Mailchimp handleiding

Hoe werkt Mailchimp

Mailchimp handleiding: nieuwsbrieven

Mailchimp expert

Template

Mailchimp nieuwsbrieven
Mailchimp nieuwsbrieven

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw en je zet er iedere keer nieuwe teksten en afbeeldingen in.


Responsive

Is je nieuwsbrief responsive
Responsive nieuwsbrieven

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

Klik daarom bij de preview even aan dat je de mobiele ook wilt zien, want het is vrij gemakkelijk om je nieuwsbrief zo op te bouwen dat hij niet meer responsive is en dat wil je niet.


Nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.


Soorten nieuwsbrieven

Mailchimp biedt verschillende soorten nieuwsbrieven:

Gewone nieuwsbrief die je handmatig maakt

RSS nieuwsbrief (dat is iets heel anders dan een RSS feed), een nieuwsbrief die zichzelf maakt en die zichzelf verstuurt

Automation: een serie die je in een vooraf bepaalde volgorde verstuurt

De mogelijkheid om via Mailchimp te adverteren

En je kunt ook ansichtkaarten versturen via Mailchimp


Zomerschool
Training Mailchimp

Gewone nieuwsbrief

Gewone nieuwsbrief
Gewone nieuwsbrief, handmatig

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in.

Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.

Een belangrijk punt is: hoe vaak kun je een nieuwsbrief versturen zonder vervelend te worden. Dat heb ik een keer onderzocht door aan mijn nieuwe abonnees te vragen hoe vaak ze mijn nieuwsbrief wilden ontvangen. En dat is vaker dan je denkt.


RSs
RSS, de snelle nieuwsbrief

RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt ze wel door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

En je kunt ook meedoen met een workshop, dan ben je in een middag klaar met je e-mailmarketing want je  maakt zelf een RSS nieuwsbrief en ik help je daarbij.


Automation

Marketing Automation
Mailchimp automation

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen.Dat is een eenmalige investering, want als Automation eenmaal draait, dan zorgt Mailchimp voor de rest.


Op Facebook en Google adverteren

Facebook ads met Mailchimp
Facebook ads met Mailchimp

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.


Ansichtkaart versturen

ansichtkaart maken
Ansichtkaart met Mailchimp

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Hoe dat precies werkt en wat je ervoor nodig hebt kun je lezen in het artikel over de ansichtkaarten.

Volgende pagina

Gratis checklist voor nieuwsbrieven

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Terug naar de inhoudsopgave

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.