Hoe werkt Pinterest voor bedrijven

Hoe werkt Pinterest voor bedrijven

Hoe werkt Pinterest: gebruikers van Pinterest kunnen afbeeldingen van openbare prikborden repinnen op hun eigen prikbord. Repinnen betekent overnemen. Dit is interessant, omdat die afbeeldingen een link naar de webpagina waar ze oorspronkelijk vandaan komen met zich meenemen.

Als jij een digitaal prikbord maakt met daarop afbeeldingen van jouw producten, dan kunnen die afbeeldingen incl. de link naar je website op verschillende digitale prikborden terecht komen.


Hoe werkt Pinterest

Op onderstaande video kun je zien hoe dat werkt:

Hoe werkt Pinterest voor bedrijven

Voor bedrijven kan dit platform heel erg interessant zijn, omdat:

  • het merk op een visuele manier neergezet kan worden
  • het erg goed voor je ranking in Google is als mensen een afbeelding van je website pinnen
  • als je afbeelding populair is kan dit het verkeer naar je website verhogen

En hiermee heb je meteen de allergemakkelijkste manier gevonden om deel te nemen aan Pinterest: zet een pin-it button op de pagina’s en artikelen van je website.

Je hoeft dan zelf helemaal niets te doen, maar als je website bezoekers krijgt die actief zijn op Pinterest, dan kunnen ze je afbeeldingen (inclusief de link naar je website) pinnen op hun eigen borden. Simpeler kan het niet.


Hoe werkt Pinterest: auteursrecht

Het komt voor dat mensen de pins van de borden van anderen gebruiken als afbeeldingen op hun blog, vaak omdat ze niet weten dat dit niet mag. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Als je dit niet leuk vindt, moet je zo af-en-toe controleren op welke websites jouw afbeeldingen staan. Dit kan heel eenvoudig met behulp van de tool Tineye en het kan ook met behulp van Google Image Search.

En mocht iemand je afbeelding op Pinterest geplaatst hebben zonder de URL van je website, dan trek je gewoon aan de bel en eis je dat de bron vermeld wordt of dat de afbeelding verwijderd wordt.


Hoe werkt Pinterest: branche

Hoe je Pinterest inzet hangt natuurlijk van je branche af:

  • een modezaak kan dit platform inzetten om een kledingstijl te tonen
  • een interieurzaak kan dit platform gebruiken voor sfeerfoto’s van interieurs
  • een graficus kan dit platform gebruiken om er een portfolio op te plaatsen

Verborgen borden

Verborgen borden zijn niet openbaar, logisch. Ze zijn alleen toegankelijk voor mensen die hiertoe zijn uitgenodigd.

Een bord verbergen kan handig zijn, bijvoorbeeld:

  • om te gebruiken om met een groep – op afstand – te brainstormen
  • als je een bord aan het opbouwen bent en er nog te weinig op staat om interessant te zijn

Pinterest en andere social media

Pinterest kun je koppelen aan Facebook en aan Twitter.


Voordeel van Pinterest

Een groot voordeel van Pinterest t.o.v. andere social media is dat de pins op een bordje staan. Klaar. Pins zakken niet naar de diepte van een tijdlijn, maar zijn een week, een maand of een jaar later nog net zo beschikbaar als op het moment dat je ze plaatste.

Een zwak punt van Pinterest was dat je je bedrijf er wel erg mooi kon presenteren, maar er was geen interactie mogelijk. En interactie met (potentiële) klanten maakt de social media nou juist zo interessant. Dit is echter veranderd.

Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

Hoe werkt Pinterest voor bedrijven was last modified: by

Lees direct verder: Wat deed Ikea op dit platform?

Hoe werkt Pinterest: met dank aan mohamed_hassan voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Hoe werkt Pinterest voor bedrijven was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *