Je bent hier: Home » Blog » Mailchimp » Hoe werkt Mailchimp: handleiding
Hoe werkt Mailchimp handleiding 2020

Hoe werkt Mailchimp: handleiding

Geschatte leestijd: 26 minuten

Hoe werkt Mailchimp

Laten we eens beginnen met wat Mailchimp tegenwoordig is, want dat zou wel eens meer kunnen zijn dan je denkt.

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is een marketingplatform waar je nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Je kunt er ook websites en landingspagina’s maken, op Facebook en Google adverteren, organische social posts plannen en ansichtkaarten versturen.

Mailchimp handleiding

Hierdoor kun je Mailchimp nu ook gebruiken:

Handleiding Mailchimp Nederlands

Mailchimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van Mailchimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn.

Mailchimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van Mailchimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van Mailchimp.

Mailchimp: meerdere versies

In een Nederlandstalige handleiding Mailchimp mag een overzicht van de verschillende versies van Mailchimp niet ontbreken. Want de versie van Mailchimp die je gebruikt is bepalend voor wat je kunt met Mailchimp. En dus ook bepalend voor hoe Mailchimp voor jou werkt.


Gratis versies

  • Er is een gratis versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie was Mailchimp Forever Free.
  • En er is een gratis versie voor mensen die hun account op 15 mei of na 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Free.

Tussen deze 2 gratis versies van Mailchimp zijn verschillen in functionaliteiten. Mensen die een oude Mailchimp versie hadden mochten bij de transitie houden wat ze hadden.

Als je bijvoorbeeld meer dan 1 lijst had, dan mocht je die extra lijsten houden. Maar nu kun je geen nieuwe lijsten meer aanmaken. Ook bestaande Automations mocht je houden, maar als je nu een nieuwe Automation wilt aanmaken, dan kan dat alleen een Automation van 1 e-mail zijn.


Betaalde versies

Daarnaast heeft Mailchimp betaalde versies:

  • een betaalde versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt met eventueel een luxe add on die je extra betaalt
  • en 3 betaalde versies voor mensen die hun account op of voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt.
claudia van wezel

Claudia van Wezel: gave

Judith beschikt over de gave zich in te leven in de onderwerpen en je hoeft haar niet te vragen met je mee te denken: dit doet ze uit zichzelf al.

Bovendien beschikt ze over het inzicht om e.e.a. zo aan te passen dat het zeer helder leesbaar wordt voor de doelgroep.

Zoek je iemand om je nieuwsbrief voor je in elkaar te zetten en dat op een pro-actieve manier doet? Ik beveel je Judith van harte aan!

Claudia van Wezel, Praktijk de Groeisprong

mailchimp versies


Caroline Schaay

Dankbaar voor de geweldige begeleiding

Ik heb een fantastische goede middag gehad met Judith. Als eerste kwam ik voor het opzetten van het RSS nieuwsbrieven systeem, dat was al heel snel geregeld. Daarnaast heeft Judith me ook nog geholpen met allerlei achterstallige chaos op te ruimen in mijn mailing systeem waardoor ik nu gemakkelijk verder kan. Ik ben heel dankbaar voor haar deskundige begeleiding en geduld.
Ik heb nu eindelijk zin om er mee aan de slag te gaan. :-) Ik kan iedereen Judith de Vries aanraden. Caroline Schaay Lifecoaching en Healing


Mailchimp gratis ofwel Mailchimp Free

Doordat Mailchimp in een overgangsperiode zit na een enorme wijziging, kent Mailchimp nu 2 gratis versies: een oude gratis versie en een nieuwe gratis versie. De nieuwe gratis versie heet Mailchimp Free.

Het is belangrijk dit onderscheid te begrijpen want de oude gratis versie biedt veel meer mogelijkheden dan de nieuwe gratis versie. Alles wat je voor 15 mei 2019 in je account hebt aangemaakt heb je gehouden. Als je bijvoorbeeld Automations van meerdere e-mails had op 15 mei 2019, dan heb je die nog steeds. En als je meerdere Audiences had, dan heb je die ook nog steeds.

Maar je kunt geen nieuwe lijsten meer aanmaken en als je een nieuwe Automation wilt aanmaken, dan kan dat alleen een Automation van 1 e-mail zijn.

Maar als je nu een Mailchimp account aanmaakt, dan heb je deze mogelijkheden niet. Dan heb je 1 audiences en je kunt een Automation maken van 1 e-mail.

2000 contacten (!)

In Mailchimp Free kun je maximaal 2000 contacten hebben. Dit is een verschil met vroeger, want toen kon je tot 2000 abonnees hebben.

In de nieuwe versies van Mailchimp tellen uitgeschreven abonnees ook mee als contacten. En als je een shop hebt, dan tellen mensen die bij de check-out niet hebben aangevinkt dat ze je nieuwsbrief willen ook mee als contacten.

Deze uitgeschreven en non-subscribed  contacten kun je archiveren en dan tellen ze niet meer mee voor die 2000 contacten. Dit archiveren moet je zelf regelmatig doen, want anders kom je snel aan 2000 contacten en dan moet je upgraden.

Is Mailchimp gratis

Mensen kiezen vaak voor Mailchimp op aanbeveling van anderen omdat je er gratis nieuwsbrieven mee kunt versturen. Als jij ook voor Mailchimp kiest op aanbeveling van anderen, realiseer je dan dat je om hetzelfde te krijgen als die ander, je ook dezelfde versie van Mailchimp moet gebruiken. En als die ander een legacy versie gebruikt, besef dan dat de oude versies niet beschikbaar zijn voor nieuwe gebruikers.

Waarom betalen voor uitgeschreven contacten?

Bij Mailchimp betaal je ook voor uitgeschreven contacten omdat Mailchimp niet alleen een e-mailmarketing platform is. Mailchimp is een all-in-one platform dat je ook kunt gebruiken voor andere vormen van marketing zoals adverteren of ansichtkaarten versturen.

Omdat je uitgeschreven adressen daar nog steeds voor gebruikt kunnen worden, vindt Mailchimp het redelijk dat je ook voor die adressen betaalt. Maar als jij dat niet wilt dan hoeft dan niet. Je kunt voorkomen dat je voor deze uitgeschreven adressen betaalt door ze te archiveren.

willibrordus business centrum

Ingrid Bax: heldere vogelvlucht Mailchimp

Judith laat op een kundige manier zien hoe je slim met Mailchimp kan omgaan. Ze vertelt helder en logisch hoe je een nieuwsbrief op kan stellen en geeft tussendoor ook extra handige tips. Ik zou haar zeker aanbevelen aan iemand anders.


Mailchimp handleiding: betaalde versies

Als je niet meer genoeg hebt aan deze gratis versies, bijvoorbeeld doordat je teveel contacten hebt of omdat je betaalde functies wilt gaan gebruiken, dan stap je over op een betaalde versie van Mailchimp. Je kunt hier lezen wat dit kost.

Mailchimp werkt zo dat je met iedere upgrade meer mogelijkheden krijgt.

Lida Thiry: Praktisch, meedenkend en zeer deskundig

Mijn nieuwsbrief is gelinkt aan mijn blog en gaat er elke week automatisch uit. Mailchimp heeft daar maar één thema voor en dat ziet er rommelig uit. Was al jaren een doorn in mijn oog, maar ik had geen idee hoe dat veranderd zou kunnen worden. En dat doet Judith in een paar uurtjes. Tussendoor geeft ze ook nog nuttige tips voor mijn website. Judith, wat ben ik blij dat ik je heb gevonden!

Lida Thiry – www.kledingstijladvies.nl 


Mailchimp Essentials

Mailchimp werkt zo dat je met iedere upgrade meer mogelijkheden krijgt.

De eerste stap naar een betaalde versie van Mailchimp die je zou kunnen nemen is Mailchimp Essentials. Dit is de goedkoopste betaalde versie. Je krijgt met Mailchimp Essentials de mogelijkheid om 3 audiences aan te maken, je kunt het logo van Mailchimp verwijderen en je kunt een AB-test uitvoeren.

Niet mijn voorkeur

Maar meestal vind ik Mailchimp Essentials geen goede aankoop. Als je je account goed inricht heb je geen 3 audiences nodig (vraag eventueel een uurtje hulp bij het inrichten van je account) en voor een betrouwbare AB-test heb je per testgroep 5000 abonnees nodig. Als je zoveel abonnees niet hebt kun je beter een splitrun voor een kleine mailinglijst doen en dat kan ook met Mailchimp Free.

Ikzelf zou Mailchimp Essentials daarom niet kopen want als je dan toch geld gaat uitgeven, dan heb je meer aan Mailchimp Standard.

Danielle Hermeler: haar gewicht in goud waard

Judith is haar gewicht in goud waard! Dat was het 1ste wat in me opkwam nadat ze me had geholpen om mijn weg te vinden in Mailchimp. Mailchimp is een prachtig marketingprogramma, maar tegelijkertijd ook vrij complex. Hoe fijn is het dan dat Judith een echte Mailchimp kenner is! Daarnaast heeft Judith een hele prettige geruststellende manier van uitleggen én oplossen. Vanaf nu is Judith mijn ‘go to’ als ik vastloop of vragen heb. Goud waard dus!


Mailchimp Standard

Met Mailchimp Standard werkt Mailchimp zo dat je 5 audiences kunt aanmaken (die je met een goed ingericht account bijna nooit nodig hebt). Je kunt met deze versie ook het logo van Mailchimp verwijderen. En je kunt ook een AB-test uitvoeren (als je genoeg abonnees hebt, want anders krijg je geen betrouwbare informatie).

Beste koop

Maar bij Mailchimp Standard krijg je ook de beschikking over Automation om series mee te versturen en funnels te bouwen. Bij lagere versies van Mailchimp heb je dat niet. Je kunt dan niet meer dan 1 e-mail versturen met Automation. Omdat je met Mailchimp Standard series en funnels kunt maken vind ik Mailchimp Standard stukken interessanter dan Mailchimp Essentials.

eva de jong

Dankbaar

Judith helpt me elke keer als ik vastloop met Mailchimp door met veel geduld mij door het Mailchimp labyrint te loodsen. Al drie jaar en vandaag op 5 mei had ik de gelegenheid om haar voor het eerst te ontmoetten in Heiloo op die mooie plek tussen aan de rand van het park. Ik ben heel dankbaar dat zij mij geholpen heeft om zoveel meer inzicht te krijgen in ‘hoe het werkt’. Het is een echt ‘cadeautje’. Eva de Jong, Jin Shin Jyutsu.


Mailchimp Premium

MailChimp Premium is een luxe versie van Mailchimp. De Premium-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen.

Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je MailChimp Premium niet nodig.

Statistieken

Ik hoor soms dat mensen denken dat je Mailchimp Premium nodig hebt om statistieken te krijgen. Maar dat is niet waar. Met Mailchimp Premium kun je heel verfijnd segmenteren en je krijgt heel uitgebreide statistieken. Maar met de gratis versie en met Essential en Standard krijg je ook erg goede statistieken.

Om optimaal profijt van Mailchimp Premium te hebben, heb je rond 50.000 abonnees nodig. Als je dit niet hebt, dan kun je geen betrouwbare multivariate test uitvoeren.

via google meet

Sherida: binnen een uur weer helemaal bij!

Afgelopen week een zeer goed uur Mailchimp coaching met Judith gehad. Ze pakt de vraagstelling duidelijk en efficiënt bij de horens en leidt je zo naar een oplossing. Er is tijd voor vragen en toen we binnen het uur mijn vraagstelling hadden doorlopen was er nog tijd voor een aantal tips van Judith. Iets waar ik al zo lang mee worstel binnen een uur opgelost!


Werken met Mailchimp: prepaid

Het is belangrijk je te realiseren dat Mailchimp Prepaid is. Alles werkt zolang je betaald hebt. Maar als je om de één of andere reden niet betaald hebt, dan stopt het: je kunt niet meer verzenden en ook Automation stopt met verzenden. Alleen je inschrijfformulieren blijven werken.

Miranda Haas: fantastisch hersteld

Judith de Vries #Erkenning Hartstikke bedankt voor de samenwerking #Bedankt
Wat ik met simpele klik op een knop verwoestte wist jij gelukkig met enige omwegen fantastisch te herstellen. Ontzettend dankbaar en super blij met jou, je bent een topper!


Mailchimp handleiding: het account

Je begint met een account aan te maken (de knop vind je rechtsboven). Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met Mailchimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen en dan kun je er rustig even rondkijken.

Belangrijk is dat je één account mag hebben. Mailchimp heeft in z’n gebruikersvoorwaarden opgenomen dat het verboden is om meer accounts te hebben. Als je dat toch doet, dan doet Mailchimp hier erg moeilijk over.

Over het account

Lees dit goed want Mailchimp werkt zo: als je het account maakt, dan stelt Mailchimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in en sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met Mailchimp dan gaat Mailchimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten (en die gebruik je ook als je een formulier op de website hebt staan).

Mailchimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.

Saskia: Praktische adviezen

Judith heeft me geweldig geholpen met stroomlijnen van een nieuwsbrief en voorbereiden van een correcte verzending. Ze heeft me op het goede spoor gezet en praktische adviezen gegeven. Ze kent de valkuilen van providers en draagt goede oplossingen aan. Zeer aan te bevelen!


Mailchimp werkt zo: verificatie

  • Als je problemen tegenkomt bij het aanmaken van het account, dan kan het zijn dat het systeem dat je gebruikt niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Mailchimp.
  • En kan ook nog lastig zijn om de verificatie e-mail van Mailchimp te ontvangen. Als je de verificatie e-mail niet ontvangt, voeg dan eerst dit adres toe aan je adresboek: accountservices@mailchimp.com. Verstuur de verificatie e-mail daarna opnieuw.

Mailchimp beveiligt je account met beveiligingsvragen, of met een code per e-mail of met sms. Met deze beveiliging krijg je te maken als er onregelmatigheden zijn, zoals bijvoorbeeld inloggen vanaf een nieuw device.

E-mail authenticatie

Je verwacht dat e-mails die je verstuurt gewoon in de mailbox aankomen maar dat is helaas niet zo. Het is een technisch kunststukje om ervoor te zorgen dat e-mails ook echt in de mailbox komen. En doordat er zoveel spam verstuurd wordt moet je daar steeds meer voor doen.

Als je merkt dat je e-mails in de spamfilters komen terwijl je netjes met toestemming verstuurt, dan kan het helpen als je je e-mails authenticeert.

Bericht niet gevonden

E-mail authenticatie

Wat is e-mail authenticatie?

E-mail authenticatie betekent dat je het mailplatform dat je gebruikt toestemming geeft om namens jou e-mails te versturen met jouw domein als afzender.

E-mails authenticeren is soms nodig om te voorkomen dat je e-mails in spam komen.

Hoe e-mails authenticeren bij Mailchimp

Benodigde tijd: 30 minuten.

Mailchimp e-mails authenticeren

  1. DKIM en SPF ophalen bij Mailchimp Dit doe je als volgt: Log in. Ga met je muis over de icoontjes in de zijbalk uiterst links. Kies hier voor Website. Kies daarna in de 2e zijbalk (het submenu) voor Domains.

     

  2. Nu zie je je domeinnaam staan met daarbij: Verified.

    Op dezelfde regel zie je aan de rechterkant een knop: Authenticate.

  3. Ga naar de hosting van je website

    Mailchimp vraagt nu waar je je website host, want de authenticatie moet je bij de hosting van je website doen. Hoe dat werkt is bij iedere hostingpartij anders. Volg gewoon de stappen die Mailchimp je aanbiedt, dan krijg je gepersonaliseerde instructies. Doe dan gewoon wat er staat.

  4. 2 codes

    Je haalt 2 codes op bij Mailchimp. Deze codes moet je bij je hosting invoeren. Je kunt deze codes ook aan je webbouwer geven of hulp vragen aan de helpdesk van je hostingpartij.

  5. 24 tot 48 uur wachten

    Nu moet je 24 tot 28 uur wachten.

  6. Ga weer naar Mailchimp

    Daarna ga je weer terug naar Mailchimp en je klikt dezelfde knop nog een keer aan. Als alles goed gegaan is zie je dan dat je e-mails geauthenticeerd zijn.


Dit is een technisch werkje en hoe je dit precies doet is bij iedere hostingpartij anders. Als het niet lukt, aarzel dan niet en vraag hulp aan de helpdesk van de hosting van je website of aan je webbouwer.  Ik kan je ook hulp bieden met andere Mailchimp zaken die niet bij de hosting gedaan hoeven te worden. Hier vind je hulp met Mailchimp. En ik ben een ervaren Mailchimp expert.


 Hoe e-mails authenticeren bij  MailerLite

Benodigde tijd: 30 minuten.

Lees ook:  Video in Mailchimp nieuwsbrief

DKIM en SPF ophalen bij MailerLite

  1. Log in en ga naar je gebruikersnaam

    Je gebruikersnaam vind je rechtsboven.

  2. Open het menu en ga naar Domains

    Klik hier aan: Authenticate en haal de codes op

  3. Ga naar je hosting of naar je webbouwer en vraag hulp

    De hosting of je webbouwer heeft de codes nodig die je net hebt opgehaald.

  4. Wacht 24 tot 48 uur

    Deze tijd is nodig om alles door te voren.

  5. Ga terug naar MailerLite

    Klik op de knop om te testen of alles goed gegaan is. Als het goed gegaan is zie je dat je e-mails geauthenticeerd zijn.


MailerLite e-mail authenticatie

E-mail authenticatie maakt het verschil tussen rijden in een huurauto van MailerLite of rijden je eigen auto met een chauffeur van MailerLite. Hier zie je een video-instructie van MailerLite zelf, in het Engels.

Ook voor MailerLite ben ik expert en ik kan ook helpen met MailerLite wensen en problemen

 

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

 

Gepubliceerd op: 14-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 20-10-2021

Je hoeft dit niet te snappen. Waarschijnlijk weet je ook niet hoe elektriciteit werkt. Maar toch lukt het je iedere avond om het licht aan te doen.

Dit is het eerste dat je zou moeten doen als je ook maar het vaagste vermoeden hebt dat je e-mails niet aankomen of in spam komen. En dat geldt niet alleen voor Mailchimp, dat geldt voor ieder platform waar je bulk e-mails verstuurt.

via google meet

G. Vianen: Heldere, duidelijke uitleg

Het is fijn dat je zelf de onderwerpen kunt bepalen waar je meer over wilt weten. Je boekt een uur in en je krijgt meer gerichte informatie over Mailchimp. Judith is heel kundig en legt helder en duidelijk de onderwerpen uit. Zeker een aanrader!


Werken met Mailchimp: gebruikersrollen

Als je met medewerkers werkt, is het handig om je medewerkers een eigen ingang te geven. Dan hoef je geen wachtwoord te delen want iedere gebruiker krijgt een eigen wachtwoord. Dat is belangrijk want als Mailchimp onregelmatigheden bespeurt bij het inloggen dat stuurt hij een verificatiecode naar het e-mailadres van de eigenaar of een sms.

De verschillende gebruikers kunnen verschillende rechten krijgen en de rechten die iemand heeft bepalen wat iemand in het account kan doen.

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je medewerkers toegang houden tot het account als jij met vakantie bent. Maar niet alleen dat. Je zorgt er ook voor dat wachtwoorden niet via e-mail verstuurd hoeven te worden. En je zorgt ervoor dat mensen die eigenlijk helemaal geen toegang nodig hebben tot de adressenlijsten, deze adressen ook niet te zien krijgen.

Niet in alle versies van Mailchimp zijn alle rollen beschikbaar en je kunt geen extra gebruikers aanmaken als je Mailchimp Free gebruikt.

Marloes: Een boost voor je actieplan

Helder werkproces waarin ik direct hulp krijg m.b.t. alle vragen die leven bij mij over Mailchimp. Met concrete adviezen zorgt deze opheldering er voor dat ik weer verder kan met het uitvoeren van mijn mailings naar de klanten. Een stap die het bedrijf weer veel kan opleveren. Top, dankjewel Judith!

Aanbeveling voor Mailchimp helpdesk.


Mailchimp handleiding: navigatie

starterscursus mailchimp nieuwsbrief

De navigatie op Mailchimp wil wel eens een probleem opleveren. Allereerst heb je het hoofdmenu. Als je inlogt op Mailchimp vind je het hoofdmenu links. Dat zijn de icoontjes die je hiernaast ziet.

Navigatie via het hoofdmenu

Helemaal boven het hoofdmenu vind je het logo van Mailchimp. Dit logo is aanklikbaar en als je het aanklikt kom je op het dashboard. Het logo staat bijna overal links boven, dus als je de weg kwijtraakt kun je via het logo altijd terug naar het dashboard en het opnieuw proberen.

Navigatie onder je gebruikersnaam

Onder je gebruikersnaam zit ook een menu. Als je dat menu gebruikt kom je daarna vaak een menu tegen dat midden op de pagina staat. Hier vind je allerlei informatie over het account, settings e.d. Je gebruikersnaam staat links onder.

Navigatie onder aan de pagina

Mailchimp werkt zo dat als je een nieuwsbrief of template aan het maken bent, je een navigatie rechtsboven vindt. En je vindt dan ook een navigatie onderaan de pagina waar je aan werkt. Die onderste navigatie staat in een donkere balk.

Mailchimp training

Sylvia Helder: Duidelijke en plezierige training

Judith geeft op een heldere en plezierige manier de training. Ik kreeg een training die volledig was toegespitst op de zaken die ik wilde leren van – in mijn geval – MailChimp zodat ik deze direct kan toepassen in mijn werk. Als je snel veel wil leren over een van de tools waar Judith alles van weet dan kan ik je beslist aanraden om een training bij haar te boeken.


Werken met Mailchimp: audiences

wat is een Mailchimp audience

Mailchimp audience

Een Mailchimp audience is een adressenverzameling van al je abonnees plus de verzamelde of geïmporteerde gegevens die aan elke abonnee zijn gekoppeld. Je kunt meerdere audiences in je account hebben en in elk audience kun je een onbeperkt aantal adressen bewaren.

Vroeger had je op Mailchimp mailinglijsten of e-mail lijsten. Nu heb je die daar nog steeds, maar ze heten nu audiences. Het kan handig zijn dat te weten, maar het zijn gewoon lijsten.

Frank Smeulders

Frank Smeulders: Judith kent Mailchimp inside out

Judith kent Mailchimp inside out en is duidelijk in haar uitleg hierover. De 1 op 1 cursus was voor mij ideaal omdat alles wat je bespreekt en doet direct van toepassing is op je eigen bedrijf.Bovendien gaf ze nog een paar nuttige tips die niet meteen met Mailchimp te maken hadden, wat ik ontzettend op prijs stel. Bedankt Judith, je hebt me goed geholpen!

Audiences of mailinglijsten

Zoals ik eerder zei, je gebruikt Mailchimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je in een audience. En dat is gewoon een mailinglijst

Voor je je adressen in de lijst plaatst, moet je kijken of ze aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012. Dit lijkt lang geleden, maar met de AVG is deze wetgeving nog steeds geldig en zelfs iets aangescherpt.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.


Mailchimp: uploaden of instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van Mailchimp, of via een embedded form op je website, of via een landingspagina.

Mailchimp heeft een eigen embedded form, maar als je een WordPress website hebt kun je beter een plugin gebruiken.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen mailbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).

Gedeeld IP-adres

Als je een platform zoals Mailchimp gebruikt, dan deel je het IP-adres met anderen.

Lees ook:  Eigen HTML in je nieuwsbrief

Mailchimp gebruikt een enorme berg IP-adressen die ze rouleren en die niet direct achter elkaar gebruikt worden, daar zit wat tijd tussen. En Mailchimp beschermt hun (en dus ook jouw) verzendreputatie met behulp van de intelligente software Omnivore.

Wat is Mailchimp Omnivore

Mailchimp Omnivore

Wat is Mailchimp Omnivore? Mailchimp Omnivore is intelligente software die Mailchimp gebruikt om een goede aflevering van ieders nieuwsbrieven te waarborgen. Hiertoe analyseert Omnivore adressenlijsten om lijsten met adressen die een lage kwaliteit hebben te vinden voor ze schade doen. En hij analyseert nieuwsbrieven en volgt de links in die nieuwsbrieven om links naar dubieuze …

Mailchimp Omnivore Lees verder »

Als er bijvoorbeeld bekende spamvallen op je lijst staan, dan blokkeert Omnivore de verzending.

Eén mailinglijst en adressen ontdubbelen

Als je gaat werken met Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen.

En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is. En in de gratis versie kun je niet meer dan 1 mailinglijst hebben.

Maar niet alleen daarom is het belangrijk om alle adressen op één lijst te hebben. Dit is ook belangrijk omdat dit de enige manier is om afmeldingen goed te kunnen verwerken.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Of als je tags gebruikt om je contacten te ordenen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.


Mailchimp uitleg: contacten organiseren

In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:

  • groepen
  • segmenten
  • tags

Mailchimp groepen

Wat zijn Mailchimp groepen

Een groep is een selectie van je abonnees en het bijzondere van een groep is dat je lezers zichzelf in een groep kunnen plaatsen. Een campaign kan naar 1 of meer groepen worden gestuurd. In een audience kun je maximaal 60 groepen hebben.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 13-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021

Segmenten

Wat zijn segmenten?

Segmenten zijn indelingen op basis van condities. Als deze condities gebaseerd zijn op het gedrag van je abonnee verandert de samenstelling van een segment voortdurend. Bijvoorbeeld: mensen die je jongste nieuwsbrief geopend hebben. Of niet geopend hebben.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

 

Gepubliceerd op: 13-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021

Mailchimp tags

Wat zijn Mailchimp tags?

Mailchimp tags zijn labels die je aan je adressen hangt om verschillende soorten adressen van elkaar te kunnen onderscheiden. Tags zijn bijna hetzelfde als Mailchimp groepen, maar het belangrijke verschil met een groep is dat je lezer de tags niet kan zien en er dus ook niets mee kan doen. Je kunt een onbeperkt aantal tags gebruiken.

Als je meer wilt weten over tags, ga dan naar de rubriek over tags of naar de cursus over groepen, segmenten en tags en het samenvoegen van audiences.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

 

Gepubliceerd op: 13-10-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021

Mailchimp uitleg: landingspagina’s

Mailchimp heeft ook landingspagina’s. Landingspagina’s hebben als bijzonderheid dat ook mensen die al op je mailinglijst staan zich kunnen inschrijven via een landingspagina en dat je dan automatisch een tag kunt toevoegen aan het profiel van je nieuwe abonnee.


Groepen, segmenten en tags

Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn. Om gericht te mailen heb je dus geen extra audiences nodig.


Soorten contacten

Niet alle adressen in een audience zijn abonnees. In een audience vind je 4 soorten contacten:

  • Subscribed – dat zijn je abonnees
  • Unsubscribed – dat zijn mensen die zich hebben afgemeld
  • Non subscribed – dit zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gedaan maar die de transactie niet voltooid hebben.
  • Cleaned adressen: dit zijn adressen waar je nieuwsbrief niet kan worden afgeleverd.

Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.


Taal instellen

Mailchimp biedt per audience statistieken waar je informatie uit kunt halen over o.a. wat de beste bronnen voor je lijstgroei zijn en hoe actief je abonnees zijn. Zo kun je gemakkelijk en snel zien of je lijst opgeschoond zou moeten worden.


Audience statistieken

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen.

via google meet

Josefien de Vos: Vlot en concreet

Judith heeft kennis van zaken en neemt je in een vogelvlucht mee door Mailchimp. Ze is duidelijk, to-the-point en vlot in haar uitleg. De korte training was vlot in te plannen waardoor ik nog dezelfde week bij haar terecht kon.

Mailchimp handleiding: nieuwsbrieven

Campaigns

De nieuwsbrieven bij Mailchimp heten “campaigns”. Maar bij de campaigns vind je meer dan alleen e-mail nieuwsbrieven. Ook Automation, Facebook of Google remarketing advertenties en het sturen van een ansichtkaart horen bij de campaigns.

Template: je “briefpapier”

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw en je zet er iedere keer nieuwe teksten en afbeeldingen in.

Responsive nieuwsbrieven

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

Klik daarom bij de preview even aan dat je de mobiele ook wilt zien, want het is vrij gemakkelijk om je nieuwsbrief zo op te bouwen dat hij niet meer responsive is en dat wil je niet.

Mailchimp handleiding nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.

Gewone nieuwsbrief

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in. Je kunt hier een aantal aandachtspunten lezen die van belang zijn bij het maken van je nieuwsbrieven.

Mailchimp heeft voor nieuwsbrieven een drag en drop systeem en een inline editor. Die inline werkt heel gemakkelijk. Je kunt hier kosteloos in een aantal video’s zien hoe de inline editor werkt.

Bij Mailchimp Free krijg je 5 basic templates. Bij alle andere versies van Mailchimp zijn alle templates beschikbaar. Maar aan die 5 basic templates heb je genoeg. Je kunt dan geen nieuwsbrief maken met kolommen er in. Maar omdat steeds meer mensen mobiel gaan lezen en die kolommen mobiel onder elkaar schuiven mis je daar niets aan. Want mensen die mobiel lezen zien die kolommen niet.

Mailchimp handleiding: layouts

Met Layouts bedoelt Mailchimp een responsive design dat je opbouwt uit verschillende inhoudsblokken die je naar je nieuwsbrief sleept: drag & drop. Welke blokken je gebruikt hangt af van de opbouw van je nieuwsbrief.

Je hebt een keuze uit verschillende indelingen en bij iedere indeling kun je de volgende blokken gebruiken:

  • Tekst
  • Tekst met achtergrondkleur en kader
  • Divider
  • Afbeelding
  • Een groepje afbeeldingen
  • Afbeelding met bijschrift, achtergrondkleur en kader
  • Een afbeelding met bijschrift
  • Social share
  • Social follow
  • Button
  • Een nieuwe voettekst
  • Code
  • En video

Dit is het type nieuwsbrief dat het meeste gebruikt wordt en waar je ook gemakkelijk mee kunt werken. Het is bij een drag en drop nieuwsbrief overigens heel erg belangrijk dat je een afbeeldingen blok gebruikt voor afbeeldingen, want anders is je nieuwsbrief niet meer responsive.

Themes

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen. Bij themes zijn veel elementen vast gezet. Hierdoor lijkt een theme wel makkelijk om mee te werken, maar je moet het nemen zoals het is.

Code your own

Code your own is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

  • Code plakken
  • HTML importeren
  • Of ZIP importeren

Hier ga ik verder niet op in, want als je hiermee gaat werken dan lees je deze handleiding niet. Custom coded templates zijn alleen mogelijk bij Mailchimp Premium en Mailchimp Standard.

Bijlage toevoegen

Je kunt ook een bijlage toevoegen. Hieronder lees je in een infographic hoe je dit doet. En er is ook een artikel met screenshots waarin je kunt zien hoe je dit doet.

Bijlage toevoegen


via google meet

Martin: Verstandige keuze

Omdat ik wat probleempjes had met het gebruik van Mailchimp ben ik gaan Googelen naar oplossingen op internet.

Ik kwam op een prettige website terecht van Virtueel Present met een uitgebreide handleiding voor mijn probleem.

Ook zag ik hier dat je ook een uurtje kon boeken om op afstand geholpen te worden.
Dit heb ik gedaan en ben erg blij. Het contact was prettig en professioneel. We hebben wat dingen recht kunnen zetten en ik heb ook tips gekregen.

Judith helpt je online, maar je moet zelf klikken op de stappen die volgen. Hierdoor weet je beter wat je doet. Een aanrader.

Hoe vaak een nieuwsbrief versturen

Een belangrijk punt is: hoe vaak kun je een nieuwsbrief versturen zonder vervelend te worden. Dat heb ik een keer onderzocht door aan mijn nieuwe abonnees te vragen hoe vaak ze mijn nieuwsbrief wilden ontvangen. En dat is vaker dan je denkt.

  • 52% van mijn abonnees bleek graag eens per week een nieuwsbrief van me te willen.
  • 20% koos voor eens per 14 dagen.
  • 28% koos voor eens per maand.

Ik heb dit gedaan en daarna goed opgelet hoe actief elke groep was. Het bleek dat de mensen die gekozen hadden voor eens per week de actiefste groep was. De groep die gekozen had voor eens per 14 dagen was het minst actief.

Omdat menselijke voorkeuren kunnen veranderen, loopt dit onderzoek ook nu. Als je mee wilt doen en je voorkeur wilt aangeven kun je dat hier doen.


Ontzettend goed geholpen

Judith heeft mij ontzettend goed geholpen met tips en tricks bij het werken met Mailchimp. Bij onze eerste afspraak, op een overigens prachtige locatie, wordt al snel duidelijk dat zij zeer gedetailleerd te werk gaat. Judith heeft zich goed ingelezen waardoor wij meteen aan de slag kunnen gaan. Heel fijn zo to-the-point. Zij reageert ook snel op e-mailtjes waardoor vragen meteen beantwoord worden en ik weer verder kan. Super! Muziek- en dansschool Heiloo

RSS nieuwsbrieven

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk want als die gemaakt hebt is het voor altijd klaar. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op.

Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt er wel eentje door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

RSS Nieuwsbrieven

Met een RSS-nieuwsbrief ben je snel klaar met je e-mailmarketing want het is voldoende als je regelmatig iets op je blog plaatst.

RSS nieuwsbrieven
RSS nieuwsbrieven zien er heel gewoon uit maar kosten veel minder tijd

Hoeveel tijd je kwijt ben aan het maken van een nieuwsbrief en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Reken op ongeveer 2 uur per nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken. En je kunt heel veel tijd besparen met een RSS nieuwsbrief.

Eva de Jong: Adressen uploaden in Mailchimp

Zoals altijd heeft Judith mij weer gered en geholpen om super snel structuur en overzicht te creëren in mijn Mailchimp bestand. Zij heeft gelukkig heel veel geduld en dat is heel fijn!
Dank je wel lieve Judith!

Automation: Customer Journeys

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen. Dat is een eenmalige investering, want als Automation eenmaal draait, dan zorgt Mailchimp voor de rest.

Amy Hall

Amy Hall: Excellent info and very friendly

Judith is very knowledgeable about everything Mailchimp I’ve learned a lot from her. She is very friendly and happy to help.

Op Facebook en Google adverteren

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.

willibrordus business centrum

Blue Bell Agency: Duidelijk

Judith werkt secuur, duidelijk en zonder omweg. Voor mij een helder en duidelijke ochtend met Mailchimp waar ik weer goed zelfstandig mee verder kan.

Ansichtkaart versturen

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Hoe dat precies werkt en wat je ervoor nodig hebt kun je lezen in het artikel over de ansichtkaarten.

via google meet

Wout Gerstel: Heldere uitleg

Ik ben blij dat ik Virtueel Present in de persoon van Judith de Vries heb ontdekt. Ze gaf heldere uitleg over een onderdeel van Mailchimp, dat ik zelf niet begreep.

In een uurtje was ik volledig bijgepraat voor een eerlijk tarief!
In de toekomst ga ik zeker vaker gebruik maken van de kennis van Judith

Wout Gerstel: SEUN Media

Hoe werkt Mailchimp: surveys

Mailchimp heeft al jaren de mogelijkheid om in je nieuwsbrief een survey van 1 vraag mee te sturen. Of een poll. En dan kun je zelfs automatisch een reactie sturen die past bij het antwoord dat je gekregen hebt.

En sinds 2020 heeft Mailchimp ook surveys die in je nieuwsbrief komen en die dus ook ingevuld kunnen worden door mensen die geen abonnee van je nieuwsbrief zijn.

Alles over deze surveys kun je hier lezen.

via google meet

Vaderhart: HARTelijk

Ik vind dit wel een goed woord wat wat de service van Judith omschrijft, ‘HARTelijk’, met de klemtoon op Hart.

Judith is een kundig persoon en weet goed waar ze het over heeft. Ze geeft goed advies en maakt er geen probleem van om het nog een keer te herhalen. Wat ik bovenal merkte was dat ze communiceert en adviseert vanuit haar hart. Dit verklaart alles in wie ze is als eerste en als tweede in wat ze doet.

Judith, bedankt voor de bemoedigende woorden. Je voelt goed aan met wie je te maken hebt. Je hebt een creatieve geest en je zet dit hoofdzakelijk in om anderen weer te helpen. Het systeem waarmee je contact legt met je klanten, werkt uitstekend. Het was fijn communiceren met je. Ik hoop op meer! Judith bedankt voor de fijne online hulp die je mij verleend hebt. Tot de volgende keer. Vaderhart

Mailchimp websites

Als je toevallig een website nodig hebt: die heeft Mailchimp ook. Vooralsnog alleen in een Beta versie, maar dat zal vast nog wel veranderen. Lees hier over de Mailchimp websites.

willibrordus business centrum

José: Leuke en leerzame samenwerking

Ik vond het super leerzaam, ik wist niet van alle mogelijkheden van Mailchimp en die heeft Judith me haarfijn uitgelegd. Tijd tekort voor alle mogelijkheden maar we hebben er heel veel uitgehaald waar ik nu mee verder kan.

Mailchimp handleiding: MonkeyRewards

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van Mailchimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Als je een betaalde versie van Mailchimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

MonkeyRewards staan zowel onder de nieuwsbrief als onder de formulierenset.

Ik kan iedereen aanbevelen om een cursus bij Judith te volgen!

Judith heeft mij enorm goed geholpen om ons Mailchimp account zo efficiënt mogelijk in te zetten in ons marketingplan. Ze kan enorm goed passend advies geven, luistert goed naar jouw wensen en legt helder uit. Ik kan iedereen aanbevelen om een cursus bij Judith te volgen! Robin Driehuijs, Andalusië Fietsreizen

Hoe Mailchimp werkt: integraties

Mailchimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met Mailchimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van Mailchimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Natuurlijk hebben integraties consequenties voor de verwerkingsovereenkomst die je met Mailchimp sluit. In deze verwerkingsovereenkomst staat daarom o.a. dat Mailchimp gegevens onder voorwaarden met derden deelt. Dat kan er alarmerende uitzien. Maar besef dat dit over integraties gaat. Zonder gegevens te delen kun je niet integreren.

Your go-to person!

Zodra ik ergens niet uitkom op het gebied van Mailchimp, dan is er maar één iemand die me gelijk te binnen schiet: Judith de Vries. Ze reageert snel op email, is heel duidelijk in haar communicatie en weet overal een antwoord op. Als je met een Mailchimp probleem zit, dan is Judith your go-to person!
Sandra Keus, Samen met San

Handleiding Mailchimp: problemen

Als je je nieuwsbrief gaat versturen verwacht je natuurlijk dat hij ook aan zal komen in de mailbox van je abonnee. Waarschijnlijk vind je dat zo vanzelfsprekend dat je daar niet eens over nadenkt. Dit is echter niet vanzelfsprekend.

Als je merkt dat je nieuwsbrieven in de spamfilters komen of helemaal niet aankomen, dan komt dat waarschijnlijk door de manier waarop je je nieuwsbrieven hebt gemaakt. Het helpt dan niet om Mailchimp de schuld te geven en over te stappen naar een ander platform, want de oorzaak ligt dan in de inhoud van je nieuwsbrief en/of de manier waarop je ‘m gemaakt hebt. Als je dat wilt kan ik voor je onderzoeken wat je verkeerd doet.

Titia ten Bosch

Titia ten Bosch: Snel, accuraat en oh zo duidelijk!

Ik ben geweldig geholpen met het vinden van het probleem, dat een leek als ik met geen mogelijkheid voor elkaar zou krijgen. Alle stappen die je moet zetten worden duidelijk aangegeven, waardoor het juiste resultaat niet kan missen. Dank je wel Judith!

GDPR of AVG

  • Mailchimp heeft zelf een blog gepubliceerd met daarin een bijlage over hoe zij omgaan met de GDPR.

In juli 2020 heeft de Europese rechtbank het Privacy Shield afgekeurd. Je kunt in dit artikel lezen hoe Mailchimp dit heeft opgelost.

ervine van der kallen

Ervine van der Kallen: Judith, mijn steun en toeverlaat!

Judith mijn steun en toeverlaat, wat ben ik blij met haar! Mijn nieuwsbrief, geweldig opgemaakt in Mailchimp, ziet er altijd gelikt uit. Haar is geen vraag teveel, haar antwoorden zeer gedetailleerd. En daarbij ook razendsnel. Nogmaals ik ben zelfs erg blij met Judith.

Hoe werken de statistieken van Mailchimp

Mailchimp levert je statistieken en helpt je om de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.

Door regelmatig naar je statistieken te kijken kun je leren en proberen de click rate en de open rate van je nieuwsbrief te verhogen.

Maar je moet ook zeker kijken naar de bounces want die zijn schadelijk.

Click map

Mailchimp heeft ook een click map. In deze click map kun je zien op welke plaatsen in je nieuwsbrief het meeste geklikt wordt. En daar kun je van leren hoe je je nieuwsbrief het beste in kunt delen, wat de ideale lengte is etc.

Audience statistieken

En Mailchimp heeft Audience statistieken. In je Audience statistieken kun je zien waar je abonnees vandaan komen.

Statistieken voor landingspagina’s

Ook op je landingspagina’s vind je statistieken. In de statistieken van je landingspagina’s kun je zien hoe je landingspagina converteert.

Hoe werkt Mailchimp e-mailmarketing

Dit is hoe Mailchimp werkt en wat Mailchimp te bieden heeft. E-mail marketing kan een belangrijk deel uitmaken van je marketing. Meer mogelijkheden voor marketing vind je hier.

Ik ben een Nederlandse door Mailchimp erkende en gecertificeerde Mailchimp expert. Mijn hulp met Mailchimp is dus ook in het Nederlands.

Gratis Mailchimp tips

Met handige checklist voor nieuwsbrieven!



Privacybeleid

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 28-2-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-10-2021