Mailchimp handleiding

Hoe werkt Mailchimp

Hoe werkt Mailchimp? Dat is de vraag die ik in deze Mailchimp handleiding wil beantwoorden. Mailchimp uitleg kun je dus hier vinden.

Mailchimp expert

Mailchimp handleiding: Map is een platform dat je kunt gebruiken om e-mails te sturen naar grote groepen mensen.  Ik heb het nu niet over een gewone e-mail, maar over een nieuwsbrief.

Over hoe je een nieuwsbrief maakt zijn complete cursussen en videoseries gemaakt. Dat heb ik ooit ook gedaan, maar tegenwoordig bied ik je liever hulp in de vorm van persoonlijke begeleiding in de vorm van een korte cursus Mailchimp op maat, of een individuele workshop


In deze handleiding vind je massa’s verwijzingen naar artikelen waarin je precies kunt lezen hoe Mailchimp werkt.


MailChimp handleiding

Dit is een uitgebreide pagina met afschuwelijk veel woorden. Daarom heb ik ‘m op verschillende pagina’s gezet. In iedere sectie van deze MailChimp handleiding vind je doorverwijzingen naar artikelen op het blog. En in die artikelen kun je precies lezen hoe Mailchimp werkt.



Wat is Mailchimp en hoe werkt het

MailChimp is een jong bedrijf en nog volop in ontwikkeling. Dat heeft als gevolg er op het platform van MailChimp regelmatig veranderingen en verbeteringen zijn.

MailChimp is een SaaS product, ofwel Software as a Service. Je hoeft niets te installeren, de software staat op de website van MailChimp en je verstuurt je nieuwsbrief vanaf het platform van MailChimp.


De versies van Mailchimp

Mailchimp heeft 2 gratis versies:

  • Een gratis versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Forever Free.
  • En een gratis versie voor mensen die hun account op 15 mei of na 15 mei 2019 hebben aangemaakt. Deze versie heet Mailchimp Free

Betaalde versies

Daarnaast heeft Mailchimp 4 betaalde versies:

  • Een betaalde versie voor mensen die hun account voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt.
  • En 3 betaalde versies voor mensen die hun account op of voor 15 mei 2019 hebben aangemaakt.

Mailchimp Forever Free

Deze versie heb je alleen als je Mailchimp voor 15 mei 2019 hebt aangemaakt. Dat is een uitgebreide versie en als je voor 15 mei Automation workflows hebt aangemaakt dan houd je die gewoon. En je kunt ook nieuwe Automation workflows maken.

Maar eerder kon je Mailchimp Forever Free gebruiken tot je 2000 abonnees had. Sinds 15 mei 2019 is dat veranderd. Nu kun je deze gratis versie gebruiken tot je 2000 contacten hebt. En daar horen ook uitgeschreven abonnees bij.

Deze uitgeschreven abonnees kun je archiveren en dan tellen ze niet meer mee.

Mailchimp Free

Als je nu een gratis Mailchimp account aanmaakt dan heb je Mailchimp Free.

De gratis versie bied je genoeg mogelijkheden om een mailinglijst te beheren en mooie nieuwsbrieven te vesturen. Maar dat is het dan ook, meer mogelijkheden heb je niet.

Je kunt de gratis versie gebruiken tot je meer dan 2000 contacten hebt of tot je functies wilt gaan gebruiken die bij een betaalde versie horen.

MailChimp Automation is ook beschikbaar bij de gratis versie, maar je kunt in de gratis versie niet meer dan 1 e-mail versturen met Automation. Als je series wilt versturen heb je een hogere versie van Mailchimp nodig.


Mailchimp betaald

Als je niet meer genoeg hebt aan deze gratis versies, bijvoorbeeld doordat je teveel abonnees hebt of omdat je betaalde functies wilt gaan gebruiken, dan stap je over op een betaalde versie van Mailchimp. Je kunt hier lezen wat dit kost.

Essential

De eerste stap naar een betaalde versie van Mailchimp die je zou kunnen nemen is Mailchimp Essential. Dit is de goedkoopste betaalde versie.

Je krijgt met Mailchimp Essential de mogelijkheid om 3 audiences aan te maken, je kunt het logo van Mailchimp verwijderen en je kunt een AB-test uitvoeren.

Maar meestal vind ik dit geen goede aankoop. Als je je account goed inricht heb je geen 3 audiences nodig (vraag eventueel een uurtje hulp hierbij) en voor een betrouwbare AB-test heb je zo’n 10.000 abonnees nodig. Als je zoveel abonnees niet hebt kun je beter een splitrun voor een kleine mailinglijst doen en dat kan ook met Mailchimp Free.

Ikzelf zou Mailchimp Essential daarom niet kopen want als je dan toch geld gaat uitgeven, dan heb je meer aan Mailchimp Standard.

Standard

Met Mailchimp Standard kun je 5 audiences aanmaken (die je met een goed ingericht account ook bijna nooit nodig hebt). Je kunt met deze versie ook het logo van Mailchimp verwijderen. En je kunt ook een AB-test uitvoeren (als je genoeg abonnees hebt, want anders krijg je geen betrouwbare informatie).

Maar bij Mailchimp Standard krijg je ook de beschikking over Automation. En dat maakt Mailchimp Standard stukken interessanter dan Mailchimp Essential.

MailChimp Premium

MailChimp Premium is een luxe versie van Mailchimp. De Premium-versie biedt een enorme uitbreiding waardoor je veel gerichter kunt mailen.

Je krijgt meer mogelijkheden om gegevens over je abonnees te bewaren en je krijgt uitgebreidere statistieken. Maar om hier voordeel van te hebben moet je een echt grote mailinglijst hebben en zolang je die niet hebt, heb je MailChimp Premium niet nodig.

Ik hoor soms dat mensen denken dat je Mailchimp Premium nodig hebt om statistieken te krijgen. Maar dat is niet waar. Met Mailchimp Premium kun je heel verfijnd segmenteren en je krijgt heel uitgebreide statistieken. Maar met de gratis versie en met Essential en Standard krijg je ook erg goede statistieken.

Om optimaal profijt van Mailchimp Premium te hebben, heb je rond 40.000 abonnees nodig.


MailChimp handleiding: hulp en support

Je hebt je niet voor niets afgevraagd hoe Mailchimp werkt, want de software van MailChimp is niet altijd gemakkelijk in het gebruik. Zeker als je een ingewikkelde structuur hebt bedacht kan het lastig worden. MailChimp weet dat zelf ook, daarom biedt MailChimp op meerdere manieren hulp:


Mailchimp kennisbank

Mailchimp kennisbank
Mailchimp kennisbank

Mailchimp heeft ook een uitgebreide kennisbank die je kunt raadplegen. In deze kennisbank vind je bergen artikelen en massa’s video’s. Je kunt deze kennisbank bereiken als je bent ingelogd in je account (rechts boven “help”) maar je kunt ook gewoon de zoekmachine van Google gebruiken om naar de Mailchimp kennisbank te gaan.


Helpdesk

Mailchimp helpdesk
Mailchimp helpdesk

Voor betalende gebruikers biedt Mailchimp ook een gratis helpdesk in het Engels. Die helpdesk is niet zo makkelijk te vinden, maar hij is wel.

  • Log eerst in.
  • Klik dan op “Help”, dat vind je rechts boven in de buurt van je gebruikersnaam.
  • Klik dan een willekeurig artikel aan.
  • Scrol helemaal naar beneden, daar kun je contact opnemen via e-mail en vaak ook via een chatvenster.

En voor gebruikers van de Premium versie biedt Mailchimp ook telefonische support.


Mailchimp experts

Mailchimp experts
Mailchimp expert directory

Daarnaast heeft Mailchimp een Experts Directory. Hier vind je profielen van mensen die je kunnen helpen met de software.

Je kunt ook van de diensten van deze mensen gebruik maken als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt en je zit dan ook niet aan het Engels vast want er zijn experts in alle talen. Deze Mailchimp experts zijn zelfstandigen en hun diensten moet je dus betalen.

Ik ben zelf een Mailchimp expert en ik heb een uitgebreid aanbod van diensten. O.a. een cursus op maat met vergadersoftware en een training op maat voor jou alleen.

Wat klanten vinden

4.7
4,7 rating
4.7 out of 5 stars (based on 26 reviews)
Excellent73%
Very good27%
Average0%
Poor0%
Terrible0%
Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Mailchimp handleiding: het account

Je begint met een account aan te maken. Dat kost niets dus dat kun je rustig doen. Ook als je nog twijfelt of je met Mailchimp wilt gaan werken kun je dit gewoon doen en dan kun je er rustig even rondkijken.

Account aanmaken

Mailchimp account
Mailchimp account

Over het account

Als je het account maakt, dan stelt Mailchimp je een rijtje vragen. Vul de antwoorden op die vragen in en sla niets over. Gebruik hoofdletters waar je hoofdletters hoort te gebruiken en gebruik kleine letters waar je kleine letters hoort te gebruiken.

Dat is belangrijk want als je besluit verder te gaan met Mailchimp dan gaat Mailchimp een deel van deze informatie in je nieuwsbrief en op je inschrijfformulieren zetten.

Mailchimp haalt deze informatie op uit je account. En als jij je bedrijfsnaam zonder hoofdletter hebt geschreven, dan komt je bedrijfsnaam ook zonder hoofdletter in je nieuwsbrief. Dat kan allemaal later weer hersteld worden, maar dat is extra werk. Doe het daarom liever meteen goed.


Verificatie en andere problemen

vefificatie
Account verificatie
  • Als je problemen tegenkomt bij het aanmaken van het account, dan kan het zijn dat het systeem dat je gebruikt niet voldoet aan de minimale systeemvereisten van Mailchimp.
  • Het is ook erg belangrijk om te weten dat je niet meer dan één account mag hebben bij Mailchimp.
  • En kan ook nog lastig zijn om de verificatie e-mail van Mailchimp te ontvangen. Als je de verificatie e-mail niet ontvangt, voeg dan eerst dit adres toe aan je adresboek: accountservices@mailchimp.com. Verstuur de verificatie e-mail daarna opnieuw.

Judith, mijn steun en toeverlaat!

5,0 rating
11 december 2018

Judith mijn steun en toeverlaat, wat ben ik blij met haar! Mijn nieuwsbrief, geweldig opgemaakt in Mailchimp, ziet er altijd gelikt uit. Haar is geen vraag teveel, haar antwoorden zeer gedetailleerd. En daarbij ook razendsnel. Nogmaals ik ben zelfs erg blij met Judith.

Poetsendoejezo, Ervine

E-mail authenticatie

E-mail authenticatie
E-mail authenticatie

Je verwacht dat e-mails die je verstuurt gewoon in de mailbox aankomen maar dat is helaas niet zo. Het is een technisch kunststukje om ervoor te zorgen dat e-mails ook echt in de mailbox komen. En doordat er zoveel spam verstuurd wordt moet je daar steeds meer voor doen.

Als je merkt dat je e-mails in de spamfilters komen terwijl je netjes met toestemming verstuurt, dan kan het helpen als je je e-mails authenticeert.


Gebruikersrollen

Gebruikers in je MailChimp account
Gebruikers in je Mailchimp account

Als je met medewerkers werkt, is het handig om je medewerkers een eigen ingang te geven. Dan hoef je geen wachtwoord te delen want iedere gebruiker krijgt een eigen wachtwoord. Dat kan er belangrijk zijn als het wachtwoord zoek is en de eigenaar van het account niet bereikbaar is.

Dit kan niet met Mailchimp Free.

De verschillende gebruikers kunnen verschillende rechten krijgen en de rechten die iemand heeft bepalen wat iemand in het account kan doen. Niet in alle versies van Mailchimp zijn alle rollen beschikbaar.

Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je medewerkers toegang houden tot het account als jij met vakantie bent. Maar niet alleen dat. Je zorgt er ook voor dat wachtwoorden niet via e-mail verstuurd hoeven te worden. En je zorgt ervoor dat mensen die eigenlijk helemaal geen toegang nodig hebben tot de adressenlijsten, deze adressen ook niet te zien krijgen.


navigatie
Navigatie

Navigatie via het hoofdmenu

De navigatie op Mailchimp wil wel eens een probleem opleveren. Allereerst heb je het hoofdmenu. Als je inlogt op Mailchimp vind je het hoofdmenu links boven.

Helemaal aan de linkerkant van het hoofdmenu vind je het logo van Mailchimp. Dit logo is aanklikbaar en als je het aanklikt kom je op het dashboard. Het logo staat bijna overal links boven, dus als je de weg kwijtraakt kun je via het logo altijd terug naar het dashboard.


Navigatie onder je gebruikersnaam

Onder je gebruikersnaam zit ook een menu. Als je dat menu gebruikt kom je daarna vaak een menu tegen dat midden op de pagina staat.


Navigatie onder aan de pagina

Ben je een nieuwsbrief of template aan het maken, dan vind je het navigatiemenu onderaan de pagina in een donkere balk.

Zomerschool
Training Mailchimp

Hoe werkt Mailchimp

Audiences of mailinglijsten

Vroeger had op Mailchimp mailinglijsten of e-mail lijsten. Nu heb je die daar nog steeds, maar ze heten nu audiences. Het kan handig zijn dat te weten.


Mailchimp handleiding: audiences

Mailinglijst
Mailinglijst of audience

Zoals ik eerder zei, je gebruikt Mailchimp om e-mails te sturen naar grote groepen mensen. De adressen van deze mensen plaats je in een audience. Dat is gewoon een mailinglijst

Deze adressen moeten aan wettelijke vereisten voldoen. Je kunt hier een checklist downloaden om te zien of jouw adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen: Checklist code e-mail – augustus 2012. Dit lijkt lang geleden, maar met de AVG is deze wetgeving nog steeds geldig en zelfs iets aangescherpt.

Het is belangrijk dat je adressen aan deze wettelijke vereisten voldoen want anders kun je grote problemen krijgen.


Mailchimp: uploaden of instromen

Uploaden of instromen
Adressen uploaden of laten instromen

Je kunt adressen uploaden of in laten stromen. Je klantenbestand kun je uploaden, je nieuwe adressen laat je instromen. Als je adressen laat instromen dan kun je dat doen via het inschrijfformulier van Mailchimp of via een embedded form op je website.

Het is het beste om hierbij dubbele opt-in te gebruiken. Dat betekent dat mensen hun inschrijving in hun eigen inbox bevestigen voordat het adres op de lijst komt. Hierdoor voorkom je dat je adressen op je lijst krijgt waar spelfouten in staan en je voorkomt ermee dat je concurrent het adres van de Autoriteit Consument en Markt op je mailinglijst zet (dat  zou grote problemen geven).


Maar dat niet alleen. Als je een platform zoals Mailchimp gebruikt, dan deel je het IP-adres met anderen. Mailchimp kijkt naar de kwaliteit van je mailinglijst en op basis hiervan krijg je een IP-adres.

Als je alle adressen met dubbele opt-in op je mailinglijst gekregen hebt, dan heeft je lijst een hoge kwaliteit. Je deelt het IP-adres dat je voor je verzendingen gebruikt dan met anderen die ook alle adressen met dubbele opt-in op hun lijst gekregen hebben. Dit is erg gunstig voor een goede aflevering van je nieuwsbrief.


Eén mailinglijst en adressen ontdubbelen

Adressen ontdubbelen
Adressen ontdubbelen

Bij Mailchimp is het zinvol om al je adressen op één e-mail lijst te plaatsen, want alleen dan kan Mailchimp de adressen voor je ontdubbelen. En dat is belangrijk, want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal adressen in je account. Als je adressen hebt die op meerdere mailinglijsten voorkomen dan ga je meer betalen dan nodig is. En in de gratis versie kun je niet meer dan 1 mailinglijst hebben.

Maar niet alleen daarom is het belangrijk om alle adressen op één lijst te hebben. Dit is ook belangrijk omdat dit de enige manier is om afmeldingen goed te kunnen verwerken.

Alle adressen op één lijst kan natuurlijk alleen als je de adressen indeelt in groepen en ze ook in een groep laat instromen. Dit is een punt waar veel mensen moeite mee hebben, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Als je hier problemen mee hebt en erop vast loopt, vraag dan vooral hulp.


Mailchimp uitleg: contacten organiseren

Mailchimp groepen in je mailinglijst
Mailchimp groepen

In Mailchimp vind je 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren:

Groepen kun je verbergen of zichtbaar op je inschrijfformulier zetten. En als je deze groepen zichtbaar maakt, dan kunnen je lezers zichzelf indelen op basis van hun interesses.

Segmenten zijn indelingen op basis van condities. Er is bijvoorbeeld een segment van alle lezers die je laatste nieuwsbrief geopend hebben. De samenstelling van een segment verandert dus voortdurend.

Tags zijn een vrij nieuwe indeling: je geeft je abonnees een label. Deze labels zijn voor je abonnees niet zichtbaar en ze kunnen er ook niets aan veranderen.

Door deze 3 mogelijkheden om je contacten te organiseren kun je heel gericht mailen. En hoe gerichter je mailt, hoe beter je resultaten zullen zijn.


Soorten contacten

Cleaned adressen
Cleaned adressen

Niet alle adressen in een audience zijn abonnees. In een audience vind je 4 soorten contacten:

  • Subscribed – dat zijn je abonnees
  • Unsubscribed – dat zijn mensen die zich hebben afgemeld
  • Non subscribed – dit zijn adressen van mensen die iets in je shop hebben gedaan maar die de transactie niet voltooid hebben.
  • Cleaned adressen: dit zijn adressen waar je nieuwsbrief niet kan worden afgeleverd.

Formulierenset: bedrijfscorrespondentie

Bedrijfscorrespondentie
Bedrijfscorrespondentie

Als mensen instromen op je mailinglijst moet je er ook rekening mee houden dat Mailchimp bedrijfscorrespondentie gaat rondsturen. Op die correspondentie staat jouw bedrijf als afzender, daarom is het fijn als die correspondentie er netjes uitziet. Standaard gaat dat om grijze e-mails in het Engels.

Je kunt deze e-mails gemakkelijk automatisch vertalen, maar die vertalingen zijn niet helemaal goed, daarom moet je ze even nalopen. En deze e-mails zijn standaard niet erg mooi. Het is daarom zinvol ook hier aandacht aan te schenken.

De bedrijfscorrespondentie die Mailchimp rondstuurt wordt altijd gebruikt, ook als je een embedded inschrijfformulier op je website hebt staan. Je kunt hier alles lezen over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief.


Taal instellen

Mailchimp taal instellen
Mailchimp taal instellen

Taalinstellingen gelden op Mailchimp niet voor je hele account, maar per mailinglijst. Hier kun je lezen hoe je de taalinstellingen kunt wijzigen.


Mailchimp uitleg: landingspagina’s

Mailchimp landingspagina's
Landingspagina’s

Mailchimp heeft ook landingspagina’s. Landingspagina’s hebben als bijzonderheid dat ook mensen die al op je mailinglijst staan zich kunnen inschrijven via een landingspagina.


Audience statistieken

Audience statistieken
Audiences statistieken

Mailchimp biedt per audience statistieken waar je informatie uit kunt halen over o.a. wat de beste bronnen voor je lijstgroei zijn en hoe actief je abonnees zijn. Zo kun je gemakkelijk en snel zien of je lijst opgeschoond zou moeten worden.

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Hoe werkt Mailchimp

Mailchimp handleiding: nieuwsbrieven

Template

Mailchimp nieuwsbrieven
Mailchimp nieuwsbrieven

In alle gevallen heb je een template nodig. Je template is als het ware je “briefpapier”. Een opgemaakte nieuwsbrief waarin je je logo plaatst en waarin je de kleuren van je huisstijl gebruikt. Dit template gebruik je iedere keer opnieuw en je zet er iedere keer nieuwe teksten en afbeeldingen in.


Responsive

Is je nieuwsbrief responsive
Responsive nieuwsbrieven

De nieuwsbrieven die je met Mailchimp maakt zijn responsive. Dat betekent dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarmee ze gelezen worden. Een nieuwsbrief bestaat uit verschillende elementen (blokken) die op brede schermen naast elkaar kunnen staan maar die op smalle schermen onder elkaar schuiven.

Dit systeem is niet moeilijk in het gebruik, maar vooral als je een nieuwsbrief met een zijbalk kiest moet je wel je voorstellingsvermogen gebruiken want de schermen van mobiele telefoons zijn te smal om de zijbalk naast je tekst te plaatsen. Op Mailchimp kun je een preview zien, kijk daar vooral even naar voor je je nieuwsbrief verstuurt.

Klik daarom bij de preview even aan dat je de mobiele ook wilt zien, want het is vrij gemakkelijk om je nieuwsbrief zo op te bouwen dat hij niet meer responsive is en dat wil je niet.


Nieuwsbrief maken

Als je je bedrijfscorrespondentie in orde hebt en je adressen op je e-maillijst hebt staan, dan kun je een nieuwsbrief gaan maken.

Overigens: we hebben het altijd over een nieuwsbrief, maar dat is een ongelukkige benaming want e-mailmarketing is iets anders dan het rondsturen van nieuws over je bedrijf. Geef ‘m liever een naam die lekker bekt en gebruik de term “nieuwsbrief” als werktitel.


Soorten nieuwsbrieven

Mailchimp biedt verschillende soorten nieuwsbrieven:

Gewone nieuwsbrief die je handmatig maakt

RSS nieuwsbrief (dat is iets heel anders dan een RSS feed), een nieuwsbrief die zichzelf maakt en die zichzelf verstuurt

Automation: een serie die je in een vooraf bepaalde volgorde verstuurt

De mogelijkheid om via Mailchimp te adverteren

En je kunt ook ansichtkaarten versturen via Mailchimp


Zomerschool
Training Mailchimp

Gewone nieuwsbrief

Gewone nieuwsbrief
Gewone nieuwsbrief, handmatig

Een gewone nieuwsbrief is een nieuwsbrief die je iedere keer opnieuw handmatig maakt. Je neemt het template en je zet er iedere keer opnieuw nieuwe afbeeldingen en nieuwe teksten in.

Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent en hoe bewerkelijk dit is hangt natuurlijk af van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en van de lengte van je nieuwsbrief. Je kunt je nieuwsbrieven natuurlijk ook laten maken.

Een belangrijk punt is: hoe vaak kun je een nieuwsbrief versturen zonder vervelend te worden. Dat heb ik een keer onderzocht door aan mijn nieuwe abonnees te vragen hoe vaak ze mijn nieuwsbrief wilden ontvangen. En dat is vaker dan je denkt.


RSs
RSS, de snelle nieuwsbrief

RSS nieuwsbrief

Een RSS nieuwsbrief is wat minder bewerkelijk. Een RSS nieuwsbrief heeft een koppeling met je website en hij haalt je nieuwste blogposts op. Die nieuwe content plaats hij netjes in je nieuwsbrief. Naast nieuwe inhoud zet je natuurlijk een stukje over jezelf en over wat je doet in die nieuwsbrief en eventueel een aanbieding.

RSS nieuwsbrieven laten maken is nauwelijks aan de orde, want Mailchimp maakt deze nieuwsbrieven volautomatisch. Je kunt ze wel door me laten opzetten. Dat is een “eenmalig optreden” want daarna gaat alles vanzelf.

En je kunt ook meedoen met een workshop, dan ben je in een middag klaar met je e-mailmarketing want je  maakt zelf een RSS nieuwsbrief en ik help je daarbij.


Automation

Marketing Automation
Mailchimp automation

Mailchimp biedt ook de mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen. Automatische nieuwsbrieven zijn vaak series waarbij je lezers de nieuwsbrieven in een specifieke volgorde moeten ontvangen.

Je zet dan een rijtje nieuwsbrieven klaar:

  • nieuwsbrief A in week 1
  • daarna nieuwsbrief B in week 2
  • en vervolgens nieuwsbrief C in week 3

Als je die automatische nieuwsbrieven hebt klaargezet dan hoef je hier niets meer aan te doen. Dat betekent niet dat het aan te raden is om al je nieuwsbrieven als automatische nieuwsbrief klaar te zetten zodat je daarna in een hangmat kunt gaan liggen.

Automatische nieuwsbrieven zijn heel geschikt om te versturen als  serie, maar voor je gewone contact met geïnteresseerden zijn ze minder geschikt. Als je ze gebruikt voor  gewone nieuwsbrieven dan loop je het risico dat je al snel gedateerde content rondstuurt.

Automatische nieuwsbrieven zijn niet moeilijker te maken dan gewone nieuwsbrieven. Voor automatische nieuwsbrieven kun je hetzelfde template gebruiken je maakt ze op precies dezelfde manier als een gewone nieuwsbrief. Het instellen van Automation kan eventueel een struikelblok zijn als je meer wilt dan een “welkom” e-mail.

Als je tegen problemen aanloopt, lees dan verder op de pagina over Automation in laten stellen.Dat is een eenmalige investering, want als Automation eenmaal draait, dan zorgt Mailchimp voor de rest.


Op Facebook en Google adverteren

Facebook ads met Mailchimp
Facebook ads met Mailchimp

Sinds 2017 bestaat de mogelijkheid om te adverteren via Mailchimp. Dat gaat om Facebook, Instagram en Google. Hiermee is Mailchimp getransformeerd van een e-mail platform naar een marketingplatform.

Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is via Mailchimp heel erg gemakkelijk. Het wijst zich vanzelf. Maar je moet je evengoed wel goed voorbereiden.


Ansichtkaart versturen

ansichtkaart maken
Ansichtkaart met Mailchimp

Sinds 2018 kun je ook via snail mail kaarten versturen via MailChimp. Hoe dat precies werkt en wat je ervoor nodig hebt kun je lezen in het artikel over de ansichtkaarten.

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Mailchimp handleiding: design

MailChimp biedt 3 mogelijkheden voor het design van je nieuwsbrief: layouts, themes en code your own.

Bij MailChimp Free krijg je 5 basic templates. Bij alle andere versies van Mailchimp zijn alle templates beschikbaar.


Layouts

Layouts
Layouts: opgebouwd uit blokken

Met Layouts bedoelt Mailchimp een responsive design dat je opbouwt uit verschillende inhoudsblokken die je naar je nieuwsbrief sleept. Welke blokken je gebruikt hangt af van de opbouw van je nieuwsbrief.

Je hebt een keuze uit 14 verschillende indelingen en bij iedere indeling kun je de volgende blokken gebruiken:

Dit is het type nieuwsbrief dat het meeste gebruikt wordt en waar je ook gemakkelijk mee kunt werken.


Hoe Mailchimp werkt

Themes

Themes
Themes: specifieke situaties of specifieke doelen

Themes zijn “voorgekookte” nieuwsbrieven voor specifieke situaties en specifieke doelen. Bij themes zijn veel elementen vast gezet. Hierdoor lijkt een theme wel makkelijk om mee te werken, maar je moet het nemen zoals het is.


Mailchimp handleiding

Code your own

Code your own
Zelf gecodeerde nieuwsbrief

Code your own is een mogelijkheid voor designers om een zelf gecodeerde nieuwsbrief te importeren. Dit kan op 3 manieren:

  • Code plakken
  • HTML importeren
  • Of ZIP importeren

Hier ga ik verder niet op in, want als je hiermee gaat werken dan lees je deze handleiding niet. Custom coded templates zijn alleen mogelijk bij Mailchimp Premium en Mailchimp Standard.

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Hoe werkt Mailchimp

Nog meer over Mailchimp


MailChimp handleiding: MonkeyRewards

MonkeyRewards
MonkeyRewards affiliateprogramma

MonkeyRewards: het affiliateprogramma van Mailchimp. Deelname is verplicht als je de gratis versie van Mailchimp gebruikt. Als je de betaalde versie van Mailchimp gebruikt kun je de MonkeyRewards ook verwijderen.

MonkeyRewards staan zowel onder de nieuwsbrief als onder de formulierenset.


Hoe Mailchimp werkt: integraties

Integraties
Mailchimp integraties

Mailchimp is een bekend platform, hierdoor zijn er heel veel andere platforms die een integratie hebben met Mailchimp. Denk hierbij aan inschrijfformulieren voor op je website, maar ook aan een CRM of aan software voor webshop.

Of denk gewoon aan de integratie met Facebook en Instagram. Met deze integratie kun je op Facebook of Instagram adverteren terwijl je de beschikking krijgt over de uitgebreide statistieken van Mailchimp.  Als je een webshop hebt kun je in deze statistieken zelfs zien wie via je advertentie iets bij je gekocht hebben.

Natuurlijk hebben integraties consequenties voor de verwerkingsovereenkomst die je met Mailchimp sluit. In deze verwerkingsovereenkomst staat daarom o.a. dat Mailchimp gegevens onder voorwaarden met derden deelt. Dat kan er alarmerende uitzien. Maar besef dat dit over integraties gaat. Zonder gegevens te delen kun je niet integreren.


Handleiding Mailchimp: problemen

Mailchimp problemen
Mailchimp problemen

Als je je nieuwsbrief gaat versturen verwacht je natuurlijk dat hij ook aan zal komen in de mailbox van je abonnee. Waarschijnlijk vind je dat zo vanzelfsprekend dat je daar niet eens over nadenkt. Dit is echter niet vanzelfsprekend.

Als je merkt dat je nieuwsbrieven in de spamfilters komen of helemaal niet aankomen, dan komt dat waarschijnlijk door de manier waarop je je nieuwsbrieven hebt gemaakt. Het helpt dan niet om Mailchimp de schuld te geven en over te stappen naar een ander platform, want de oorzaak ligt dan in de inhoud van je nieuwsbrief en/of de manier waarop je ‘m gemaakt hebt.


GDPR of AVG

GDPR of AVG
GDPR of AVG

Hoe werken de statistieken van Mailchimp

Statistieken MailChimp rapporten
Statistieken van Mailchimp

Mailchimp levert je statistieken en helpt je om de prestaties van jouw nieuwsbrief te vergelijken met die van andere nieuwsbrieven in jouw branche.

Door regelmatig naar je statistieken te kijken kun je leren en proberen de click rate en de open rate van je nieuwsbrief te verhogen. Maar je moet ook zeker kijken naar de bounces want die zijn schadelijk.

Click map

Mailchimp heeft ook een click map. In deze click map kun je zien op welke plaatsen in je nieuwsbrief het meeste geklikt wordt. En daar kun je van leren hoe je je nieuwsbrief het beste in kunt delen, wat de ideale lengte is etc.


Nieuwste artikelen over hoe Mailchimp werkt

Ik werk deze handleiding regelmatig bij met verwijzingen naar nieuw geschreven artikelen, maar evengoed kan het gebeuren dat er nieuwe artikelen zijn die nog niet in de Mailchimp handleiding zijn verwerkt. Daarom vind je hieronder de nieuwste artikelen op het blog.

Behalve deze Mailchimp handleiding staan er nog meer handleidingen op dit blog. Dat zijn de handleiding SEO zelf doen. Je vindt hier ook een uitleg WordPress voor Jip en Janneke. En er is ook een pagina over ho MailerLite werkt.

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Hoe werkt Mailchimp

Hoe werkt Mailchimp was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.