Dat ene bordje met die ene pin was maanden geleden geplaatst. Maar toen ik naar dit specifieke onderwerp zocht, kwam het netjes uit de zoekmachine van Pinterest. Zoiets leuks lukt niet op Facebook of op Twitter.


Tijdsinvestering

Natuurlijk is het zo dat als je meer tijd in een social medium investeert, je ook mag verwachten dat je het meer zal opleveren. En natuurlijk is het zo dat als je echt mooie afbeeldingen plaatst, je kansen groter zijn dat iemand die afbeeldingen zal re-pinnen dan wanneer je een foto van het naambordje van je bedrijf plaatst.

Maar dat neemt niet weg dat ik die pin binnen een paar seconden gevonden heb (volg die link even, dan begrijp je beter wat ik bedoel).


Pinterest

Als ik ondernemers voorstel om – naast andere social media – ook Pinterest te gaan gebruiken, dan hoor ik vaak dat ze niet zitten te wachten op nóg een social medium om te onderhouden. Begrijpelijk, want het onderhoud van social media is veel werk en kost veel tijd. Maar voor Pinterest gaat dit dus niet op.

Je kunt de tijd nemen om je borden op te bouwen en het blijkt niet eens uit te maken of je volgers hebt: je kunt ook zonder volgers gevonden worden via de zoekmachine van Pinterest. En het gebruik van Pinterest groeit.


Zoekmachine van Pinterest

Om gevonden te worden te worden door de zoekmachine van Pinterest moest je behoorlijk meewerken. Als je een bestand een naam gaf die uit een paar letters en een paar cijfers bestaat ging het moeilijker dan wanneer je de afbeelding een beschrijvende titel gaf.

Maar dat is radicaal veranderd. Op Pinterest zit tegenwoordig een visuele zoekfunctie waardoor het heel gemakkelijk is om gelijksoortige afbeeldingen te vinden.


Over Pinterest

Als je doelgroep op Pinterest zit kun je Pinterest prachtig inzetten voor je marketing, juist omdat je afbeeldingen niet op een tijdlijn naar beneden zakken, maar gewoon vindbaar blijven. Het is daarom een platform waar je veel tijd moet besteden aan je afbeeldingen, want ze moeten echt mooi zijn.

Maar als je dat gedaan hebt dan ben je klaar. Je bouwt op Pinterest dus echt iets op. Het platform is minder vluchtig dan andere platforms. Prima platform voor strategische marketing.

Lees direct verder: Uitblinken als ondernemer

Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

Hoe vindbaar is je afbeelding op Pinterest? was last modified: by

Hoe vindbaar is je afbeelding op Pinterest: met dank aan GraphicMama-team voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Hoe vindbaar is je afbeelding op Pinterest? was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.