Hoe werkt Mailchimp: handleiding 2020

Hoe werkt Mailchimp handleiding 2020

Hoe werkt Mailchimp? Dat lees je in deze Mailchimp handleiding 2020.

Hoe werkt Mailchimp

In deze Nederlandse handleiding Mailchimp vind je massa’s verwijzingen naar artikelen waarin je precies kunt lezen hoe Mailchimp werkt.

Mailchimp handleiding 2020

Mailchimp is een groot, uitgebreid en geavanceerd marketingplatform. Vroeger was het platform uitsluitend voor bulk e-mails, maar in mei 2019 heeft Mailchimp zichzelf getransformeerd tot een marketing platform. Hierdoor kun je Mailchimp nu ook gebruiken om te adverteren op Facebook en Google; je kunt met Mailchimp organische social posts plaatsen op Facebook, Twitter en Instagram (op Instagram met planfunctie). Mailchimp heeft landingspagina’s, je kunt er surveys mee maken en je kunt ansichtkaarten versturen met Mailchimp.

Als je net met Mailchimp begint is het zinvol om deze pagina helemaal te lezen. Maar als je al werkt met Mailchimp en op zoek bent naar informatie over een specifiek onderwerp, dan kun je ook het menu hieronder gebruiken om te springen naar je onderwerp.


Mailchimp handleiding 2020

MailChimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van MailChimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn.

MailChimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van MailChimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van MailChimp.


Mailchimp: meerdere versies

In een Nederlandstalige handleiding Mailchimp mag een overzicht van de verschillende versies van Mailchimp niet ontbreken. Want de versie van Mailchimp die je gebruikt is bepalend voor wat je kunt met Mailchimp. En dus ook bepalend voor hoe Mailchimp voor jou werkt.

Gratis versies

  • Er is een gratis versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Forever Free.
  • En er is een gratis versie voor mensen die hun account op 15 mei of na 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Free.

Tussen deze 2 gratis versies van Mailchimp zijn grote verschillen in functionaliteiten.


Betaalde versies

Daarnaast heeft Mailchimp betaalde versies:

  • een betaalde versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt met eventueel een luxe add on die je extra betaalt
  • en 3 betaalde versies voor mensen die hun account op of voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt.

Mailchimp Free en Forever Free

Mailchimp Free (nieuw) en Mailchimp Forever Free (oud) verschillen van elkaar.

Mailchimp Forever Free

Je gebruikt Mailchimp Forever Free als je voor 15 mei 2019 je account hebt aangemaakt.

Je hebt dan een uitgebreide versie en als je voor 15 mei Automation workflows hebt aangemaakt dan houd je die gewoon.

2000 contacten (!)

Maar eerder kon je Mailchimp Forever Free gebruiken tot je 2000 abonnees had. Sinds 15 mei 2019 is dat veranderd. Nu kun je deze gratis versie gebruiken tot je 2000 contacten hebt. En daar horen ook uitgeschreven abonnees bij.

Deze uitgeschreven abonnees kun je archiveren en dan tellen ze niet meer mee voor die 2000 contacten. Dit archiveren moet je zelf regelmatig doen, want anders kom je snel aan 2000 contacten en dan moet je upgraden.

Waarom betalen voor uitgeschreven contacten?

Bij Mailchimp betaal je ook voor uitgeschreven contacten omdat Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform is. Mailchimp is een all-in-one platform dat je ook kunt gebruiken voor andere vormen van marketing zoals adverteren of ansichtkaarten versturen.

Omdat je uitgeschreven adressen daar nog steeds voor gebruikt kunnen worden, vindt Mailchimp het redelijk dat je ook voor die adressen betaalt. Maar als jij dat niet wilt dan hoeft dan niet. Je kunt voorkomen dat je voor deze uitgeschreven adressen betaalt door ze te archiveren.

Mailchimp Free

Als je op dit moment een gratis Mailchimp account aanmaakt dan heb je Mailchimp Free.

De gratis versie bied je genoeg mogelijkheden om een mailinglijst te beheren en mooie nieuwsbrieven te versturen. Maar dat is het dan ook, meer mogelijkheden heb je niet.

Je kunt de gratis versie gebruiken tot je 2000 contacten hebt of tot je functies wilt gaan gebruiken die bij een betaalde versie horen.

MailChimp Automation is ook beschikbaar bij de gratis versie, maar je kunt in de gratis versie niet meer dan 1 e-mail versturen met Automation. Als je series wilt versturen heb je een hogere versie van Mailchimp nodig. En niet alle triggers zijn beschikbaar in Mailchimp Free.

Als je geen bijzondere triggers nodig hebt kun je wel om die upgrade heen, want je kunt zoveel Automations van 1 e-mail maken als je maar wilt. En als je het verzendmoment dan telkens een beetje meer uitstelt, dan heb je een heleboel losse Automations die zich samen gedragen alsof het een workflow is.

Ook bij Mailchimp Free is het belangrijk dat je regelmatig de uitschreven adressen naar het archief stuurt.


Mailchimp gratis

Mensen kiezen vaak voor Mailchimp op aanbeveling van anderen omdat je er gratis nieuwsbrieven mee kunt versturen. Als jij ook voor Mailchimp kiest op aanbeveling van anderen, realiseer je dan dat je om hetzelfde te krijgen als die ander, je ook dezelfde versie van Mailchimp moet gebruiken. En als die ander een legacy versie gebruikt, besef dan dat de legacy versies niet beschikbaar zijn voor nieuwe gebruikers.


Mailchimp betaald

Als je niet meer genoeg hebt aan deze gratis versies, bijvoorbeeld doordat je teveel abonnees hebt of omdat je betaalde functies wilt gaan gebruiken, dan stap je over op een betaalde versie van Mailchimp. Je kunt hier lezen wat dit kost.

Essentials

De eerste stap naar een betaalde versie van Mailchimp die je zou kunnen nemen is Mailchimp Essentials. Dit is de goedkoopste betaalde versie.

Je krijgt met Mailchimp Essentials de mogelijkheid om 3 audiences aan te maken, je kunt het logo van Mailchimp verwijderen en je kunt een AB-test uitvoeren.

Maar meestal vind ik dit geen goede aankoop. Als je je account goed inricht heb je geen 3 audiences nodig (vraag eventueel een uurtje hulp bij het inrichten van je account) en voor een betrouwbare AB-test heb je zo’n 10.000 abonnees nodig. Als je zoveel abonnees niet hebt kun je beter een splitrun voor een kleine mailinglijst doen en dat kan ook met Mailchimp Free.

Ikzelf zou Mailchimp Essential daarom niet kopen want als je dan toch geld gaat uitgeven, dan heb je meer aan Mailchimp Standard.

Standard

Met Mailchimp Standard kun je 5 audiences aanmaken (die je met een goed ingericht account bijna nooit nodig hebt). Je kunt met deze versie ook het logo van Mailchimp verwijderen. En je kunt ook een AB-test uitvoeren (als je genoeg abonnees hebt, want anders krijg je geen betrouwbare informatie).

Maar bij Mailchimp Standard krijg je ook de beschikking over Automation. En dat maakt Mailchimp Standard stukken interessanter dan Mailchimp Essential.

Premium

MailChimp Premium is een luxe versie van Mailchimp. De Premium-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen.

Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je MailChimp Premium niet nodig.

Ik hoor soms dat mensen denken dat je Mailchimp Premium nodig hebt om statistieken te krijgen. Maar dat is niet waar. Met Mailchimp Premium kun je heel verfijnd segmenteren en je krijgt heel uitgebreide statistieken. Maar met de gratis versie en met Essential en Standard krijg je ook erg goede statistieken.

Om optimaal profijt van Mailchimp Premium te hebben, heb je rond 40.000 abonnees nodig. Als je dit niet hebt, dan kun je niet alle voordelen van Mailchimp Premium gebruiken.

Prepaid

Het is belangrijk je te realiseren dat Mailchimp Prepaid is. Alles werkt zolang je betaald hebt. Maar als je om de één of andere reden niet betaald hebt, dan stopt het: je kunt niet meer verzenden en ook Automation stopt met verzenden. Alleen je inschrijfformulieren blijven werken.

Hoe werken met Mailchimp

Mailchimp handleiding 2020: het account

Je begint met een account aan te maken. Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met Mailchimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen en dan kun je er rustig even rondkijken.

Belangrijk is dat je één account mag hebben. Mailchimp heeft in z’n gebruikersvoorwaarden opgenomen dat het verboden is om meer accounts te hebben. Als je dat toch doet, dan doet Mailchimp hier erg moeilijk over.


Over het account

Als je het account maakt, dan stelt Mailchimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in en sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met Mailchimp dan gaat Mailchimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten.

Mailchimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.


Verificatie en andere problemen

  • Als je problemen tegenkomt bij het aanmaken van het account, dan kan het zijn dat het systeem dat je gebruikt niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Mailchimp.
  • En kan ook nog lastig zijn om de verificatie e-mail van Mailchimp te ontvangen. Als je de verificatie e-mail niet ontvangt, voeg dan eerst dit adres toe aan je adresboek: accountservices@mailchimp.com. Verstuur de verificatie e-mail daarna opnieuw.

E-mail authenticatie

Je verwacht dat e-mails die je verstuurt gewoon in de mailbox aankomen maar dat is helaas niet zo. Het is een technisch kunststukje om ervoor te zorgen dat e-mails ook echt in de mailbox komen. En doordat er zoveel spam verstuurd wordt moet je daar steeds meer voor doen.

Als je merkt dat je e-mails in de spamfilters komen terwijl je netjes met toestemming verstuurt, dan kan het helpen als je je e-mails authenticeert.


Gebruikersrollen

Als je met medewerkers werkt, is het handig om je medewerkers een eigen ingang te geven. Dan hoef je geen wachtwoord te delen want iedere gebruiker krijgt een eigen wachtwoord. Dat kan er belangrijk zijn als het wachtwoord zoek is en de eigenaar van het account niet bereikbaar is.

De verschillende gebruikers kunnen verschillende rechten krijgen en de rechten die iemand heeft bepalen wat iemand in het account kan doen.

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je medewerkers toegang houden tot het account als jij met vakantie bent. Maar niet alleen dat. Je zorgt er ook voor dat wachtwoorden niet via e-mail verstuurd hoeven te worden. En je zorgt ervoor dat mensen die eigenlijk helemaal geen toegang nodig hebben tot de adressenlijsten, deze adressen ook niet te zien krijgen.

Niet in alle versies van Mailchimp zijn alle rollen beschikbaar en je kunt geen extra gebruikers aanmaken als je Mailchimp Free gebruikt.


De navigatie op Mailchimp wil wel eens een probleem opleveren. Allereerst heb je het hoofdmenu. Als je inlogt op Mailchimp vind je het hoofdmenu helemaal bovenaan.


Navigatie via het hoofdmenu

Helemaal aan de linkerkant van het hoofdmenu vind je het logo van Mailchimp. Dit logo is aanklikbaar en als je het aanklikt kom je op het dashboard. Het logo staat bijna overal links boven, dus als je de weg kwijtraakt kun je via het logo altijd terug naar het dashboard en het opnieuw proberen.


Navigatie onder je gebruikersnaam

Onder je gebruikersnaam zit ook een menu. Als je dat menu gebruikt kom je daarna vaak een menu tegen dat midden op de pagina staat. Hier vind je allerlei informatie over het account, settings e.d.


Navigatie onder aan de pagina

Ben je een nieuwsbrief of een template aan het maken, dan vind je een navigatie rechts boven en je vindt een navigatiemenu onderaan de pagina in een donkere balk.

Werken met Mailchimp in 2020: audiences

Vroeger had je op Mailchimp mailinglijsten of e-mail lijsten. Nu heb je die daar nog steeds, maar ze heten nu audiences. Het kan handig zijn dat te weten, maar het zijn gewoon lijsten.


Audiences of mailinglijsten

Zoals ik eerder zei, je gebruikt Mailchimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je in een audience. En dat is gewoon een mailinglijst

Voor je je adressen in de lijst plaatst, moet je kijken of ze aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012. Dit lijkt lang geleden, maar met de AVG is deze wetgeving nog steeds geldig en zelfs iets aangescherpt.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.


Mailchimp: uploaden of instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van Mailchimp of via een embedded form op je website.

Mailchimp heeft een eigen embedded form, maar als je een WordPress website hebt kun je beter een plugin gebruiken.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen inbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).


Gedeeld IP-adres

Als je een platform zoals Mailchimp gebruikt, dan deel je het IP-adres met anderen.

Mailchimp gebruikt een enorme berg IP-adressen die ze rouleren en die niet direct achter elkaar gebruikt worden, daar zit wat tijd tussen. En ze beschermen hun (en dus ook jouw) verzendreputatie met behulp van de intelligente software Omnivore. Als er bijvoorbeeld bekende spamvallen op je lijst staan, dan blokkeert Omnivore de verzending.

Hoe werkt Mailchimp: handleiding 2020 was last modified: by

Eén mailinglijst en adressen ontdubbelen

Bij Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen. En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is. En in de gratis versie kun je niet meer dan 1 mailinglijst hebben.

Maar niet alleen daarom is het belangrijk om alle adressen op één lijst te hebben. Dit is ook belangrijk omdat dit de enige manier is om afmeldingen goed te kunnen verwerken.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Of als je tags gebruikt om je contacten te ordenen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.


Mailchimp uitleg: contacten organiseren

In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:


Groepen

Groepen kun je verbergen of zichtbaar op je inschrijfformulier zetten. En als je deze groepen zichtbaar maakt, dan kunnen je lezers zichzelf indelen op basis van hun interesses.


Segmenten

Segmenten zijn indelingen op basis van condities. Er is bijvoorbeeld een segment van alle lezers die je laatste nieuwsbrief geopend hebben. De samenstelling van een segment verandert dus voortdurend.


Tags

Tags zijn een vrij nieuwe indeling: je geeft je abonnees een label. Deze labels zijn voor je abonnees niet zichtbaar en ze kunnen er ook niets aan veranderen.


Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn.


Soorten contacten

Niet alle adressen in een audience zijn abonnees. In een audience vind je 4 soorten contacten:

  • Subscribed – dat zijn je abonnees
  • Unsubscribed – dat zijn mensen die zich hebben afgemeld
  • Non subscribed – dit zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gedaan maar die de transactie niet voltooid hebben.
  • Cleaned adressen: dit zijn adressen waar je nieuwsbrief niet kan worden afgeleverd.

Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.


Taal instellen

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen.


Mailchimp uitleg: landingspagina’s

Mailchimp heeft ook landingspagina’s. Landingspagina’s hebben als bijzonderheid dat ook mensen die al op je mailinglijst staan zich kunnen inschrijven via een landingspagina.


Audience statistieken

Mailchimp biedt per audience statistieken waar je informatie uit kunt halen over o.a. wat de beste bronnen voor je lijstgroei zijn en hoe actief je abonnees zijn. Zo kun je gemakkelijk en snel zien of je lijst opgeschoond zou moeten worden.

Mailchimp handleiding 2020: nieuwsbrieven

Voor we beginnen met de nieuwsbrieven gaan we het eerst even hebben over hoe je een bijlage toevoegt.

Hier kun je een uitleg vinden over hoe je een bijlage toevoegt.


Mailchimp nieuwsbrief maken

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw en je zet er iedere keer nieuwe teksten en afbeeldingen in.


Responsive nieuwsbrieven

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

Klik daarom bij de preview even aan dat je de mobiele ook wilt zien, want het is vrij gemakkelijk om je nieuwsbrief zo op te bouwen dat hij niet meer responsive is en dat wil je niet.


Nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.


Soorten nieuwsbrieven

Mailchimp biedt verschillende soorten nieuwsbrieven:

Gewone nieuwsbrief die je handmatig maakt

RSS nieuwsbrief (dat is iets heel anders dan een RSS feed), een nieuwsbrief die zichzelf maakt en die zichzelf verstuurt

Automation: een serie die je in een vooraf bepaalde volgorde verstuurt

De mogelijkheid om via Mailchimp te adverteren

En je kunt ook ansichtkaarten versturen via Mailchimp


Gewone nieuwsbrief

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in. Je kunt hier een aantal aandachtspunten lezen die van belang zijn bij het maken van je nieuwsbrieven.

Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.

Een belangrijk punt is: hoe vaak kun je een nieuwsbrief versturen zonder vervelend te worden. Dat heb ik een keer onderzocht door aan mijn nieuwe abonnees te vragen hoe vaak ze mijn nieuwsbrief wilden ontvangen. En dat is vaker dan je denkt.


RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt ze wel door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

RSS nieuwsbrieven
RSS nieuwsbrieven zien er heel gewoon uit

En je kunt je een basiscursus doen. In een basiscursus kunnen we een RSS nieuwsbrief voor je klaarzetten. Dan ben je snel klaar met je e-mailmarketing want je  maakt zelf een RSS nieuwsbrief en ik help je daarbij. En daarna is het voldoende als je regelmatig iets op je blog plaatst.


Automation

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen. Dat is een eenmalige investering, want als Automation eenmaal draait, dan zorgt Mailchimp voor de rest.


Op Facebook en Google adverteren

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.


Ansichtkaart versturen

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Hoe dat precies werkt en wat je ervoor nodig hebt kun je lezen in het artikel over de ansichtkaarten.

Mailchimp handleiding 2020: design

MailChimp biedt 3 mogelijkheden voor het design van je nieuwsbrief: layouts, themes en code your own.

Bij MailChimp Free krijg je 5 basic templates. Bij alle andere versies van Mailchimp zijn alle templates beschikbaar.


Layouts

Met Layouts bedoelt Mailchimp een responsive design dat je opbouwt uit verschillende inhoudsblokken die je naar je nieuwsbrief sleept. Welke blokken je gebruikt hangt af van de opbouw van je nieuwsbrief.

Je hebt een keuze uit 14 verschillende indelingen en bij iedere indeling kun je de volgende blokken gebruiken:

Dit is het type nieuwsbrief dat het meeste gebruikt wordt en waar je ook gemakkelijk mee kunt werken. Het is bij type nieuwsbrief overigens heel erg belangrijk dat je een afbeeldingen blok gebruikt voor afbeeldingen, want anders is je nieuwsbrief niet meer responsive.


Themes

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen. Bij themes zijn veel elementen vast gezet. Hierdoor lijkt een theme wel makkelijk om mee te werken, maar je moet het nemen zoals het is.


Code your own

Code your own is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

  • Code plakken
  • HTML importeren
  • Of ZIP importeren

Hier ga ik verder niet op in, want als je hiermee gaat werken dan lees je deze handleiding niet. Custom coded templates zijn alleen mogelijk bij Mailchimp Premium en Mailchimp Standard.

Hoe werkt Mailchimp: surveys

Mailchimp heeft al jaren de mogelijkheid om in je nieuwsbrief een survey van 1 vraag mee te sturen. Of een poll. En dan kun je zelfs automatisch een reactie sturen die past bij het antwoord dat je gekregen hebt.

En sinds 2020 heeft Mailchimp ook surveys die in je nieuwsbrief komen en die dus ook ingevuld kunnen worden door mensen die geen abonnee van je nieuwsbrief zijn.

Alles over deze surveys kun je hier lezen.

Mailchimp websites

Als je toevallig een website nodig hebt: die heeft Mailchimp ook. Vooralsnog alleen in een Beta versie, maar dat zal vast nog wel veranderen. Lees hier over de Mailchimp websites.

Mailchimp handleiding: MonkeyRewards

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van Mailchimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Als je een betaalde versie van Mailchimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

MonkeyRewards staan zowel onder de nieuwsbrief als onder de formulierenset.


Hoe Mailchimp werkt: integraties

Mailchimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met Mailchimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van Mailchimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Natuurlijk hebben integraties consequenties voor de verwerkingsovereenkomst die je met Mailchimp sluit. In deze verwerkingsovereenkomst staat daarom o.a. dat Mailchimp gegevens onder voorwaarden met derden deelt. Dat kan er alarmerende uitzien. Maar besef dat dit over integraties gaat. Zonder gegevens te delen kun je niet integreren.


Handleiding Mailchimp: problemen

Als je je nieuwsbrief gaat versturen verwacht je natuurlijk dat hij ook aan zal komen in de mailbox van je abonnee. Waarschijnlijk vind je dat zo vanzelfsprekend dat je daar niet eens over nadenkt. Dit is echter niet vanzelfsprekend.

Als je merkt dat je nieuwsbrieven in de spamfilters komen of helemaal niet aankomen, dan komt dat waarschijnlijk door de manier waarop je je nieuwsbrieven hebt gemaakt. Het helpt dan niet om Mailchimp de schuld te geven en over te stappen naar een ander platform, want de oorzaak ligt dan in de inhoud van je nieuwsbrief en/of de manier waarop je ‘m gemaakt hebt. Als je dat wilt kan ik voor je onderzoeken wat je verkeerd doet.


GDPR of AVG


Hoe werken de statistieken van Mailchimp

Mailchimp levert je statistieken en helpt je om de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.

Door regelmatig naar je statistieken te kijken kun je leren en proberen de click rate en de open rate van je nieuwsbrief te verhogen. Maar je moet ook zeker kijken naar de bounces want die zijn schadelijk.


Click map

Mailchimp heeft ook een click map. In deze click map kun je zien op welke plaatsen in je nieuwsbrief het meeste geklikt wordt. En daar kun je van leren hoe je je nieuwsbrief het beste in kunt delen, wat de ideale lengte is etc.


Audience statistieken

En Mailchimp heeft Audience statistieken. In je Audience statistieken kun je zien waar je abonnees vandaan komen.

Statistieken voor landingspagina’s

Ook op je landingspagina’s vind je statistieken. In de statistieken van je landingspagina’s kun je zien hoe je landingspagina converteert.


E-mail marketing kan een belangrijk deel uitmaken van je marketing. Meer mogelijkheden voor marketing vind je hier.


pijltje

Hulp met Mailchimp

Mailchimp is behoorlijk uitgebreid waardoor het niet vreemd is als alles niet direct soepel loopt. Als je hier hulp bij wilt kan dat. Je kunt me al voor een uur inhuren en dat kan vaak op korte termijn.


Je bent hier: Home » Mailchimp » Hoe werkt Mailchimp: handleiding 2020
Hoe werkt Mailchimp: handleiding 2020 was last modified: by
Hoe werkt Mailchimp: handleiding 2020 was last modified: by