Bijgewerkt op 30 november 2023
In plaats van Lists zie je nu bovenaan in het bovenste menu van je account: Audience. Maar als je dat aanklikt dan zie je niet meer zoals vroeger al je lijsten op een rijtje staan.
Mailchimp wil het gebruiken van meerdere lijsten beperken want meerdere lijsten gebruiken heeft heel veel nadelen. Terwijl het juist heel gemakkelijk was om een nieuw lijst te maken. Dit is een reden waarom Mailchimp de inrichting van het account een beetje veranderd heeft.
Het maximale aantal audiences
Er geldt nu een maximum aantal audiences en als je dat maximum bereikt hebt dan kun je geen nieuw audience meer maken. Dit maximum verschilt per Mailchimp plan:
Plan | Maximum aantal |
Free | 1 audience |
Essential | 3 audiences |
Standard | 5 audiences |
Premium | onbeperkt |
Maximum aantal audiences
Als je een legacy versie van Mailchimp gebruikt hangt het af van welk versie je gebruikt: gratis of betaald:
- Mailchimp legacy gratis: je houdt het aantal lijsten dat je had voor 15 mei 2019, maar je kunt er geen nieuwe meer bij maken.
- Mailchimp legacy betaald: voor jou verandert het niet, je kunt zoveel lijsten aanmaken als je maar wilt.
Werken met groepen en tags
Je kunt dus ineens ontdekken dat je geen nieuwe lijst kunt maken terwijl je die wel nodig denkt te hebben. Ga dan niet direct upgraden, want eigenlijk heb je aan 1 lijst genoeg. Maar dan moet je die wel goed indelen. En dat doe je met groepen en met tags.
En een tip: gooi geen audiences weg want je gooit dan gelijk ook de complete geschiedenis weg.
In de rechter zijbalk kun je de audiences aanklikken. Daarna zie je dit:

Aan de linkerkant zie je een drop-down met daar boven: Current audience en daaronder al je audiences. Daar vind je dus je lijsten. Aan de rechterkant zie je een knop: View Contacts. Dat zijn de adressen die je op de lijst hebt staan. Dit gaat uitsluitend om te lijst die je aan de linkerkant in je drop-down hebt geselecteerd.
En naast View Contacts zie je Manage Audience.
Alles wat je aan de rechterkant doet heeft betrekking op de lijst die je aan de linkerkant selecteert. Echt moeilijk is dat dus niet. Als je zo snel mogelijk terug wilt naar de vormgeving die je kent, dan klik je op View Contacts. Je ziet dan al je adressen en het menu daarboven is precies zo als het altijd was.
Campaigns en rapporten
Deze vormgeving vind je ook terug bij de campaigns. Het kan hierdoor zomaar zijn dat je een aantal campagnes kwijt lijkt te zijn. Dat is niet zo, maar je ziet nu alleen de campagnes die bij je selecteerde audience horen.
Als je een campagne kwijt bent en het lijkt alsof je ‘m niet terug kunt kunt vinden doordat je bijvoorbeeld de lijst verwijderd hebt waar de campagne bij hoorde, open dan het drop-down links boven, scrol helemaal naar beneden en kies voor All audiences. En dan zul je zien dat alles er gewoon nog steeds is. Maar wel een beetje verstopt.
Dit zelfde systeem vind je ook terug bij je rapporten. En ook hier kun je scrollen naar All audiences om al je rapporten weer te zien staan.
Grote problemen met audiences?
Heb je grote problemen met Mailchimp audiences? Kun je er gewoon niet mee uit de voeten en ben je alles kwijt? In een training van een halve dag leer ik je alles over audience management.