
Hoe werkt een zoekmachine
Als je begrijpt hoe een zoekmachine werkt dan begrijp je ook beter wat je moet doen om beter vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Hier vertel ik je daarom hoe een zoekmachine werkt als hij zich met websites bezighoudt. Hij houdt zich niet alleen met websites bezig, maar daar hebben we het hier niet over. Hier gaat het erover wat hij allemaal doet voor jouw website in de zoekresultaten komt. En over wat jij zelf kunt doen om dit te beïnvloeden.
Ik heb het hier over Google want die krijgt de meeste zoekopdrachten. En andere zoekmachines werken ongeveer hetzelfde. Dus als je Google een beetje snapt, dan lift je gewoon mee als het om de andere zoekmachines gaat.
Speuren
Hoe werkt een zoekmachine
Speuren
Het eerste wat een zoekmachine moet doen, is ontdekken welke pagina’s er op het web zijn. En dat verandert uiteraard voortdurend. Er komen voortdurend pagina’s bij en er gaan ook voortdurend pagina’s weer weg.
Welke pagina’s er op het web zijn staat nergens centraal geregistreerd. Dus de zoekmachine moet ernaar zoeken en er zelf een lijst van maken. Dat doet hij ook. Hij heeft een lijst met pagina’s waar hij ooit geweest is.
Daarnaast stuurt hij een dingetje uit dat we een spider, een bot of een robot noemen. Dat dingetje gaat op het web van pagina naar pagina doordat hij een link naar een pagina vindt.
En je kunt ‘m ook een handje helpen door een XML sitemap in te dienen in Google Search Console. Dan stuur je hem als het ware een lijstje met daarop de pagina’s van jouw website. En dat lijstje werkt zichzelf ook nog een bij. Dus dan kan hij alles veel makkelijker vinden.
Crawlen
Hoe werkt een zoekmachine
Crawlen
Vervolgens bekijkt hij je pagina met alles wat er op staat. Hij kijkt niet alleen naar je tekst, hij kijk naar alles.
Dat betekent hij moet snappen wat er op je pagina staat, want hij moet ‘m aan gaan bieden als antwoord op een zoekopdracht en dat lukt uiteraard alleen als hij de inhoud begrijpt.

SEO: gelukkig zit ik bij jou op les
Het studiemateriaal wat je hebt gemaakt is heel leuk. Toegankelijk, direct en ondersteunend.Ik was gewoon echt een hele, hele grote dummy, met knoppenangst en een enorme én chaotische database. Nu ben ik nog gewoon een dummy. Gelukkig zit ik bij jou op les. Dank! Barbara Wesselingh *Deze review gaat over de online avondtraining SEO: eens …
Crawlen verbeteren
Hoe werkt een zoekmachine
Mobile Friendly test
Je kunt dingen doen om ervoor te zorgen dat je site beter crawled kan worden.
Google komt je site binnen als een vreemde die niets over je site weet. Hij heeft geen inloggegevens of wachtwoorden, hij komt met lege handen, net als veel van je bezoekers. En jij moet zorgen dat hij alles op je pagina kan zien.
Dat kun je controleren door even naar de Mobile Friendly test te gaan en daar de URL van je pagina in het vakje te plakken en de URL te testen.
Sitemap indienen
Je kunt ook een sitemap indienen zodat hij een keurig lijstje van je pagina’s krijgt.
En als je een pagina gewijzigd hebt, kun je die ene pagina aanbieden in Google Search Console. Dan weet hij ook dat je die pagina gewijzigd hebt en dan ontdekt hij dat niet pas als hij weer eens langs komt.
Goede navigatie
Je kunt ook zorgen voor een uitstekende navigatie. Ga er vanuit dat als mensen alles makkelijk kunnen vinden, dat Google dat ook kan. En ik verzeker je: hoe groter je website wordt, hoe moeilijker het wordt om te zorgen dat alles gemakkelijk te vinden is. Besteed daarom genoeg aandacht aan de navigatie.
Link naar je website
En als je website nog helemaal nieuw is, dan is het ook slim om te zorgen dat er ergens op het web een link naar je website staat, op een andere website die Google al kent.
Dat moet geen betaalde link zijn en ook geen advertentie, want die hebben een ander type links waardoor dit niet helpt.
Maar zowel Twitter als LinkedIn worden geïndexeerd, dus daar kun je gewoon in je profiel een link naar je website plaatsen. Probleem opgelost.
Indexeren
Hoe werkt een zoekmachine
Indexeren
De index is een uit de kluiten gewassen database waar Google alles bewaart.
Hiervoor gaat hij eerst heel goed naar je pagina kijken. Hij probeert alles te begrijpen wat jij op die pagina hebt gezet.
Indexatie verbeteren
Ook nu kun je zelf iets doen om de indexatie te verbeteren:
- Maak korte, betekenisvolle pagina titels.
- Gebruik zinvolle kopjes boven je alinea’s.
- Gebruik liever tekst dan afbeeldingen om je boodschap over te brengen.
Google snapt wel iets van afbeeldingen en video’s, maar hij begrijpt er veel minder van dan van tekst. Als je afbeeldingen en video’s op je pagina’s zet, geef ze dan duidelijke alt-teksten mee.
Aanbieden en rangschikken
Hoe werkt een zoekmachine
Zoekresultaten
En dan komen de zoekresultaten aan bod. Voordat je pagina in de zoekresultaten komt, moet iemand eerst een zoekopdracht intikken.
Daarom vind ik SEO veel leuker dan bijvoorbeeld adverteren of social media. Bij adverteren en social media krijg iemand zomaar een social post of advertentie voorgeschoteld, daar hoeft hij zelf niets voor te doen.
Maar voordat je pagina in de zoekresultaten verschijnt moet iemand wel iets doen: hij moet actief een zoekopdracht intikken. En omdat hij dat doet, kun je erop vertrouwen dat hij echt op zoek is naar een antwoord of oplossing.
Het beste antwoord op een zoekopdracht
Als jij ergens naar zoekt, dan is het beste antwoord op een zoekopdracht het antwoord dat jouw probleem het beste oplost. Daarom geeft Google persoonlijke zoekresultaten die voor iedereen anders zijn.
Besef dit goed: de antwoorden die Google geeft hangen af van degene die zoekt: van locatie, het apparaat dat je gebruikt, taal etc.
Daardoor kun je niet ontdekken hoe hoog je website in Google staat door gewoon iets in te tikken. Want wat je dan ziet zegt helemaal niets. Als ik dezelfde zoekopdracht intik krijg ik andere resultaten.
Maar dat Google iedereen een andere pagina met zoekresultaten voorschotelt is ook erg goed nieuws. Het goede nieuws is dat er niet 1 pagina die hij aan iedereen laat zien. En juist omdat er zoveel verschillende eerste pagina’s zijn kun jij best heel hoog komen op sommige van deze eerste pagina’s.
Ranking verbeteren
En je kunt ook heel veel zelf doen om de ranking van je pagina te verbeteren:
- Zorg dat je pagina snel laadt.
- Plaats goede content waar mensen echt iets aan hebben en werk die content regelmatig bij.

Gratis checklist SEO
Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.
Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!
Hoe werkt een zoekmachine
Als je het interessant vindt te weten hoe een zoekmachine werkt, dan heb ik nog wel meer dat je interessant zult vinden:
Gerelateerde artikelen
- Zoekwoorden kiezen: luister naar je klanten
- Zoekveld plaatsen op je website
- Zoekterm of keyword kiezen
- Zoekresultaten verwijderen
- Zijn je artikelen betrouwbaar?
- Wie zijn je concurrenten op het web
- Wat vindt Google van pop-ups en advertenties?
- Wat leesbaarheid met SEO te maken heeft
- Wat is een SEO geoptimaliseerde website
- Vindbaarheid website verbeteren en testen
- Verborgen pagina aanmaken
- Uitgaande links
- Tooltips en SEO
- Tekst structureren met kopjes boven alinea’s
- Tagline of ondertitel
- Tabs en SEO
- Structuur van webpagina’s
- Sterke titels voor SEO en social
- Sterke meta description schrijven voor SEO en conversie
- Stappenplan zakelijk blog optimaliseren
- Snelmenu op een lange pagina
- Snelheid website testen
- Snel stijgen in Google met bestaande content
- Sitemap maken XML en HTML
- Site verificatie meta tag
- SEO zelf doen
- SEO en samengestelde woorden
- Scraping, wat kun je er aan doen
- Redirect maken als je een pagina verwijdert
- Realtime in Google Analytics
- Pogo sticking en SEO
- Organische en gesponsorde zoekresultaten
- Opmaak van je artikelen
- Nummer 1 in Google, met garantie
- Nofollow voor dummies
- Navigatie website optimaliseren
- Meerwaarde bieden met je website
- Meerdere standpunten voor SEO
- Meer verkeer naar je website
- Medische claims en gezondheidsclaims
- Mailchimp en SEO
- Long tail zoektermen trekken relevante bezoekers aan
- Lees meer in WordPress
- Kwalitatieve linkbuilding voor dummies
- Kleine website populair maken: autoriteit verwerven
- Jetpack custom posts
- Is je URL geïndexeerd?
- Instructie boven de zoekresultaten “how to”
- Iemand toegang geven tot Google Analytics
- Hyperlinks onderstrepen voor kleurenblinden
- Hoeveel tags bij een artikel plaatsen
- Hoe word je een expert
- Hoe werkt een zoekmachine
- Hoe vaak moet je bloggen?
- Hoe presteert je website? Onderzoek
- Hoe hoog sta ik in Google
- Goede ankerteksten schrijven
- Focus zoekterm
- Featured snippet of Google answer box
- FAQ snippets boven de zoekresultaten
- Excerpts of handmatige samenvattingen
- Effect van SEO
- Echt relevante gerelateerde posts
- Dubbele content verminderen
- Doelen instellen in Google Analytics
- Deelbuttons vertragen je website
- Datumarchieven op je website
- Datum bij artikelen of niet?
- Concurrentie met jezelf
- Broodkruimelpad op je website
- Blogpost of pagina optimaliseren
- Blauwdruk voor een blog categorie
- Bestemmingspagina in Google Analytics
- Afbeeldingen optimaliseren en uitgelichte afbeelding
Meer SEO